2 142 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Hantverkare ”tackar nej” till projekt ett par dagar innan start
För ca fem veckor sedan accepterade vi skriftligen en offert från en smed där såväl pris som färdigställandedatum var med. Arbetet skulle påbörjas denna vecka och vara klart nästa (räcke + grind).
Nu fick jag ett mail att han ej tänker göra projektet överhuvudtaget. Anledningen, vad jag kan bedöma, är att han blev upprörd över att vår arkitekt hade ett par synpunkter på hans ritning. Han vill ej diskutera saken mer.
Nu står jag ju här på ruta noll igen, får börja leta efter en ny smed och har tappat många veckor i onödan.
Jag har förstått det som att man som hantverkare är bunden av sitt anbud. Men vad betyder det egentligen? Jag kan ju inte släpa hit honom direkt…
Nu fick jag ett mail att han ej tänker göra projektet överhuvudtaget. Anledningen, vad jag kan bedöma, är att han blev upprörd över att vår arkitekt hade ett par synpunkter på hans ritning. Han vill ej diskutera saken mer.
Nu står jag ju här på ruta noll igen, får börja leta efter en ny smed och har tappat många veckor i onödan.
Jag har förstått det som att man som hantverkare är bunden av sitt anbud. Men vad betyder det egentligen? Jag kan ju inte släpa hit honom direkt…
Var offerten alltså utställd med fastslaget pris och datum för när allt skulle vara klart, men inte hur det skulle göras/se ut?
Låter lite märkligt i mina öron. Men i grund och botten är väl både ni och hantverkaren bundna av ert överenskomna avtal.
Låter lite märkligt i mina öron. Men i grund och botten är väl både ni och hantverkaren bundna av ert överenskomna avtal.
Korrekt, de sa att vi kunde ta mer exakta mått allt eftersom. Hur räcket ska se ut stämde vi av innan.tveksamt skrev:
Vad innebär det i praktiken att de är bundna av avtalet? Vad händer nu när de brutit det?
oavsett bindande avtal eller inte så släpp det och gå vidare. Tror du det skulle bli en bra leverans av att tvinga dit smeden? Antingen så är smeden speciell eller så är er arkitekt ett rövhål, mitt förslag är att ni är säkra på vilket innan ni kontaktar nästa smed.alexander___ skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Det beror på vad ni avtalat. Man kan ha vite kopplat till utebliven eller försenad leverans och/eller skadestånd kopplat till ökade kostnader.alexander___ skrev:
Men det låter osannolikt att ni har så mycket att vinna på att bråka här. Ibland får man bita i det sura äpplet och börja om.
Därtill är nog skisserna hans, så vill ni ändå använda dem måste ni betala för dem, alternativt gå med på att bryta avtalet mot att ni får använda skisserna. Se i så fall till att få skriftligt på det.
Medlem
· Västmanland
· 115 inlägg
Ni kan kräva smeden på skillnaden mellan priser, gav han ett pris på 20,000:- och en annan tar 40,000:- för samma jobb har du rätt till ersättning för merkostnader.
Det som händer är väl att ni som ovan säger, ni kan kräva dem på mellanskillnaden mot vad en annan smed kostar. Vill ni göra det lär ni få dra dem till tinget dock, och det kan ta mer energi än vad det är värt i pengarna ni får in.alexander___ skrev:
Och som också sägs ovan, det är knappast värt att försöka tvinga ut smeden att fullgöra jobbet. Ett jobb där det kan göras rätt eller fel, visst, men här handlar det om att det inte bara ska bli rätt, det ska bli snyggt också.
Så mitt tråkiga tips, knyt näven i fickan, räkna till 10, glöm och gå vidare.
Utan att veta något om vad som skillnaden på ritningen så kan det ju vara så enkelt det inte är tekniskt genomförbart för smeden att genomföra eller konstruktionsmässigt inte är något smeden vill stå bakom. Arkitekten är inte garanterat bäst på konstruktion.
100%. Och är så fallet vill vi ju gå på smedens förslag.B larry78 skrev:
Liknande trådar
-
Söker snickare/hantverkare Hörnefors, Nordmaling med omnejd.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Arbetsgivare kräver mejl från mig - om att jag tackar nej till mer jobb
Övrigt Off Topic -
Renovering av bostadsrätt- säker med omnejd hantverkare
Hantverkare i Mölndal med omnejd?
Rekommendation av hantverkare i Malmö m omnejd
Referenser Hantverkare & Entreprenörer