C chromatic91 skrev:
Låter som en klok inställning. Dock är slagskruvdrivarna oftas lite kortare och det finns lite mindre varianter som, trots sin storlek, fortfarande är förvånadsvärt starka. Även den billigaste och minsta DeWalten på 1700kr klarar av att leverera 205 nm av kraft trots att maskinen är så liten (under ett kilo med batteri).

Jämför med en vanlig skruvdragare som på sin höjd klarar av att leverera 70-80 nm.

[bild]
Jag har både den på bild och en vanlig skruvdragare från Dewalt. Båda har sina fördelar och nackdelar men efter att byggt om stora delar av vårt hus och många långa skruvar där jag använde slagskruvdragaren, så fick jag väldigt ont i min hand. En stickande domnande känsla som tog flera månader att bli av med. Jag kan därför inte föreställa mig att en hantverkare skulle vilja använda den i större utsträckning. Idag använder jag den främst för grövre skruv och när jag inte kommer till med skruvdragaren (som är större).
 
Cheesen
C chromatic91 skrev:
Jo men jag lär ju 99% köra med dom 4 impact bitsen jag faktiskt äger nu, så det är nog lugnt!

Förresten, om jag ska börja använda korta bits så antar jag att jag behöver köpa en bitshållare som också är stark nog att klara av det?
Ja du ska ha en impact hållare.
 
Cheesen
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jag har både den på bild och en vanlig skruvdragare från Dewalt. Båda har sina fördelar och nackdelar men efter att byggt om stora delar av vårt hus och många långa skruvar där jag använde slagskruvdragaren, så fick jag väldigt ont i min hand. En stickande domnande känsla som tog flera månader att bli av med. Jag kan därför inte föreställa mig att en hantverkare skulle vilja använda den i större utsträckning. Idag använder jag den främst för grövre skruv och när jag inte kommer till med skruvdragaren (som är större).
Kan ju vara gel ergonomi på dragaren...
Jag använde Festool på jobbet i många år och fick känningar i handleden när jag började använda 18voltaren. Tror det beror på att den maskinen har fel vinkel för mig (den påminner om Beretta vilken jag inte heller klarade av att använda).
 
  • Wow
Onsalakorven
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Denna kanske är bra? Den har någon inbyggd flexibilitet som ska göra att bitsen inte utsätts för samma våld.
[länk]

Eller denna?
[länk]
Exakt. Med sånna så klarar du dig med vanliga bits :cool:
 
L Lovan83 skrev:
Exakt. Med sånna så klarar du dig med vanliga bits :cool:
Förlåt, men jag har svårt att hitta vettiga bitshållare som är i lager eller ens finns att köpa I sverige.
Har du någon speciell rekommendation?

Eller finns det något jättebra kit som även har en impact bitshållare redan som ingår?
 
Redigerat:
C chromatic91 skrev:
Förlåt, men jag har svårt att hitta vettiga bitshållare som är i lager eller ens finns att köpa I sverige.
Har du någon speciell rekommendation?

Eller finns det något jättebra kit som även har en impact bitshållare redan som ingår?
Finns nog lite olika kit:

https://www.toolab.se/produkt/wera-bitsbox-8751-67-9-imp-dc


https://www.toolab.se/produkt/makita-b-54536-bitssats-torx-ph-pz-38-delar


https://www.toolab.se/produkt/Bosch-Bits-Borrsats-IMPACT-PRO-35-delar


Nu tog jag bara första jag såg av varje men det finns nog mindre kit också :)
 
L Lovan83 skrev:
Finns nog lite olika kit:

[länk]


[länk]


[länk]


Nu tog jag bara första jag såg av varje men det finns nog mindre kit också :)
Tack!! Perfekt
 
C chromatic91 skrev:
Förlåt, men jag har svårt att hitta vettiga bitshållare som är i lager eller ens finns att köpa I sverige.
Har du någon speciell rekommendation?

Eller finns det något jättebra kit som även har en impact bitshållare redan som ingår?
Tror länken jag postade tidigare även innehöll bitshållare med "reklam" om hur mycket bättre biten höll i hållaren. Dock hade den ju fått dåliga användarrecensioner såg jag. Dock har jag varit mycket nöjd med de wera jag har.
 
richardtenggren
Jag har en del av Essves koniska bits för slagskruvdragare, tycker de funkat väldigt bra. Gillar att de är koniska också, så skruven sitter bättre på väg till brädan.
Såg att hyllpriset var 100 kr för tre bits på lokala brädgården.
 
J JFrisk skrev:
Tror länken jag postade tidigare även innehöll bitshållare med "reklam" om hur mycket bättre biten höll i hållaren. Dock hade den ju fått dåliga användarrecensioner såg jag. Dock har jag varit mycket nöjd med de wera jag har.
Ja, jag var också nära på att beställa, men precis som du, priset, och sedan recensionerna fick mig att tveka...

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har en del av Essves koniska bits för slagskruvdragare, tycker de funkat väldigt bra. Gillar att de är koniska också, så skruven sitter bättre på väg till brädan.
Såg att hyllpriset var 100 kr för tre bits på lokala brädgården.
Essves har jag inte hört talas om, men efter lite googling så ser dom jättefina ut! Ska undersöka vidare. Tack!
 
Efter en jävla massa letande på internet har jag landat på denna bitssats. Den hade bra reviews och innehåller ju praktiskt taget allt man kan tänkas behövas. Jag har även en separat chuck till maskinen ifall jag skulle behöva köra med exakt rätt storlek på borr.

ProductImage28848377.jpg
https://www.proffsmagasinet.se/mask...932430908-shockwave-bitssats-40-delar-tz12102

Att hitta en vettig bitshållare var inte helt lätt heller, finns otroligt många men reviews varierar kraftigt, antagligen är magneten klen, eller så släpper magneten helt (eller smulas sönder) eller så börjar hållaren glappa fort, och andra skitproblem. Men denna hamnade högt på listorna. Massor med fina reviews på amazon iaf.

ProductImage28847351.jpg
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ukee-shockwave-4932352406-bitshallare-jz12184

Också Milwaukee av någon anledning, dom kanske tenderar att göra vettiga grejor! Jag vet inte om den bitshållaren dom skickar med 40-set bitsatsen är så bra, den ser inte ut att ha någon torsion zon men den kanske gömmer sig i hylsan.

Overall galet nöjd, den skruvar jättebra och kan även lossna på galet envisa bultar och muttrar!
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Också Milwaukee av någon anledning, dom kanske tenderar att göra vettiga grejor! Jag vet inte om den bitshållaren dom skickar med 40-set bitsatsen är så bra, den ser inte ut att ha någon torsion zon men den kanske gömmer sig i hylsan.

Overall galet nöjd, den skruvar jättebra och kan även lossna på galet envisa bultar och muttrar!
Jag har som sagt innan ett par-tre av deras bitssatser och bitsen håller i min mening väldigt hög kvalitet, bitshållaren är OK. Jag är inte 100 kompis med den ärligt talat, den släpper bitsen för lätt. En låsring hade varit bra på den.
 
Han frågade hantverkarna, och fick typ 500 svar från hobbyfolket.

Hur som, trasiga bits, sönderdragna skruvar, domningar i händerna mm beror inte på maskinen, utan den bakom maskinen.
Lär er skruva, så blir slagskruvdragaren underbar.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Jag har som sagt innan ett par-tre av deras bitssatser och bitsen håller i min mening väldigt hög kvalitet, bitshållaren är OK. Jag är inte 100 kompis med den ärligt talat, den släpper bitsen för lätt. En låsring hade varit bra på den.
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Jag har som sagt innan ett par-tre av deras bitssatser och bitsen håller i min mening väldigt hög kvalitet, bitshållaren är OK. Jag är inte 100 kompis med den ärligt talat, den släpper bitsen för lätt. En låsring hade varit bra på den.
Ja det har du nog rätt i, reviews säger att magneten är bra, och jag tycker den känns rätt så stark, men sedan kan det ju gå åt skogen ändå... Precis som Isakare skrev, handlar väl mycket om sin egen teknik.

En bra video jag hittade om bits, Milwaukee kom ut på topp!

Isakare Isakare skrev:
Han frågade hantverkarna, och fick typ 500 svar från hobbyfolket.

Hur som, trasiga bits, sönderdragna skruvar, domningar i händerna mm beror inte på maskinen, utan den bakom maskinen.
Lär er skruva, så blir slagskruvdragaren underbar.
Hahaha! Jag är bara tacksam för alla svar! Jag är ju själv hobbyfixare så alla tips uppskattas! Bra och klogt sagt om att lära sig skruva, handlar ju om mer än att bara peka och trycka!


Om Någon är intresserad så kan jag skänka bort dom första bitsen jag köpte, dom är extra långa och gjorda för impact drivers. Men jag föredrar kortare bits för det mesta. Kan skicka om någon bara pröjsar för ett frimärke.
71EgCUSAr2L._AC_SL1500_.jpg
 
Ingen som vill ha den? Tänker att det kan bli mitt tack för all hjälp jag fått <3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.