Cheesen Cheesen skrev:
Jag skruvar det mesta med borrskruvdragarn här hemma av den enkla anledningen att den är tystare. Slagskruvdragaren ligger i garaget och är suverän där jag kan låta och jobba men även där tar jag oftast fram borrskruvdragarn just för att den är tystare.

Det hela beror lite på vilken budget du har...
En slagskruvdragare har ett par stora fördelar.
1: Philips och pz skruv går att skruva i och ur.
2: som du nämnde, fastrostade skruvar.
3: franskskruv och liknande.

Men i ett normalhem så är det ovanliga moment som man normalt löser med handverktyg. Där du verkligen vill ha en skruvdragare är ju när du ska montera en ikeamöbel, hänga en tavla och alla andra småjobb.
Om jag bara skulle ha en maskin hemma så är valet enkelt. En Festool cxs eller motsvarande Bosch. Med den kommer du åt alla små skruvar och den kan borra lillhålet. Du får både Chuck och sexkantfäste. Vinkeln är suverän när du ska dra fast skåpluckan i köket.

Tänk på att detta råd kommer från en Boschian och hade jag inte haft en full uppsättning och bara tänkte satsa på en maskin så hade valet vart lätt lilla Festoolen. Använde den professionellt i flera år och den klarar även en 6x80 om det kniper. Den ersätter dock inte min 12V Bosch uppsättning men där har jag ju lite mer än en maskin.
Håller med här! Fast jag kör en Metabo BS BL Q istället, men har hela kitet med offset, bitshållare och vinkel.. har till och med en Centrotec-hållare... Men den används knappt. :)

Fick den billigt så var en no-brainer för fingörat i snickeriet och hemmet... De små 12V installationsmaskinerna är toppen!
 
Redigerat:
Visste först inte riktigt vad jag skulle ha slagskruvdragare till, men efter 45m staketbygge med en 18V borrskruvdragare så blev det lite klarare. Liten lätt smidig 12V slagare(till resterande 45m) har blivit min bästa vän.

Och så ett exempel på fördelen med flera maskiner:
Tre olika Makita borrskruvdragare på ett slitet vitt bord med en låda med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Du lär klara dig utmärkt med de du har, det går faktiskt som richard säger, beroende på maskin, rätt okej att köra med kortare bitsen rakt i hållaren.. Men de sticker ut extremt lite i vissa fall.

Jag har ett set bosch krafthylsor (6-17mm) och en 1/4 adapter från milwaukee i min väska... De har fungerat bra, men har även dragit av 2-3st av sådana som du länkade när det var lite större saker som skulle lossas på prov. Så har deligerat de uppgifterna till min Milwaukee 3/8" M12 stubby istället.

Du märker snart om de håller för de uppgifter du tänker ge dig på, tips är att inte försöka dra loss något alltför tungt med dem..



Inte provat på nyare Dewalt, men vet att det fungerat på vissa.. Även min Metabo funkar det okej på, även om det ser lite löjligt ut. På min Milwaukee kan jag glömma det däremot, bitsen sjunker så långt in att det är väldigt svårt att skruva och få ut igen.
Jättebra svar!!
Då låter det som att mina adaptrar lär hålla, det ända tunga jag lär försöka mig på är att kanske byta däck någon gång. Men behöver väl köpa en momentnyckel för det först!

Jag testade och korta bits verkar passa, men som du säger, lite kort! Dom jag beställde nu är långa och borde sticka ut några centimeter i alla fall! Annars finns ju bitshållare, men vet inte om dom kommer hålla så länge såvida man inte köper riktigt starka, som den du länkade från Wera.

Krafthylsor måste jag fixa! 400kr på biltema för dom jag skrev om, 13-24, och sedan har jag "klena" hylsor som är mindre, men dom kommer ju inte få jobba på samma sätt så dom kommer nog hålla ett bra tag.

nanowire nanowire skrev:
Du behöver inte krafthylsor men långa hylsor är praktiskt, vanliga sådana finns också på biltema. Eller Wera om du vill lyxa till det lite, kommer med smidig textilhållare.
Åhå! Visste inte att det fanns sådana långa utan att vara krafthylsa, jag ska kolla om jag hittar dom på biltema! Perfekt vore om dom kom i en liten låda som passar fint i verktygsväskan.

Cheesen Cheesen skrev:
Jag skruvar det mesta med borrskruvdragarn här hemma av den enkla anledningen att den är tystare. Slagskruvdragaren ligger i garaget och är suverän där jag kan låta och jobba men även där tar jag oftast fram borrskruvdragarn just för att den är tystare.

Det hela beror lite på vilken budget du har...
En slagskruvdragare har ett par stora fördelar.
1: Philips och pz skruv går att skruva i och ur.
2: som du nämnde, fastrostade skruvar.
3: franskskruv och liknande.

Men i ett normalhem så är det ovanliga moment som man normalt löser med handverktyg. Där du verkligen vill ha en skruvdragare är ju när du ska montera en ikeamöbel, hänga en tavla och alla andra småjobb.
Om jag bara skulle ha en maskin hemma så är valet enkelt. En Festool cxs eller motsvarande Bosch. Med den kommer du åt alla små skruvar och den kan borra lillhålet. Du får både Chuck och sexkantfäste. Vinkeln är suverän när du ska dra fast skåpluckan i köket.

Tänk på att detta råd kommer från en Boschian och hade jag inte haft en full uppsättning och bara tänkte satsa på en maskin så hade valet vart lätt lilla Festoolen. Använde den professionellt i flera år och den klarar även en 6x80 om det kniper. Den ersätter dock inte min 12V Bosch uppsättning men där har jag ju lite mer än en maskin.
Jättebra svar, tack! Jag märker att maskinen låter en del, så det blir hörselkåpor som gäller, men sedan har jag en jätteliten maskin för enklare jobb hemma, en sån där med inbyggt batteri, den är klen men funkar för att driva in mindre skruvar i hemmet.

Får se om jag köper en skruvdragare också, men har hoppats att enbart en maskin lär duga för mina hobbyjobb.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Jättebra svar!!
Då låter det som att mina adaptrar lär hålla, det ända tunga jag lär försöka mig på är att kanske byta däck någon gång. Men behöver väl köpa en momentnyckel för det först!

Jag testade och korta bits verkar passa, men som du säger, lite kort! Dom jag beställde nu är långa och borde sticka ut några centimeter i alla fall! Annars finns ju bitshållare, men vet inte om dom kommer hålla så länge såvida man inte köper riktigt starka, som den du länkade från Wera.

Krafthylsor måste jag fixa! 400kr på biltema för dom jag skrev om, 13-24, och sedan har jag "klena" hylsor som är mindre, men dom kommer ju inte få jobba på samma sätt så dom kommer nog hålla ett bra tag.



Åhå! Visste inte att det fanns sådana långa utan att vara krafthylsa, jag ska kolla om jag hittar dom på biltema! Perfekt vore om dom kom i en liten låda som passar fint i verktygsväskan.



Jättebra svar, tack! Jag märker att maskinen låter en del, så det blir hörselkåpor som gäller, men sedan har jag en jätteliten maskin för enklare jobb hemma, en sån där med inbyggt batteri, den är klen men funkar för att driva in mindre skruvar i hemmet.

Får se om jag köper en skruvdragare också, men har hoppats att enbart en maskin lär duga för mina hobbyjobb.
Dessa gillar jag, bättre hållare än biltemas även om biltemahylsorna funkar fint de också. Krafthylsor är klumpigare för att klara över 1000 nm som mutterdragare ofta har och jag tror inte behövs för din dragare.
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B07X84DTLC/ref=ppx_yo_mob_b_track_package_o1_img?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.se/-/en/gp/aw/d/B07X84DTLC/ref=ppx_yo_mob_b_track_package_o1_img?ie=UTF8&psc=1
Om du vill dra hjulbultarna med maskinen kan du skaffa en momentstav, billigare än momentnyckel. Men inte säkert att den är tillräckligt stark för det, det angivna maxmomentet brukar gälla att lossa en skruv som är åtdragen med det momentet, dvs dragaren klarar inte att ge så högt moment. Sedan minskar adapter och momentstav kraften ytterligare. För att veta säkert behöver du mäta med momentnyckel.
 
nanowire nanowire skrev:
Dessa gillar jag, bättre hållare än biltemas även om biltemahylsorna funkar fint de också. Krafthylsor är klumpigare för att klara över 1000 nm som mutterdragare ofta har och jag tror inte behövs för din dragare.
[länk]
Om du vill dra hjulbultarna med maskinen kan du skaffa en momentstav, billigare än momentnyckel. Men inte säkert att den är tillräckligt stark för det, det angivna maxmomentet brukar gälla att lossa en skruv som är åtdragen med det momentet, dvs dragaren klarar inte att ge så högt moment. Sedan minskar adapter och momentstav kraften ytterligare. För att veta säkert behöver du mäta med momentnyckel.
Jättesnällt, räcker upp till storlek 19 för dom flesta bultar jag lär stöta på i vardagen tro? Eller behövs det ännu större?

Vet du om det finns någon smidig låda som skulle kunna hålla sådana hylsor? Jag vill inte att dom ska trilla runt överallt xD
 
richardtenggren
Jag har hylsorna @nanowire länkade, fast kör dem med min Milwaukee mutterknack. Vissa bilar, typ Japanare med hjulmuttrar har 21 mm. Så då går man bet, men det går ju komplettera :)

Jag har mina i Milwaukee lådan, men följer med kardborre för väggmontering.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har hylsorna @nanowire länkade, fast kör dem med min Milwaukee mutterknack. Vissa bilar, typ Japanare med hjulmuttrar har 21 mm. Så då går man bet, men det går ju komplettera :)

Jag har mina i Milwaukee lådan, men följer med kardborre för väggmontering.
Okay! Jag kör med den väskan som står i mitt första inlägg, så jag hoppas på att fixa en låda som bara har hylsor, helst något som går att köra ner i en av fickorna på insidan av den, får se vad jag kan hitta.
 
Cheesen
Om någon tänker knacka loss hjulmuttrar/skruvar så köp då plastade hylsor. Då förstör ni inte aluminiumfälgen. Det brukar finnas kit med dom tre/fyra vanligaste storlekarna för ett par hundralappar i lågprisladorna.

Har 17,19,21 och 22 till min maskin.. 22an har jag bara använt en gång och då fick jag besöka finska biltillbehörsbutiken för att komplettera..
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Jättebra svar!!
Då låter det som att mina adaptrar lär hålla, det ända tunga jag lär försöka mig på är att kanske byta däck någon gång. Men behöver väl köpa en momentnyckel för det först!

Jag testade och korta bits verkar passa, men som du säger, lite kort! Dom jag beställde nu är långa och borde sticka ut några centimeter i alla fall! Annars finns ju bitshållare, men vet inte om dom kommer hålla så länge såvida man inte köper riktigt starka, som den du länkade från Wera.
Inte jag som länkade den, men de flesta hållare som är ordentligt byggda håller rätt bra för normalt bruk. Är det tyngre skruv är det bits direkt i maskinen som gäller för min del.

Byta däck har jag provat med ett par av mina slagskruvdragare för skojs skull, kunde lossa i snitt runt 4/5 per hjul med lite effort, men drog sönder två adaptrar. Överlåter sådant (och allt >15mm i princip) till mutterdragaren, den gör ett mycket bättre jobb. Men du kan ju prova själv och se vad du tycker saker funkar till..

Jag har detta lilla set liggandes med slagskruvdragare för småjobb.
BOSCH-märkt väska för verktygstillbehör på en arbetsyta
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Set med hylsnycklar i olika storlekar för mutterdragare i öppen svart väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till mutterdragaren har jag ett stort komplett set med långa samt stubby-hylsor i 7-22 mm. Du kommer själv inse vad du behöver och vill ha till vad.


Cheesen Cheesen skrev:
Om någon tänker knacka loss hjulmuttrar/skruvar så köp då plastade hylsor. Då förstör ni inte aluminiumfälgen. Det brukar finnas kit med dom tre/fyra vanligaste storlekarna för ett par hundralappar i lågprisladorna.

Har 17,19,21 och 22 till min maskin.. 22an har jag bara använt en gång och då fick jag besöka finska biltillbehörsbutiken för att komplettera..
Bra tips! Mina fälgar är tyvärr redan sönderkörda av tidigare ägare och bilverkstäder, men jag kör med plastat ändå..
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Jag har detta lilla set liggandes med slagskruvdragare för småjobb.
[bild] [bild]

Till mutterdragaren har jag ett stort komplett set med långa samt stubby-hylsor i 7-22 mm. Du kommer själv inse vad du behöver och vill ha till vad..
Åh vilken smidig behållare till hylsorna, jag måste se om jag kan hitta den!
 
C chromatic91 skrev:
Åh vilken smidig behållare till hylsorna, jag måste se om jag kan hitta den!
Vad gäller bitsar så kör jag med en bitshållare för slagskruvdragare och sen ”vanliga” bits. Jag har inte knäckt någon bits än. Bosch och Wera hållarna är ganska likvärdiga. Har även Makita gold som jag tycker bäst om sålänge du inte ska byta bits. Bitsen ”fastnar” i den så man får använda lätt våld för att få loss den. Använder Wera för det mesta för den gnisslar inte lika mycket som bosch (skillnad på exemplar troligen). Makitan har en T30 i sig hela tiden så det blir nästan som en längre bits fast med utbytbar spets :)

Jag gillar Kwb bitsen på byggmax (gold, Diamond eller nåt liknande heter de. Guldaktig färg). Wera, Bosch, Bahco, Essve och Makita har jag i set så jag kompletterar med kwb som slit och släng för den vanligaste dimensionen (T20).
 
L Lovan83 skrev:
Vad gäller bitsar så kör jag med en bitshållare för slagskruvdragare och sen ”vanliga” bits. Jag har inte knäckt någon bits än. Bosch och Wera hållarna är ganska likvärdiga. Har även Makita gold som jag tycker bäst om sålänge du inte ska byta bits. Bitsen ”fastnar” i den så man får använda lätt våld för att få loss den. Använder Wera för det mesta för den gnisslar inte lika mycket som bosch (skillnad på exemplar troligen). Makitan har en T30 i sig hela tiden så det blir nästan som en längre bits fast med utbytbar spets :)

Jag gillar Kwb bitsen på byggmax (gold, Diamond eller nåt liknande heter de. Guldaktig färg). Wera, Bosch, Bahco, Essve och Makita har jag i set så jag kompletterar med kwb som slit och släng för den vanligaste dimensionen (T20).
Jag har helt vanliga hylsor nu som får duga så länge, men definitivt inte att rekommendera för långsiktigt bruk!

Nu har jag dom där 4 torx "impact" bitsen som jag kommer köra direkt in i maskinen för att förminska risken att någon bitshållare går sönder. Men för alla andra skruva och så, så blir det nog vanliga enkla bits, det är så sällan jag skruva något annat än torx ändå.

Jag tycker det känns lite konstigt när man kör korta bits i maskinen, utan då blir det ju förlängare, men låt mig vara helt ärlig och säga att maskinen kanske kommer användas max en timma i månaden, om inte mindre!
 
Cheesen
C chromatic91 skrev:
Jag har helt vanliga hylsor nu som får duga så länge, men definitivt inte att rekommendera för långsiktigt bruk!

Nu har jag dom där 4 torx "impact" bitsen som jag kommer köra direkt in i maskinen för att förminska risken att någon bitshållare går sönder. Men för alla andra skruva och så, så blir det nog vanliga enkla bits, det är så sällan jag skruva något annat än torx ändå.

Jag tycker det känns lite konstigt när man kör korta bits i maskinen, utan då blir det ju förlängare, men låt mig vara helt ärlig och säga att maskinen kanske kommer användas max en timma i månaden, om inte mindre!
Satsa på ett impact kit med bits. Det betalar sig i längden. Använder själv helst Milwaukee. Dom gör prisvärda impact rated bits. T20 som går i parti och minut har jag nog dragit över tusen skruv med innan jag bytt ut dom från Milwaukee. Jämför med ryobi impact som jag fick rådet att köpa för dom skulle vara prisvärda... T20 höll ca 70 skruv, pz2 tappade en vinge efter 10.

Slagskruvdragaren är såpass stark att det är meningslöst att köpa billiga bits.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Satsa på ett impact kit med bits. Det betalar sig i längden. Använder själv helst Milwaukee. Dom gör prisvärda impact rated bits. T20 som går i parti och minut har jag nog dragit över tusen skruv med innan jag bytt ut dom från Milwaukee. Jämför med ryobi impact som jag fick rådet att köpa för dom skulle vara prisvärda... T20 höll ca 70 skruv, pz2 tappade en vinge efter 10.

Slagskruvdragaren är såpass stark att det är meningslöst att köpa billiga bits.
Jo men jag lär ju 99% köra med dom 4 impact bitsen jag faktiskt äger nu, så det är nog lugnt!

Förresten, om jag ska börja använda korta bits så antar jag att jag behöver köpa en bitshållare som också är stark nog att klara av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.