Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Tror varenda snickare och montör jag sett senaste åren springer runt med en slagskruvdragare, även från större firmor. Ärligt talat knackar inte ens maskinerna jag har under normalt småskruvande, men du har helt klart en poäng! Men samma argument gäller ju för multiverktygen, borrhammare, sticksåg, excenterslip etc.

Båda typerna har sin plats i min mening. Har ironiskt nog en mindre handledsskada från normal skruvdragare under mina yrkesverksamma år. :sweat:
Oj, ja dom kan ju nypa riktigt starkt och ibland får man ju hålla lite dumt också... Ledsen att höra om skadan :(
 
Också en intressant video där han just tar upp hur en vanlig skruvdragare kan slita på handen och vristen. Det är mest oljudet jag är osäker på. Jag ska höra på hornbach om man kan få lov att testköra deras demoexemplar. Osäker på om dom gillar det eller inte xD

 
Slog till på en till sist, får hoppas jag blir nöjd!
2GkiKuv.jpg

Det verkade dock smått omöjligt att hitta impact bits i någon av affärerna, så jag fick beställa hem ett paket från tradera.
71BRYa283SL._AC_SL1500_.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Denna fanns i lager:
[länk]
Haft lite "bevakning" på den, men känns lite dyr så inte blivit något köp än.
Men den passar ju inte så bra i originalfästet på maskinen, jag behöver bits som har en sån där låsning.
Ja den var lite för dyr just nu, men tack!
 
Har en Makita DTD154 til trall eller montering av reglar. Den är klart mere ergonomisk jmf. specielt för handledet.

Därimod är den värdelös til fin snickeri som t.ex kök her kör jag med en Makita df332 (12v) som är liten, let och relativt enkelt att dosera vridet.

Sjukt mycket moment i DTD som let vrider bits som icke är gjort för slag
 
C chromatic91 skrev:
Men den passar ju inte så bra i originalfästet på maskinen, jag behöver bits som har en sån där låsning.
Ja den var lite för dyr just nu, men tack!
Därför bitshållaren följer med, smaksak vad man kör i mångt och mycket. Finns gott om bra bits att köra, kör mest Wera, Wiha och Milwaukee Shockwave själv.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Därför bitshållaren följer med, smaksak vad man kör i mångt och mycket. Finns gott om bra bits att köra, kör mest Wera, Wiha och Milwaukee Shockwave själv.
Den ser ju riktigt bra ut. Där har man ju alla bits man någonsin lär behöva, och dom är från ett riktigt bra märke.
Jag tror dock jag, som hobbyist lär mest använda mina torx och skruv så jag bör klara mig med dom jag köpte hoppas jag.

Nu kollar jag på lite hylsor, jag har små hylsor men tänkte köpa krafthylsor från biltema 13-24mm, maskinen är ju ruskigt stark alltså! Testade med vanlig hylsa på en rostig maskin och den lyckades knäcka loss en rejält ingrodd mutter!

Vet du om det är viktigt att adaptrarna från 6kant till vanliga hylsor behöver vara extra starka? Jag köpte sådana här vanliga. Men dom kanske är för klena? https://www.hornbach.se/shop/WGB-Hy...dragare-3-delar/5637380/artikel-detaljer.html
 
richardtenggren
Du kan köra de där Wera utan hållare, om de nu inte ändrat chucken radikalt(normalt en fjäderbelastad kula), så huvudsaken det finns en midja ett visst avstånd från bakre ändan. Se röda strecken i bilden nedan.
Wera skruvbitssats med markerade midjor på bitarna och en bitshållare, röda streck visar midjornas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har funkar bra i min Dewalt-knack i alla fall, men risken att de kantrar kanske blir större då ytan blir mindre.
 
C chromatic91 skrev:
Den ser ju riktigt bra ut. Där har man ju alla bits man någonsin lär behöva, och dom är från ett riktigt bra märke.
Jag tror dock jag, som hobbyist lär mest använda mina torx och skruv så jag bör klara mig med dom jag köpte hoppas jag.

Nu kollar jag på lite hylsor, jag har små hylsor men tänkte köpa krafthylsor från biltema 13-24mm, maskinen är ju ruskigt stark alltså! Testade med vanlig hylsa på en rostig maskin och den lyckades knäcka loss en rejält ingrodd mutter!

Vet du om det är viktigt att adaptrarna från 6kant till vanliga hylsor behöver vara extra starka? Jag köpte sådana här vanliga. Men dom kanske är för klena? [länk]
Du lär klara dig utmärkt med de du har, det går faktiskt som richard säger, beroende på maskin, rätt okej att köra med kortare bitsen rakt i hållaren.. Men de sticker ut extremt lite i vissa fall.

Jag har ett set bosch krafthylsor (6-17mm) och en 1/4 adapter från milwaukee i min väska... De har fungerat bra, men har även dragit av 2-3st av sådana som du länkade när det var lite större saker som skulle lossas på prov. Så har deligerat de uppgifterna till min Milwaukee 3/8" M12 stubby istället.

Du märker snart om de håller för de uppgifter du tänker ge dig på, tips är att inte försöka dra loss något alltför tungt med dem..

richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan köra de där Wera utan hållare, om de nu inte ändrat chucken radikalt(normalt en fjäderbelastad kula), så huvudsaken det finns en midja ett visst avstånd från bakre ändan. Se röda strecken i bilden nedan.
[bild]
Det har funkar bra i min Dewalt-knack i alla fall, men risken att de kantrar kanske blir större då ytan blir mindre.
Inte provat på nyare Dewalt, men vet att det fungerat på vissa.. Även min Metabo funkar det okej på, även om det ser lite löjligt ut. På min Milwaukee kan jag glömma det däremot, bitsen sjunker så långt in att det är väldigt svårt att skruva och få ut igen.
 
richardtenggren
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Inte provat på nyare Dewalt, men vet att det fungerat på vissa.. Även min Metabo funkar det okej på, även om det ser lite löjligt ut. På min Milwaukee kan jag glömma det däremot, bitsen sjunker så långt in att det är väldigt svårt att skruva och få ut igen.
Min Dewalt har några år på nacken också, men just 30 mm bits brukade gå fint, även med 25 mm men då tappar man låsningen.
På min Festool TID så är dock chucken för djup för 25 mm bits.

Kör uteslutande på 50 mm, men ibland har man fått kört med någon kortare :)
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Den ser ju riktigt bra ut. Där har man ju alla bits man någonsin lär behöva, och dom är från ett riktigt bra märke.
Jag tror dock jag, som hobbyist lär mest använda mina torx och skruv så jag bör klara mig med dom jag köpte hoppas jag.

Nu kollar jag på lite hylsor, jag har små hylsor men tänkte köpa krafthylsor från biltema 13-24mm, maskinen är ju ruskigt stark alltså! Testade med vanlig hylsa på en rostig maskin och den lyckades knäcka loss en rejält ingrodd mutter!

Vet du om det är viktigt att adaptrarna från 6kant till vanliga hylsor behöver vara extra starka? Jag köpte sådana här vanliga. Men dom kanske är för klena? [länk]
Du behöver inte krafthylsor men långa hylsor är praktiskt, vanliga sådana finns också på biltema. Eller Wera om du vill lyxa till det lite, kommer med smidig textilhållare.
 
Cheesen
C chromatic91 skrev:
Hejsan!

Jag tycks om och om igen höra om snickare och händiga personer att det är bättre att satsa på en så kallad impact driver även vid skruvning, att man använder adapters och liknande och till och med kan borra med separat borrchuck. Deras argument ligger väl i att om man enbart vill ha en maskin i hemmet så är det ett bättre val.

Inte bara för att man kan dra riktigt stora skruvar i stommar, men även småskruv går bra, och dessutom får man en väldigt bra styrka trots att maskinen inte behöver vara särskilt stor, till och med den klenaste DeWalt-en tycks klara att släppa bultar som varit fastrostade i tio år.

Vad tycker ni? Finns det något argument för att välja en slagskruvdragare i hemmet istället? Om man nu bara fick välja att ha en maskin.
Jag skruvar det mesta med borrskruvdragarn här hemma av den enkla anledningen att den är tystare. Slagskruvdragaren ligger i garaget och är suverän där jag kan låta och jobba men även där tar jag oftast fram borrskruvdragarn just för att den är tystare.

Det hela beror lite på vilken budget du har...
En slagskruvdragare har ett par stora fördelar.
1: Philips och pz skruv går att skruva i och ur.
2: som du nämnde, fastrostade skruvar.
3: franskskruv och liknande.

Men i ett normalhem så är det ovanliga moment som man normalt löser med handverktyg. Där du verkligen vill ha en skruvdragare är ju när du ska montera en ikeamöbel, hänga en tavla och alla andra småjobb.
Om jag bara skulle ha en maskin hemma så är valet enkelt. En Festool cxs eller motsvarande Bosch. Med den kommer du åt alla små skruvar och den kan borra lillhålet. Du får både Chuck och sexkantfäste. Vinkeln är suverän när du ska dra fast skåpluckan i köket.

Tänk på att detta råd kommer från en Boschian och hade jag inte haft en full uppsättning och bara tänkte satsa på en maskin så hade valet vart lätt lilla Festoolen. Använde den professionellt i flera år och den klarar även en 6x80 om det kniper. Den ersätter dock inte min 12V Bosch uppsättning men där har jag ju lite mer än en maskin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
richardtenggren
@Cheesen menar CXS eller TXS bara för tydligheten :)

Gillar också min CXS! :)
 
Cheesen
richardtenggren richardtenggren skrev:
@Cheesen menar CXS eller TXS bara för tydligheten :)

Gillar också min CXS! :)
Ja så är det ju... Har inte använt någon sedan jag slutade arbeta som inredningssnickare. Är som jag nämnde Boschian och ser inte att jag har behov av lilla Festoolen. (För övrigt enda Festool verktyget jag gillar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.