Isakare Isakare skrev:
Man väljer inte slagskruvdragare som enda maskin.
Man har båda, den ena skruvar man med, den andra borrar man med.
Själv skruvar jag bara med slagskruvdragaren, och jag skruvar allt som går att skruva, stort som smått.
Bytte just en kontakter på en skarvsladd med slagskruvdragaren, T15 bits och en skaltång, inga andra verktyg.
slacker slacker skrev:
Jag vill instämma med föregående talare - Slagskruvdragaren är ett välkommet komplement men inte en hel arsenal.

Vid det här laget har jag flera av båda, skruvar gör jag med en maskin och borrar med en annan.

Kika på så kallade kombokit, två maskiner med samma batteri/laddare så får du det helt klart det bästa av två världar.
Förlåt om jag missförstår, vilken maskin är det ni borrar med? För vi pratar ju om en slagskruvdragare och inte en slagborr här.
 
Samma här, slagskruvdragarna gör 95% av all skruvning av flertalet anledningar. När man drar tung skruv så är det inte lika elakt på handleden, vilket har den trevliga bieffekten att man kan hålla maskinen i udda vinklar och med fel fingrar och dra in skruv utan problem när det är svårt att komma åt. Skulle verkligen inte vilja vara utan en sådan maskin i hemmet, enda andra maskinerna jag skruvar med är min lilla 12V maskin för finskruvning, och min stora maskin med stödhandtag om jag köra stort men inte vill med slag av någon anledning.

Borrning, hålsågar och liknande körs på mina vanliga borrskruvdragare helt enkelt, lilla 12 V för finborrning, och någon stor 18V historia för större doningar.

Fick jag bara välja en maskin skulle det vara en 18V borrskruvdragare bara för att jag behöver borra, fick jag välja två skulle det vara att komplettera med en slagskruvdragare...
 
  • Gilla
Mune
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Samma här, slagskruvdragarna gör 95% av all skruvning av flertalet anledningar. När man drar tung skruv så är det inte lika elakt på handleden, vilket har den trevliga bieffekten att man kan hålla maskinen i udda vinklar och med fel fingrar och dra in skruv utan problem när det är svårt att komma åt. Skulle verkligen inte vilja vara utan en sådan maskin i hemmet, enda andra maskinerna jag skruvar med är min lilla 12V maskin för finskruvning, och min stora maskin med stödhandtag om jag köra stort men inte vill med slag av någon anledning.

Borrning, hålsågar och liknande körs på mina vanliga borrskruvdragare helt enkelt, lilla 12 V för finborrning, och någon stor 18V historia för större doningar.

Fick jag bara välja en maskin skulle det vara en 18V borrskruvdragare bara för att jag behöver borra, fick jag välja två skulle det vara att komplettera med en slagskruvdragare...
Tack för jättebra svar!
Jag använder en sladdad borrmasking för borrning och även slagborrning.
Så skulle du säga att en slagskruvdragare hade varit ett bra komplement tillsammans med den?

Hittade en film på en person som använder en slagskruvdragare!
 
Redigerat:
C chromatic91 skrev:
Tack för jättebra svar!
Jag använder en sladdad borrmasking för borrning och även slagborrning.
Så skulle du säga att en slagskruvdragare hade varit ett bra komplement tillsammans med den?

Hittade en film på en person som använder en slagskruvdragare!
[media]
Alla gillar dem inte dock, men för att skruva tycker jag personligen de är riktigt trevliga om man står ut med ljudet. Är kanske lite overkill för många hempulare, och en 18V borrskruvdragare är mer mångsidig!

En annan fördel är att det är lättare att 'småjustera' skruvar som redan är iskruvade, med en vanlig maskin blir det lätt att det hugger när skruver sitter lite hårt eller att man råkar dra i för djupt när den väl lossnar. Mycket lättare i min erfarenhet att bara knacka runt den ett halvt varv utan att råka överdra den.

Väl värt att nämna att filmen är lite väl snäll med den upplevda ljudnivån av maskinen, de hörs!
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Alla gillar dem inte dock, men för att skruva tycker jag personligen de är riktigt trevliga om man står ut med ljudet. Är kanske lite overkill för många hempulare, och en 18V borrskruvdragare är mer mångsidig!

En annan fördel är att det är lättare att 'småjustera' skruvar som redan är iskruvade, med en vanlig maskin blir det lätt att det hugger när skruver sitter lite hårt eller att man råkar dra i för djupt när den väl lossnar. Mycket lättare i min erfarenhet att bara knacka runt den ett halvt varv utan att råka överdra den.

Väl värt att nämna att filmen är lite väl snäll med den upplevda ljudnivån av maskinen, de hörs!
Ja du har nog rätt, jag har svårt att ens hitta någon lista över decibel, det hade ju varit väldigt tråkigt om man behövde hörselkåpor varje gång man skruvade in en skruv...
 
C chromatic91 skrev:
Ja du har nog rätt, jag har svårt att ens hitta någon lista över decibel, det hade ju varit väldigt tråkigt om man behövde hörselkåpor varje gång man skruvade in en skruv...
I alla fall med mina slagdragare (Hikoki) kan jag skruva mindre skruv, typ trallskruv eller mindre, och borra i trä utan att slaget sätter in och då låter de inte mycket.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
I alla fall med mina slagdragare (Hikoki) kan jag skruva mindre skruv, typ trallskruv eller mindre, och borra i trä utan att slaget sätter in och då låter de inte mycket.
Kan intyga att det stämmer för min Metabo, Milwaukee likaså.. Samt de Dewalt och Makita jag provat. De brukar dock kicka in på trallskruv, men det är beroende på längd och virke.
 
Rickard.
Jag är hantverkare (för att du fråga) och jag använder borrskruvdragare för kanske 90% av jobben men slagisen har en given plats ändå på jobbet. Privat har jag ingen och saknar den inte.

En sak som många inte tänker på/vet är att framförallt tunna skruvar inte mår bra av slagskruvdragare och jag tror det går av mycket skruv just pga slagskruvdragare och pratar man med skruvtillverkarna har dom samma åsikt (dom jag pratat med i alla fall). T ex så är dom förbjudna för konstruktionsskruv i vissa sammanhang (limträ, KL trä) då det är omöjligt att säga hur stålet påverkas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att slagskruvdragare inte är så bra ur arbetsmiljöhänsyn. Större byggföretag tillåter den inte, mindre företag kör nog på pga. Okunskap. Det är väl knappast ett problem för hemmafixare om det inte blir några timmar om dagen då förstås. Nu är ju inte jag bra på sånt så jag vet inte hur skadlig den är kontra en vanlig men kan vara värt att kolla upp.
 
J Johan456 skrev:
Tänk bara på att slagskruvdragare inte är så bra ur arbetsmiljöhänsyn. Större byggföretag tillåter den inte, mindre företag kör nog på pga. Okunskap. Det är väl knappast ett problem för hemmafixare om det inte blir några timmar om dagen då förstås. Nu är ju inte jag bra på sånt så jag vet inte hur skadlig den är kontra en vanlig men kan vara värt att kolla upp.
Lustigt, jag hade nog argumenterat för att slagisen är bättre för det blir mindre belastning på handleder :)
Jag antar att det är vibrationsvärden som är problemet?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
nikasp
Har känt att jag villhöver en liten slagskruvdragare. Blev totalt avtänd på idéen efter jag stört mig på grannens hantverkare som skruvade trall hela dagen och alldeles för sent både lördag och söndag. Slutade vid kl 20 så det där med att äta ute var ju bara att glömma.

Fick bita ihop för att inte gå över och fråga hur länge de tänkt hålla på. Vanlig dragare hörs ju knappt.
 
L Lovan83 skrev:
Lustigt, jag hade nog argumenterat för att slagisen är bättre för det blir mindre belastning på handleder :)
Jag antar att det är vibrationsvärden som är problemet?
Det är lite det jag är inne på med, jag planerar inte att jobba så mycket, vikten inkl batteri beräknas till 0.94 kg jämfört med en vanlig skruvdragare som hamnar på 1.5kg eller mer.

Rent ergonomiskt känns det som en snällare, lättare maskin att utföra jobb med... I alla fall på den hobbynivån som jag ligger på.
 
C chromatic91 skrev:
Det är lite det jag är inne på med, jag planerar inte att jobba så mycket, vikten inkl batteri beräknas till 0.94 kg jämfört med en vanlig skruvdragare som hamnar på 1.5kg eller mer.

Rent ergonomiskt känns det som en snällare, lättare maskin att utföra jobb med... I alla fall på den hobbynivån som jag ligger på.
Jag hade slängt ut borrisen och kört med en billig sladdburen/grannens för de få hål jag behöver borra, om jag hade behövt välja mellan en av maskinerna.
Jag har bättre känsla i skruvandet med slagisen än borrisen oavsett om det är små eller stora skruvar. För att dra det sista i ömtåliga material behöver man ändå dra för hand om man ska vara noggrann :)

Hörselkåpor har jag ändå på för att lyssna på musik och få vara ifred så ljudet stör inte mig :)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag hade slängt ut borrisen och kört med en billig sladdburen/grannens för de få hål jag behöver borra, om jag hade behövt välja mellan en av maskinerna.
Jag har bättre känsla i skruvandet med slagisen än borrisen oavsett om det är små eller stora skruvar. För att dra det sista i ömtåliga material behöver man ändå dra för hand om man ska vara noggrann :)

Hörselkåpor har jag ändå på för att lyssna på musik och få vara ifred så ljudet stör inte mig :)
Jo men precis, jag har ju redan en jättefin sladdad borrmaskin för borrning både i betong såväl som trä.

Sedan FINNS det ju borr med sexkantsfäste som man kan sätta i maskinen, för väldigt enkla jobb såklart. Man vill ju inte att den ska börja slå.

Det finns till och med chuckar man kan sätta fast i maskinen, men det är nog inget jag kommer göra.
 
J Johan456 skrev:
Tänk bara på att slagskruvdragare inte är så bra ur arbetsmiljöhänsyn. Större byggföretag tillåter den inte, mindre företag kör nog på pga. Okunskap. Det är väl knappast ett problem för hemmafixare om det inte blir några timmar om dagen då förstås. Nu är ju inte jag bra på sånt så jag vet inte hur skadlig den är kontra en vanlig men kan vara värt att kolla upp.
Tror varenda snickare och montör jag sett senaste åren springer runt med en slagskruvdragare, även från större firmor. Ärligt talat knackar inte ens maskinerna jag har under normalt småskruvande, men du har helt klart en poäng! Men samma argument gäller ju för multiverktygen, borrhammare, sticksåg, excenterslip etc.

Båda typerna har sin plats i min mening. Har ironiskt nog en mindre handledsskada från normal skruvdragare under mina yrkesverksamma år. :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.