Hejsan!

Jag tycks om och om igen höra om snickare och händiga personer att det är bättre att satsa på en så kallad impact driver även vid skruvning, att man använder adapters och liknande och till och med kan borra med separat borrchuck. Deras argument ligger väl i att om man enbart vill ha en maskin i hemmet så är det ett bättre val.

Inte bara för att man kan dra riktigt stora skruvar i stommar, men även småskruv går bra, och dessutom får man en väldigt bra styrka trots att maskinen inte behöver vara särskilt stor, till och med den klenaste DeWalt-en tycks klara att släppa bultar som varit fastrostade i tio år.

Vad tycker ni? Finns det något argument för att välja en slagskruvdragare i hemmet istället? Om man nu bara fick välja att ha en maskin.
 
Jag har en slagskruvdragare och ett gäng vanliga skruv-, borr- och bitsmaskiner. Kan inte säga att jag har fastnat för just slagskruvdragaren. Vet inte varför, men det var väldigt länge sedan jag använde den. Kanske oljudet eller att den är rätt långsam jämfört med de vanliga? Kör istället oftast med en liten och lätt bitsdragare. Har dock inte kört någon nyare slagskruvdragare. Kanske är de tystare och snabbare?
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Jag har en slagskruvdragare och ett gäng vanliga skruv-, borr- och bitsmaskiner. Kan inte säga att jag har fastnat för just slagskruvdragaren. Vet inte varför, men det var väldigt länge sedan jag använde den. Kanske oljudet eller att den är rätt långsam jämfört med de vanliga? Kör istället oftast med en liten och lätt bitsdragare. Har dock inte kört någon nyare slagskruvdragare. Kanske är de tystare och snabbare?
Osäker, tror alla slagdrivare kommer låta rätt så mycket, är definitivt inte det optimala för att skruva såvida vi inte snackar stora monsterskruvar där det krävs lite extra kraft. Men jag antar att argumentet dom gör är att om man vill ha en maskin till allt, byta däck såväl som att skruva, så är det förmodligen den bästa lösningen.

Följer en person på youtube som heter Diesel Creek, han renoverar mest gamla arbetsmaskiner från förr, men även han svär på att en slagborrmaskin är det enda han använder även hemma.
 
A
C chromatic91 skrev:
Vad tycker ni? Finns det något argument för att välja en slagskruvdragare i hemmet istället? Om man nu bara fick välja att ha en maskin.
Nä! :)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog ha tagit en "vanlig" skruvdragare om jag bara fick välja en maskin faktiskt.

Jag kör Makita och borrchuckarna för slagskruvdragare verkar inte ta större borr än 3/8" (~9,5mm) så det går bort direkt för mig. Vill kunna använda större borr än så och gärna stegborr för plåt/metall som brukar ha 12 eller 13mm skaft om man vill kunna borra lite större hål.

Slagskruvdragaren är bra men jag använder den främst till grövre träskruv eller när det är trångt.
 
C chromatic91 skrev:
Osäker, tror alla slagdrivare kommer låta rätt så mycket, är definitivt inte det optimala för att skruva såvida vi inte snackar stora monsterskruvar där det krävs lite extra kraft. Men jag antar att argumentet dom gör är att om man vill ha en maskin till allt, byta däck såväl som att skruva, så är det förmodligen den bästa lösningen.

Följer en person på youtube som heter Diesel Creek, han renoverar mest gamla arbetsmaskiner från förr, men även han svär på att en slagborrmaskin är det enda han använder även hemma.
Ja, det är väl som med allt annat; tycke och smak. Men visst, om jag tvunget bara skulle ha EN maskin av någon anledning så är det klart att en knack är väldigt bred i sitt användningsområde. Dock tänker jag att det blir en rätt tung pjäs om man vill kunna lossa fastrostade muttrar och sånt också? Föredrar dock hellre att ha lite olika maskiner för olika uppdrag. Ofta är det ju också gött, tycker jag, att ha borr monterat i en maskin och bits i en annan så att man slipper byta hela tiden om man håller på med något som kräver det.
 
hobbs hobbs skrev:
Ja, det är väl som med allt annat; tycke och smak. Men visst, om jag tvunget bara skulle ha EN maskin av någon anledning så är det klart att en knack är väldigt bred i sitt användningsområde. Dock tänker jag att det blir en rätt tung pjäs om man vill kunna lossa fastrostade muttrar och sånt också? Föredrar dock hellre att ha lite olika maskiner för olika uppdrag. Ofta är det ju också gött, tycker jag, att ha borr monterat i en maskin och bits i en annan så att man slipper byta hela tiden om man håller på med något som kräver det.
Låter som en klok inställning. Dock är slagskruvdrivarna oftas lite kortare och det finns lite mindre varianter som, trots sin storlek, fortfarande är förvånadsvärt starka. Även den billigaste och minsta DeWalten på 1700kr klarar av att leverera 205 nm av kraft trots att maskinen är så liten (under ett kilo med batteri).

Jämför med en vanlig skruvdragare som på sin höjd klarar av att leverera 70-80 nm.

WKIS2OE.jpg
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
En borrskrudragare är betydligt mer mångsidig än en slagskruvdragare som har fler begränsningar.
Ska du bara ha en maskin så finns det inget alternativ till en borrskruvdragare.
Att tex borra och gänga med en slagborrmaskin förstör ju bara verktygen...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
richardtenggren
Jag kör för det mesta slagskruvdragare till skruvning, om det inte är finskruvning av typ möbler osv.
Sedan borrar jag med skruvdragare, har även en liten 12v som jag skruvar mindre saker med. Perfekt att ha inne i huset för småfix! :)

Man kan ju borra med slagskruvdragaren också, borrar med bitsfäste :)
 
C chromatic91 skrev:
Osäker, tror alla slagdrivare kommer låta rätt så mycket, är definitivt inte det optimala för att skruva såvida vi inte snackar stora monsterskruvar där det krävs lite extra kraft. Men jag antar att argumentet dom gör är att om man vill ha en maskin till allt, byta däck såväl som att skruva, så är det förmodligen den bästa lösningen.

Följer en person på youtube som heter Diesel Creek, han renoverar mest gamla arbetsmaskiner från förr, men även han svär på att en slagborrmaskin är det enda han använder även hemma.
Begreppsförvirring, slagborrmaskin är något annat.

Slagskruvdragare (bra modeller) är smidigt och snabbt för både små och stora skruv om man kan leva med oväsendet. Det finns också tystare modeller som offrar styrka för lägre ljudnivå. Det finns borr med hexfäste upp till åtminstone 8 mm och så borra går också bra. Jag använder också en adapter hex-fyrkant för hylsor att skruva mutter och skruv med hexhuvud med men hjulbultar skulle jag inte använda dom till. Och motsatt så skulle jag inte använda min kraftiga mutterknack till träskruv även om det går med adaptrar.
En vanlig borrskruvdragare är ändå mer mångsidig och om du bara ska ha en maskin.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
En borrskrudragare är betydligt mer mångsidig än en slagskruvdragare som har fler begränsningar.
Ska du bara ha en maskin så finns det inget alternativ till en borrskruvdragare.
Att tex borra och gänga med en slagborrmaskin förstör ju bara verktygen...
Irriterade att man inte kan redigera, ska naturligtvis stå "slagskruvdragare" och inte "slagborrmaskin" i mitt förra inlägg... :thinking:
 
Tack för alla fina svar! Det verkar skilja sig mycket mellan hantverkare och hantverkare, men det är ju helt normalt! Nu har jag lite bättre insikt!
 
richardtenggren
Glöm inte att samma lag som gäller för antalet cyklar, även gäller för maskiner/verktyg.
Antal(n) = n+1
 
Man väljer inte slagskruvdragare som enda maskin.
Man har båda, den ena skruvar man med, den andra borrar man med.
Själv skruvar jag bara med slagskruvdragaren, och jag skruvar allt som går att skruva, stort som smått.
Bytte just en kontakter på en skarvsladd med slagskruvdragaren, T15 bits och en skaltång, inga andra verktyg.
 
Jag vill instämma med föregående talare - Slagskruvdragaren är ett välkommet komplement men inte en hel arsenal.

Vid det här laget har jag flera av båda, skruvar gör jag med en maskin och borrar med en annan.

Kika på så kallade kombokit, två maskiner med samma batteri/laddare så får du det helt klart det bästa av två världar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.