Jag köpte en bostad med ett badrum som renoverades för cirka 8 år sedan. Under renoveringen bytte den tidigare ägaren ut elementet mot en handdukstork. Nu säger bostadsrättsföreningen att handdukstorkar inte är tillåtna.

Handdukstorken är en Svedbergs Easy och är ansluten till värmesystemet, inte varmvatten.

Jag har sett att tidigare sålda lägenheter i föreningen har liknande handdukstorkar. Påverkar detta värmesystemet ?
Vad ska jag göra?

• Kromad handdukstork av modell Swedbergs Easy med flera horisontella stänger, ansluten till värmesystem, fotograferad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil och röranslutning för handdukstork i badrum, ansluten till värmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga styrelsen vad motiveringen är, och känns den luddig så posta här igen. 👍🏻

Det har egentligen ingen betydelse för systemet så intressant att höra hur de resonerar. Att tänka på är väl att en radiator är bättre på att värma ett rum och handdukstork är bättre på handdukar.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
En sak jag kan tänka mig är att när man byter ut elementet mot handdukstork så tappar föreningen möjligheten att begränsa temperaturen med termostater. Det har alltså inget med själva handdukstorken att göra utan bara med att man tar bort termostatventilen. Är termostatventilen kvar så förstår jag inte varför dom skulle bry sig, i värsta fall får du ett kallt badrum och det är ju bara ditt problem 😉

Det är bara en gissning.

Rickard. Rickard. skrev:
En sak jag kan tänka mig är att när man byter ut elementet mot handdukstork så tappar föreningen möjligheten att begränsa temperaturen med termostater. Det har alltså inget med själva handdukstorken att göra utan bara med att man tar bort termostatventilen.

Det är bara en gissning.
Det är en termostat på TS HT. NU är det så att i BRF och HLG så är det alltid ( förhpnningsvis ) 2 -rörssystem och då har det ingen betydelse på tempen av framledning, det som kan hända är att det blir lite svalare i badet/duschen, då en HT har mycket mindre yta än en raddiator. Men upp till den som bor där.Det finns ägare till BRF och HLG som bygger om bad/kök och vad gör dom då. Lägger in EL-GV i bad/dusch som kopplas på innehavarens mätare och slipper den kostnaden för att värma. Mycket fult anser jag, då innehavaren inte kompenseras för det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J jonaserik skrev:
Det är en termostat på TS HT.
Nu ids jag inte kolla upp det men inte är det väl en termostat och den är knappast begränsad till 21-22⁰ som är så populärt just nu. Det är väl bara ett "dumt" vred ?

Värmesystemet tillhör normalt föreningens ansvar.

Föreningen vill troligen inte ansvara för något de inte har installerat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Värmesystemet tillhör normalt föreningens ansvar.

Föreningen vill troligen inte ansvara för något de inte har installerat.
.. jag tänkte samma men sen slog det mig att de verkar vara handdukstorken de är emot, och inte själva ingreppet. Så, som det låter så bör man få byta till en ny radiator men inte handdukstork.

Därför jag bad TS höra med styrelsen hur de resonerar. Får se vad de säger.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
S swecoke skrev:
Påverkar detta värmesystemet ? Vad ska jag göra?
Det som kan påverka kretsen är om den inte är rätt injusterad, men det gäller ju alla radiatorer. Och detta koppel has samma injusteringsmöjligheter som vilken radiator som helst, så det är i sig inget problem. Det som kan vara är att den kanske inte avger önskad effekt när den är korrekt injusterad.

Du får be dem precisera sig vad problemet är. I allt väsentligt är ju detta en radiator. Må vara med en låg effekt och lite speciell form.

Förlorar du striden kan du alltid sätta dit en elpatron istället. Det tråkiga är då så klart att badrum sällan lämpar sig väl för att dra fram el i efterhand. Men med lite tur kanske det går att lösa hyfsat snyggt.

Tack för alla svar , föreningen har gett med sig , ja fick behålla min handukstork

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.