Hej! Handtaget med låset till altandörren (modellen ASSA Abloy 844-S) har fungerat OK fram till för några dagar sedan. Plötsligt går det inte att låsa upp dörren, trots att trycklåscylindern är i icke-låst position, dvs högst upp. (se bilderna) Och nyckeln vrider bara runt, runt. 😠 Handtaget/låset är ca. 18 månader gammalt.
Tack o lov hade jag monterat handtaget med vanliga skruvar, och har nu tagit bort hela handtaget, men kan inte få bort metalplattan på baksidan för att inspektera låset inuti. Ska inte det gå att ta bort plattan för att komma åt hela cylindern?
Vad kan man göra? Vill inte slänga låset och handtaget om det går att fixa det.
Allt råd och förslag uppskattas!
Mvh Jeff Beck
Tack o lov hade jag monterat handtaget med vanliga skruvar, och har nu tagit bort hela handtaget, men kan inte få bort metalplattan på baksidan för att inspektera låset inuti. Ska inte det gå att ta bort plattan för att komma åt hela cylindern?
Vad kan man göra? Vill inte slänga låset och handtaget om det går att fixa det.
Allt råd och förslag uppskattas!
Mvh Jeff Beck
Det första jag tänker på är att handtagsgreppet är felsvängt men det orsakar inte det problem du nämner.
Det sitter en skruv på baksidan av låscylindern som fixerar låscylindern i rätt läge samt gör att låspinnen sitter fast i låscylindern samt att låscylindern inte kan lossna.
Om du inte får loss bakstycket så lossa skruven så kommer du kunna lossa låscylindern och sedan kontrollera att allt sitter rätt.
Slarva inte bort den lilla skruven som lätt vill rulla iväg och gömma sig.
Det sitter en skruv på baksidan av låscylindern som fixerar låscylindern i rätt läge samt gör att låspinnen sitter fast i låscylindern samt att låscylindern inte kan lossna.
Om du inte får loss bakstycket så lossa skruven så kommer du kunna lossa låscylindern och sedan kontrollera att allt sitter rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Tack för rådet! Nu har jag tagit bort bakstycket efter att skruvat loss den lilla skruven som du föreslog. Se bilden. Jag är ingen expert men kan inte se något som är direkt fel, eller trasig. Har även lagt allt tillbaka allt, och det blir samma fel. Kan inte trycka ner Låset i olåst-läge.1 123abc skrev:Det första jag tänker på är att handtagsgreppet är felsvängt men det orsakar inte det problem du nämner.
[bild]
Tacksam för ytterligare råd eller förslag... Som sagt handtaget och låset har fungerat felfritt i ca 18 månader.
Jeff
Hej igen! Hittade en liten metalldel på golvet som kanske är orsaken till felet. Har du någon aning vad den används till?1 123abc skrev:Det första jag tänker på är att handtagsgreppet är felsvängt men det orsakar inte det problem du nämner.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 2 296 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 296 inlägg
Delen du frågar om ska sitta i cylindern, så att tippen sticker ut och låser cylindern i nedre läget. När nyckeln vrids ska tippen dras in, så att cylindern kan åka upp.
Så långt har jag aldrig tagit isär en cylinder, så jag vet inte om det går, och i så fall hur, den går att få tillbaka på plats.
Så långt har jag aldrig tagit isär en cylinder, så jag vet inte om det går, och i så fall hur, den går att få tillbaka på plats.
Tror jag har lyckats sätta tillbaka den där lilla metallbrickan, men vet inte om det är helt rätt.1 123abc skrev:Det första jag tänker på är att handtagsgreppet är felsvängt men det orsakar inte det problem du nämner.
[bild]
Tack för länken Stefan. Såg den i går. Men monteringsanvisningen visar inte hur den lilla brickan ska monteras tyvärr. Jag provade flera olika sätt för att montera brickan men har inte lyckats få låset att fungera. Se bilderna. Ytterligare förslag? Kanske måste ta låset till en Låssmed?Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 296 inlägg
Den ska fjädra, om den är rätt monterad.J JeffBeck skrev:
Jag skulle köpt en ny cylinder.J JeffBeck skrev:
cylinder assa 4484
En uppdatering. Åkte till Bauhaus idag och lämnade tillbaka handtaget/låset och fick pengar tillbaka.
Jag får börjar om från början och köpa ett nytt handtag+lås (dock inte samma märke/modell).
Tack för allt råd och alla förslag! Forumet är fantastik!
mvh Jeff
Jag får börjar om från början och köpa ett nytt handtag+lås (dock inte samma märke/modell).
Tack för allt råd och alla förslag! Forumet är fantastik!
mvh Jeff
Liknande trådar
-
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hur minska/ta bort utvändigt ljud från utblåset till frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Täta sjutillhållarlåset?
Fönster & Dörrar -
Problem med att man inte kan vrida handtaget helt till balkong dörr Assa Abloy lås/
Fönster & Dörrar -
Låset till altandörr är slappt
Fönster & Dörrar