Hej! Handtaget med låset till altandörren (modellen ASSA Abloy 844-S) har fungerat OK fram till för några dagar sedan. Plötsligt går det inte att låsa upp dörren, trots att trycklåscylindern är i icke-låst position, dvs högst upp. (se bilderna) Och nyckeln vrider bara runt, runt. 😠 Handtaget/låset är ca. 18 månader gammalt.

Tack o lov hade jag monterat handtaget med vanliga skruvar, och har nu tagit bort hela handtaget, men kan inte få bort metalplattan på baksidan för att inspektera låset inuti. Ska inte det gå att ta bort plattan för att komma åt hela cylindern?

Vad kan man göra? Vill inte slänga låset och handtaget om det går att fixa det.

Allt råd och förslag uppskattas!

Mvh Jeff Beck

• Närbild på ett handtag med lås från ASSA Abloy 844-S, där metallplattan tas bort för inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromat dörrhandtag med ASSA Abloy 844-S lås och nyckel i ett trädörr. Låset är problematiskt och nyckeln snurrar utan att låsa upp.
    Skapa konto
  • Handtag med lås till altandörr, modell ASSA Abloy 844-S, visar skruv och stämplad märkning.
    Skapa konto
Mats-S
J JeffBeck skrev:
Vad kan man göra? Vill inte slänga låset och handtaget om det går att fixa det.
Jag skulle inte gör något med låset, det är väl bara att reklamera och få ett nytt som fungerar? Det är ju endast 18 månader gammalt, så helt klart produktionsfel.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Det första jag tänker på är att handtagsgreppet är felsvängt men det orsakar inte det problem du nämner.
Det sitter en skruv på baksidan av låscylindern som fixerar låscylindern i rätt läge samt gör att låspinnen sitter fast i låscylindern samt att låscylindern inte kan lossna.
Om du inte får loss bakstycket så lossa skruven så kommer du kunna lossa låscylindern och sedan kontrollera att allt sitter rätt.
Slarva inte bort den lilla skruven som lätt vill rulla iväg och gömma sig.
Närbild av låscylinder med skruv markerad, hålls av en hand.
Skapa konto

• Närbild av en hand som håller en metallisk låscylinder, med en markerad skruv synlig genom ett hål i mekanismen.
    Skapa konto
1 123abc skrev:
Det första jag tänker på är att handtagsgreppet är felsvängt men det orsakar inte det problem du nämner.
Det sitter en skruv på baksidan av låscylindern som fixerar låscylindern i rätt läge samt gör att låspinnen sitter fast i låscylindern samt att låscylindern inte kan lossna.
Om du inte får loss bakstycket så lossa skruven så kommer du kunna lossa låscylindern och sedan kontrollera att allt sitter rätt.
[bild]
Hej! Tack för rådet! Nu har jag tagit bort bakstycket efter att skruvat loss den lilla skruven som du föreslog. Se bilden. Jag är ingen expert men kan inte se något som är direkt fel, eller trasig. Har även lagt allt tillbaka allt, och det blir samma fel. Kan inte trycka ner Låset i olåst-läge.

Tacksam för ytterligare råd eller förslag... Som sagt handtaget och låset har fungerat felfritt i ca 18 månader.
Jeff

• Isärtaget dörrlås med delar som mekanism, fjäder och nyckel på trägolv.
    Skapa konto
1 123abc skrev:
[bild]
Hej igen! Hittade en liten metalldel på golvet som kanske är orsaken till felet. Har du någon aning vad den används till?

• Kromad dörrhandtagssats med nyckel, metalldel och fjäder på blå matta. Blå pil pekar på liten vit metalldel.
    Skapa konto
  • Liten metalldel på golvet bredvid andra metallobjekt, markerad med en blå pil.
    Skapa konto
Delen du frågar om ska sitta i cylindern, så att tippen sticker ut och låser cylindern i nedre läget. När nyckeln vrids ska tippen dras in, så att cylindern kan åka upp.

Så långt har jag aldrig tagit isär en cylinder, så jag vet inte om det går, och i så fall hur, den går att få tillbaka på plats.

1 123abc skrev:
[bild]
Tror jag har lyckats sätta tillbaka den där lilla metallbrickan, men vet inte om det är helt rätt.
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Här finns en monteringsanvisning. Kanske den kan ge dig lite vägledning.

monteringsanvisning
Tack för länken Stefan. Såg den i går. Men monteringsanvisningen visar inte hur den lilla brickan ska monteras tyvärr. Jag provade flera olika sätt för att montera brickan men har inte lyckats få låset att fungera. Se bilderna. Ytterligare förslag? Kanske måste ta låset till en Låssmed?

• Närbild på en hand som håller en metallsticka med monterad metallbricka, troligtvis från ett lås, på ett randigt tygunderlag.
    Skapa konto
  • Närbild av en hand som håller i ett lås med en monterad metallbricka; osäker montering av brickan i låset.
    Skapa konto
J JeffBeck skrev:
Tror jag har lyckats sätta tillbaka den där lilla metallbrickan, men vet inte om det är helt rätt.
Den ska fjädra, om den är rätt monterad.
J JeffBeck skrev:
Ytterligare förslag?
Jag skulle köpt en ny cylinder.

cylinder assa 4484

Det ska vara en liten fjäder som saknas så den fjädrar.
Sedan ska pinnen vridas så urgröpningen blir vid skruven som håller den på plats.

Redigerat:
En uppdatering. Åkte till Bauhaus idag och lämnade tillbaka handtaget/låset och fick pengar tillbaka.

Jag får börjar om från början och köpa ett nytt handtag+lås (dock inte samma märke/modell).

Tack för allt råd och alla förslag! Forumet är fantastik!

mvh Jeff

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.