Skickade iväg nästan alla dörrar på lackering, nu när jag ska återmontera trycken och låshusen så kommer handtagen snett. Istället för att dom pekar på kl 3 så blir det istället "10 i 3". Har inget minne av att det var så förut. Det är ingen färg från lackeringen i hålet sin spökar.
Om man tittar noga på huset så ser man att problemet verkar vara att hålet där handtaget går in redan står lite snett upp. Man ser det på flera produktbilder från Assa. Dvs hålet är inte paralellt med huset. (syns även här https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/2011 )
Misstänker att det är för att handtagen ska väga lite och då hamna rakt, men mina är ju inte direkt lätta men dom hamnar ändå fel. Tyvärr är det ju nitade hus så det går såvitt jag inte att justera dom, eller har jag missat något väldigt uppenbart här?

• Låshus från Assa med metallnyckel och slutbleck, problemet nämns i texten om handtagens vinklar vid återmontering efter lackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du ser så är skruvhålen lite avlånga. Så du får hålla handtaget rakt när du skruvar fast det.
Detta gäller om du har ett handtag som inte har helt lösa rosetter

Tack för svar!
Tyvärr är rosetterna helt "frikopplade" från handtaget. Handtagen sitter i sin tur bara fast med låsskruv på tryckespinnen.
Om jag justerar hela låshuset så står låsstolpen ut från dörren, nästan så att det tar i slut/låsblecket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.