Hej
Någon som vill dela med sig av exempel på handritade fasad ritningar? Planritningen har jag gjort i sweet home 3d men tycker inte jag hittar något sätt att göra fasad ritning i datorn så har ritat upp för hand men osäker på om det ”duger”. Svårt med detaljer runt fönster, takfot etc. Har köpt den spetsigaste pennan jag hittade på bokhandeln.

Rita ur fasadbeklädnaden. Är det ok att bara lämna fasaden som vit yta och skriva ut att det blir stående panel. Har sett en del verkar göra bara några streck i ena sidan istället för att fylla ut hela ytan

Totte_S
Är det nybyggnation eller om/tillbyggnation? Har läst här att en del kommuner dissar handritat, men jag har har nog sökt 3 bygglov med handritat.
Jag har ritat med 0,5 stiftpenna, blyerts, på mm rutat A3 papper. Linjal, suddgummi och suddmall. Då får man också den lilla fina rutan nere till höger att skriva info i. När detta papper kopieras försvinner stödlinjerna från pappret.

Jag har, som du beskriver, endast markerat en liten del av tak/fasad.
Fungerar ofta bra att skriva en text som beskriver konstruktionerna, tex
”regelstomme i trä av 45x170 C24, fasad av råplanad träpanel 22x145 med locklist 22x45.
Tak av tvåkupigt lertegel”

• Gilla
kilank och 1 till
  • Laddar…
Även jag har ritat för hand utan någon kommentar av handläggaren.

Ritade stående panel och lertegel. Dvs många sträck. Ritade över hela fasaden och taket. Blev bra tycker jag, men tog lite tid och va pilligt

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Är det nybyggnation eller om/tillbyggnation? Har läst här att en del kommuner dissar handritat, men jag har har nog sökt 3 bygglov med handritat.
Jag har ritat med 0,5 stiftpenna, blyerts, på mm rutat A3 papper. Linjal, suddgummi och suddmall. Då får man också den lilla fina rutan nere till höger att skriva info i. När detta papper kopieras försvinner stödlinjerna från pappret.

Jag har, som du beskriver, endast markerat en liten del av tak/fasad.
Fungerar ofta bra att skriva en text som beskriver konstruktionerna, tex
”regelstomme i trä av 45x170 C24, fasad av råplanad träpanel 22x145 med locklist 22x45.
Tak av tvåkupigt lertegel”
Tillbyggnad så orginalritningar från 59 är rätt stilistiskt handritade med fasaden (teglad) just så men bara några stenar utritade och sen text

Just att få allt exakt vinkelrätt är lite klurigt utan rutat ppper men du menar att det blir rent när man scannat in det i datorn sen? Snart, inte testat. Är det ngt särskilt rutat papper du köpt? Jag hittade bara a4 med 1:100 rutor

R
Text beskriver krav på bygglovsritningar enligt Boverkets och Stockholms stads riktlinjer, inklusive skalenlighet, ritningslinjer och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LaszloToth LaszloToth skrev:
Hej,

Kolla på den senaste guiden från SKR.

Håll ritningarna enkla bara så det går att förstå vad du ska göra. Stäm också av andra regler som tillgänglighet och tekniska delar redan från början.

[länk] för nybyggnad av enbostadshus.pdf
Tack. Haft bra hjälp av sånt och tex Nackas guide för tillgänglighet så är rätt säker på att det jag vill göra är ok

• Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Totte_S
Jag scannar inte in det i datorn utan kör vanlig kopieringsmaskin, men det borde inte spela någon roll. Jag köpte mitt mm-papper när jag pluggade 1991 så …

• Gilla
olofh
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
[bild]
Förstår du har en god tanke men detta har jag koll på och var inte det jag efterfrågade

Så här ser grunden ut. Tänkte jag scannar in det och lägger till skalstock och alla texter, måttangivelser, kompassnål etc

Det är alltså allt utöver traditionella huskroppen som är tillbyggnaden

Snedheten beror på fotografen…

• Byggnadsritningar av ett hus med olika vyer, inklusive fönster och dörrar, på ett papper. Skissa med flera detaljer, men något snett fotograferat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut, markera bara vad som är tillbyggnad och skriv även någonstans om marknivån ska ändras eller inte.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.