Har ett 25m borrhål med pump i. Vid hydrofortanken har jag en extra backventil.
Skulle det på något sätt gå att sätta en handpump eller något annat som gör att om jag har strömavbrott kan jag pumpa upp vatten "manuellt" via befintliga slangar utan att behöva köra med 3-fas pumpen i borrhålet?

Eller är enda sättet att ha ett elverk med 3-fas för att driva befintlig pump?

5852401.jpg

Redigerat:
Jag har haft liknande funderingar men har inte hunnit gräva ner mig i frågan och hoppas därför att någon klok kan ge råd i denna tråd. Den enklaste lösningen är om det går att sätta en klaffpump i serie mellan pumpen i borrhålet och hydroforen. Då gäller det att pumpen i borrhålet inte ger för stort motstånd för klaffpumpen men också att klaffpumpen inte stoppar flödet från stora pumpen för mycket samt att klaffpumpen inte skadas av att stora pumpen trycker igenom vatten när den går. Ett andra alternativ vore att sätta ett parallellt rör precis innan hydroforen och låta klaffpumpen sitta där med eller utan avstängningar på båda sidor. Då kommer klaffpumpen i alla fall inte störa stora pumpen men det gäller fortfarande att stora pumpen inte ger för stort motstånd för klaffpumpen. Det tredje alternativet är förstås en helt parallell pumpledning med en slang till ner i borrhålet. För mig kräver det dock att gräva från borrhål och in under pumphuset vilket vore trevligt om det går att undvika.

Klaffpumpen har svårt att suga på djup, den begränsas av vakumsuget och därmed ca 5-7m.
Ett alternativ är en traditionell gårdspump, den har ett sugrör med en stång i som påverkar en hydralisk kolv i botten på pumpen. Där kan man ha större djup. Dock tar en sån pump mer plats.

https://emspump.se/main/page/41/productgroup/50/product/816

Intreesant. Jag följer diskussionen!

I USA och är det ju vanligt med djupa borrade brunnar som förr ofta var utrustade med vinddrivna pumpar. Undrar vad det finns för handpumpar för det ändamålet.

För mig bör en klaffpump fungera under de flesta omständigheter. Under sommarens torka gick vattennivån aldrig under 6 meter under markytan. Så min fråga kvarstår huruvida det skulle kunna fungera att seriekoppla klaffpump med djupbrunnspump utan att det skapar några problem för någon av pumparna. Om angivna specifikationer på klaffpumpar stämmer i verkligheten ska det också gå att arbeta upp normalt tryck i hydroforen vilket gör att vi inte skulle behöva bära vatten från gårdspump och hundratals meter ut i beteshagarna. Förstås inte heller kul att vicka på en klaffpump men förmodligen roligare än att bära...

T Torbjörn Einarsson skrev:
För mig bör en klaffpump fungera under de flesta omständigheter. Under sommarens torka gick vattennivån aldrig under 6 meter under markytan. Så min fråga kvarstår huruvida det skulle kunna fungera att seriekoppla klaffpump med djupbrunnspump utan att det skapar några problem för någon av pumparna. Om angivna specifikationer på klaffpumpar stämmer i verkligheten ska det också gå att arbeta upp normalt tryck i hydroforen vilket gör att vi inte skulle behöva bära vatten från gårdspump och hundratals meter ut i beteshagarna. Förstås inte heller kul att vicka på en klaffpump men förmodligen roligare än att bära...
Isf borde du kunna montera klaffpumpen som en bypass med tre kulventiler.
En ventil på vardera sida om plaffpumpen, och en ventil som bryter tryckledningen från djupborrpumpen.
Då är klaffpumpen trycklös i normalfallet och används endast när man manuellt kopplar in den.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tydligen skall en klaffpump klara sughöjder på upp till 8 meter.

H heimlaga skrev:
Tydligen skall en klaffpump klara sughöjder på upp till 8 meter.
Ned til... ;)
Samma princip som för vanliga jetpumpar.

Stickan56
Suhagg Suhagg skrev:
Eller är enda sättet att ha ett elverk med 3-fas för att driva befintlig pump?
Satsa på ett elverk istället, det kan du ju driva andra saker med också.

Stickan

Eftersom till exempel en handelsblockad kan störa tillgången på bensin/diesel samtidigt som elektricitetstillgången minskar så är en handpump säkrare....... fast en bensindriven generator är mycket bättre än ingenting.

Det är inte så länge sedan som all bensin i landet tvångsrekvirerades för militärens behov och så fick alla andra i bästa fall köra på gengas i några år.

H
H heimlaga skrev:
en handelsblockad kan störa
Är väl att ta i och måla gubben på väggen samt skapa skrämselhicka för någon.eller andra so läser forumet, det ska väl vara lite sakliga saker som framförs här och inte något kommande senario som inget vet något om

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
H heimlaga skrev:
Det är inte så länge sedan som all bensin i landet tvångsrekvirerades för militärens behov och så fick alla andra i bästa fall köra på gengas i några år.
Vad får du allt ifrån? Det var väl drygt 70 är sedan.:dizzy:

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Vad får du allt ifrån? Det var väl drygt 70 är sedan.:dizzy:

Stickan
I sammanhanget är 70 år inte så länge.
Vad jag menar är att då det gäller extrema händelser så vet man inte vad som kommer. Samtidigt som de inträffar så sällan att 70 eller 100 år blir en kort tid i sammanhanget.
Ursäkta om jag skrämdes.

• Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
Man kan inte suga mer än ca 7-8m pga. Man kan inte sänka trycket mer än 1bar som är trycket luften på som vi andas på moder jord.
Men man kan sätta en lång sträng/kolv som rör sig upp och ner i ett rör det är så man pumpar olja /vatten typ i filmer nickande åsna .eftersom pumpkolven sitter i botten på röret och trycker vätskan upp...

• Gilla
Hjulbent och 1 till
  • Laddar…
Verkar enklast med elverk

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.