Hej!
Har egen brun å en lång ledning, ca 150 meter, sughöjd endast 2 meter till pumpen.
Kör med en vanlig ringpump som trycker in vattnet i en vanlig hydrofortank.

Vill ha reservfunktion vid elavbrott.Tanken är att pumpa vatten med en gammaldags"klaff"pump el motsv och upp i en tank på övervåningen. Sedan får det rinna ner av självtryck därifrån. Har haft så tidigare men då rörde det sig om ca 10 m till brunnen samt lyfthöjd ca 2 m och tryck 4 m.Nu blir det sughöjd 2 m och tryck ca 6 meter..

Klarar klaffpumpen detta? Annars vilken typ av pump och var kan man köpa den?
Omdirigeringen från hydrofortanken till tanken på vinden fixar jag med kranar, baggis.
Tacksam för tips på lämpliga pumpar alltså.

Hej!

Jag letar liknande information. Jag har kikat runt en hel del på klaffpumpen och det finns modeller som uttryckligen säger sig klara 8 meters sughöjd. Har man inget större krav på trycket har jag fått för mig att ledningens längs spelar mindre roll. I de fall sughöjden är kring 7-8 meter brukar tryckhöjden vara rätt rejält tilltagen då det är lättare att trycka än att suga vatten. Viktigt är väl att insugsanslutningen är så stor som möjligt då friktionen per vattenmängd lär vara rejält högre i ett mindre rör/slang.

Det som oroar mig mest är att de billigare modellerna av klaffpumpar som finns på marknaden främst är avsedda för olja/bensin och liknande vätskor. Det står sällan uttryckligen att de är godkända för vatten. Jag kontaktade ett företag som sålde bland annat klaffpumpar för kring tusenlappen (främst avsedda för olja/diesel) och de sa att de inte hade någon pump för mina behov.

Man vill ju gärna vara säker på att materialen i pumpen inte är farliga när det gäller vanligt dricksvatten. Vore trevligt om någon med erfarenhet av klaffpumpar kunde skriva någon rad.

Jag tänkte eventuellt prova biltemas svarta länspump (400:) som skall ha en sughöjd på 5 meter och en tryckhöjd på 8 meter. Relativt billigt test. Hur man får ut all luft i en lång ledning är dock en gåta. Det är inte så enkelt att fylla på med vatten heller när slangen inte ligger rakt på backen. Jula har en liknande för en hundring mindre men utan specifikation.

/Henke

Redigerat:
Hej igen!

Har testat Biltemas manuella länspump (399:). Jag kan bekräfta att den klarade drygt 4 meter i sughöjd (jag hade inget högre att stå på för tillfället). Den sög ur all luft ur 10 meter slang rätt snabbt. Ska testa den imorrn med en sughöjd på 4,5 - 5 meter och drygt 70-80 meter slang.

Det enda jag inte är säker på är om det är okej att använda pumpen för dricksvatten.

/Henke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.