Jag har funderat på en ny handöverfräs. i dag har jag en kinamaskin som inte är super...

Jag kan tänka mig att lägga 3000 kr eller något sådant, såg att det fanns en dewalt på verktygsboden för lite drygt dem pengarna. men frågan är ju om jag behöver en sån eller om det fungerar med en grön bosch för 1500 kr.
jag skulle vilja veta lite av er som har maskiner i de olika prisklasserna, jag fattar ju att det måste skilja en del mellan dem, men är det viktiga skillnader för mig som kommer använda maskinen lite då och då, fräsa lite köksluckor, lite almänt pill och kanske någon spontanfräsning...

jag är evigt tacksam för all input...
tack så länge...

Hejsan, jag kan varmt rekommendera Dewalt 621.
Om du är seriöst intresserad av precision (och är villig att betala för det) så kan du testa detta bl a genom
att belasta ena handtaget på fräsen. De fräsar med sämre precision har ett glapp i gejdrarna som gör att frässtålet flyttar på sig vid denna test. Det är ju inte helt oviktigt att stålet håller sin position även vid belastning!
Dewalten har också ett spånutsug via en gejder.
Det jag kan sakna på Dewalten är möjligheten att finjustera höjden på ett bra sätt , denna möjligheten finns på en del andra fräsar.

//Woodrat

Se även
http://patwarner.com/dw621.html

Det låter ju kanon. dewalten är jag helt övertygad om att den är kanon. det är ju som vanligt, man får vad man betalar för... :) och ja, jag är villig att betala för bra verktyg, inget snack... men det är ju så många verktyg man vill ha, så man undrar ju om de 1500 kronorna extra man får lägga på dewalten (gentemot grön bosch) är värt det eller om det är bättre att lägga dem på något annat verktyg... är det någon som har lite kommentarer angående grön bosch handöverfräs...???

tack...

Jag har en grön Bosch 1400 ace, och den sitter isär plockad i en påse i källaren. Finhöjdsjusteraren på denna model är gjord av metal limmad till plast. Skruvar man lite för hård och då menar lite så släpper det och då blir man av med den funktionen (ganska värdelöst då). Har bestält en deWalt 625 istället.

Gurnett

Kör själv med ELU men eftersom de är så gott som identiska med DW förutom färgen så kan jag varmt rekommendera dem.
Det lär vara svårt att bli missnöjd eftersom det är ett segment som DW gör riktigt riktigt bra.
Sen så har Bosch en rätt trevlig maskin med sin senaste blåa, hitachi har en del som används av många så det är lite tycke och smak.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.