J Johan Larsson9794 skrev:
Ska såga ut en limträpelare som är 90x90 för att lägga på överliggare, se bild nedan. Hur sågar man ut sidorna på det här sättet på bästa sätt och utan risk för att pelaren spricker?

Japansk såg, handöverfräs eller vad?

[bild]
Ser onödigt krångligt ut, vad ska du bygga och finns det inte andra enklare lösningar ?

Vad man använder beror ju på vad man behärskar. För egen del skulle det, med dina krav på precision, innebära att jag tar cirkelsågen och gör de snitt jag kan göra (dvs nästan allt men inte hela vägen), och sedan skulle jag avsluta med japansågen eller multimaskinen.

Det går ju att göra på många sätt, tex fogsvans eller japansåg hela vägen, men jag skulle inte få ett bra resultat.

Fräsa ser tidsödande ut då det är mycket material som ska bort.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Låt mig föreslå bandsåg! Men enklast är att du berättar vilka verktyg du har och hur många bitar du behöver.
Både bandsåg och bordssåg (av normal storlek) är väldigt omständiga att hantera långa stolpar i, särskilt för kapsnitt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Lättast med vanlig handcirkel. Sticksåg/tigersåg för det sista som klingan inte klarar. Borde gå på 5min/stolpe.

Med cirkelsåg blir det väl två stycken snitt?
Två längssnitt.
Två tvärsnitt.

Med lite finsågning med fogsvans eller japansåg.

Har du cirkelsåg, om ja hur djupt sågar den?

Antingen i kapen med inställt djup, ett antal snitt på de två sidorna. Annars cirkelsåg och ett antal snitt. Gör snitten med ca 5mm mellanrum, sen slår du bort ”skivorna” och finputsar med stämjärn.

• Gilla
Boumger och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Fogsvansen är väl inte helt nödvändig men underlättar?
Exakt. Man skall inte göra saker svårare än de behöver vara.

FredrikR FredrikR skrev:
Två längssnitt.
Två tvärsnitt.

Med lite finsågning med fogsvans eller japansåg.

Har du cirkelsåg, om ja hur djupt sågar den?
Den sågar rätt djupt.

Tänkte göra såhär annars. Vad tror du om det?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Den sågar rätt djupt.

[media]
Det funkar absolut, ha vassa stämjärn och ta lite i taget. 👍

• Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Den sågar rätt djupt.

[media]
Det var så jag menade med mitt inlägg, men jag brukar såga fler snitt. Har gjort det massor av gånger för halvt i halvt och liknande. Kör cirkelsågen på frihand. Enkelt och precist

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.