9 188 läst · 32 svar
9k läst
32 svar
Handöverfräs - allt du behöver veta om handöverfräsar
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Daniel Norrstam bjöd in till handöverfräsens dag i sitt snickeri och Byggahus.se var där och filmade. Filmen är två timmar och 55 minuter lång. Nedan hittar du en guide till var i filmen du hittar vilket avsnitt. Vi har också skrivit ner ett urval av fakta, tips och trix med handöverfräsen från seminiariet.
Du kan läsa artikeln här: Handöverfräs - allt du behöver veta om handöverfräsar
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Lärorik film om handöverfräsar. Jag har alltid undrat vad man använder dessa överhandsfräsar till men nu förstår jag bättre. Här är en direktlänk till de olika avsnitten i filmen https://www.byggahus.se/handoverfras-allt-du-behover-veta-om-handoverfrasar#filmen
Härlig långfilm! Nu kanske man vågar sig på dödsmaskinen ute i snickarbon'
Hej, har kollat på filmen och den var jättebra och ser fram emot nästa. Dock har jagRedaktionen skrev:Daniel Norrstam bjöd in till handöverfräsens dag i sitt snickeri och Byggahus.se var där och filmade. Filmen är två timmar och 55 minuter lång. Nedan hittar du en guide till var i filmen du hittar vilket avsnitt. Vi har också skrivit ner ett urval av fakta, tips och trix med handöverfräsen från seminiariet.
en synpunkt på filmerna, önskar att man zomar in det som visas upp ex. frässtål och liknande.
Kollat via både dator och tv och man ser jätte dåligt och får svårt att se vad som menas.
Annars är det jättebra filmer.
Mvh
Kurre
Jag älskar mina handöverfräsar, de är vertyg som verkligen är användbara till mycket, och som sätter lite extra finish på ett projekt.
Men, jag har ett problem. När jag kör fräsar med kullageranhåll, så poppar de kullagren alldeles för ofta. Gör jag fel i handhavandet eller gör jag fel som köper fräsar på Jula?
Men, jag har ett problem. När jag kör fräsar med kullageranhåll, så poppar de kullagren alldeles för ofta. Gör jag fel i handhavandet eller gör jag fel som köper fräsar på Jula?
Jag skulle gissa på att inköpspriset påverkar betydligt. Nu är min erfarenhet begränsad till ett frässtål som följde med min gröna Bosch och ett kit från just Jula, men redan mellan dessa så tycker jag att jag upplever en skillnad i kvalité.
Det bör vara ovanligt att lagerna skär. Jag gissar att anledningen (förutom rent slitage, vilket som sagt bör ta tid) är att lagerna är av dåligt kvalitet, vilket är troligt med frässtål från jula och/eller att de är fyllda med damm. Kanske kan du förbättra utsuget?T Troberg skrev:Jag älskar mina handöverfräsar, de är vertyg som verkligen är användbara till mycket, och som sätter lite extra finish på ett projekt.
Förstår hur du menar! Normalt sett, med de andra videos jag har gjort tillsammans med byggahus så är det inzoomningar på detaljerna. Men denna gång var det inte inspelning av en video som var tanken utan det var ett "liveseminarium" som filmades. Filmaren hade därför inga möjlighet att zooma in/ta om för att få en bättre bild.K kurthall skrev:Hej, har kollat på filmen och den var jättebra och ser fram emot nästa. Dock har jag
en synpunkt på filmerna, önskar att man zomar in det som visas upp ex. frässtål och liknande.
Kollat via både dator och tv och man ser jätte dåligt och får svårt att se vad som menas.
Annars är det jättebra filmer.
Mvh
Kurre
Ni hade ju kunnat filmat i närbild på intressanta detaljer efteråt och klippt in detta i filmen, det hade höjt kvalitén på filmen väldigt mycket.Daniel_N skrev:Förstår hur du menar! Normalt sett, med de andra videos jag har gjort tillsammans med byggahus så är det inzoomningar på detaljerna. Men denna gång var det inte inspelning av en video som var tanken utan det var ett "liveseminarium" som filmades. Filmaren hade därför inga möjlighet att zooma in/ta om för att få en bättre bild.
Det som händer för mig är att ytterringen på lagret poppar av, vilket naturligtvis ger ett fult märke eftersom fräsen då går för djupt, och biten måste göras om. Jag tror inte att de skär, bara att de är för dåliga. Lagret är inte överdrivet varmt efter att det poppat. Det har hänt fyra gånger (och Jula har ersatt alla gångerna, men de går inte till botten med problemet).Daniel_N skrev:
Jag har en låda Yonico-fräsar som jag köpte på rekommendation, men har inte hunnit testa dem än.
Låter skumt. Det har jag aldrig varit med om.T Troberg skrev:Det som händer för mig är att ytterringen på lagret poppar av, vilket naturligtvis ger ett fult märke eftersom fräsen då går för djupt, och biten måste göras om. Jag tror inte att de skär, bara att de är för dåliga. Lagret är inte överdrivet varmt efter att det poppat. Det har hänt fyra gånger (och Jula har ersatt alla gångerna, men de går inte till botten med problemet).
Jag har en låda Yonico-fräsar som jag köpte på rekommendation, men har inte hunnit testa dem än.