Hej

Ja att handla över nätet kan säkert ha sina risker, om man är återhållsam som jag dvs bara handlat en gång, när jag var i England och beställde bildelar över telefon till en adress i England. Kan man överhuvudtaget göra så? Uppenbarligen.

Men åter till själva frågan, ska handla från denna firma.
http://www.mytoys.com/Carrera-CARRE...s/Carrera/KID/com-mt.to.br01.08.01.03/2017885
Finns det något jag bör tänka på och undvika?
 
Bara att handla och vara glad :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kan du inte be banken skapa ett nytt konto som du knyter ett nytt bankkort till.
Detta konto fyller du bara på med så mycket pengar som du ska handla för i utlandet och använder när du är osäker på handlaren .
 
S
har du funktionen e-kort på din bank?
separat kortnummer på varje köp. och du låser en viss summa på det kortnumret.
 
Har ett kort med delat ansvar, jobbet och jag.

Hänger redan på bilbaneforumet:)
 
S
ingen koll om du kan få e-kort genom banken? brukar gå att ordna om du kan logga in på internetbanken
 
PayPal fungerar annars väldigt bra.
 
Nej det är ingen fara.
 
Jag har handlat hundratals gånger över nätet och blivit av med mina kreditkortsuppgifter två gånger, båda gångerna när jag använt kortet fysiskt... En gång på restaurang och andra gången troligen i en taxi...
Således visar min statistik att det är större risk med kortet i taxi, butik, restaurang än på nätet! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C
Aldrig haft problem när jag betalat med Payson eller Pay Pal knutet till ett speciellt konto med aldrig mer än x tusen på kontot.

Köpt grejor från GB,Korea,USA o inom Sverige...
 
Det bästa rådet är det Micro berör.
Dvs att ha så lite pengar som möjligt på kortkontot.

Enklast är kanske att flytta det mesta av lön och andra inkomster till ett separat konto, som man skapar själv på bankens Internetsajt.
Så minimerar man eventuella förluster, om man blir lurad eller dummar sig.
 
Kortköp är rätt säkert eftersom banken står för huvuddelen av risken. Kreditkortsbedrägerier är jättevanligt och banken ser till att kunderna hålls skadelösa ifall man inte varit oaktsam. Upptäcker du att någon stulit från kontot, ring banken och spärra kortet. Sedan får man fylla i något formulär för att få ersättning.
 
Hmmm, jag har inga pengar på något konto kopplat till kortet, jag får faktura.
Kan det ställa till det på något sätt?
Jag har varit över hela världen och använt samma kort och det har alltid fungerat klockrent.
Men jag har endast använt det 1 gång tidigare för 10 år sen, då köpte jag delar till min trasiga splittbuss över telefon och fick delarna levererade till en kille som jobbade på Lola i England, dvs inte min hemadress.
Det fungerade klockrent, men ska det vara så att man kan få varor levererat till annat än hemadressen?

Nu var inte det huvudfrågan, men jag har undvikit att handla på nätet och över telefon för att undvika att utlämna mitt kreditkortsnummer i onödan.
Jag kanske bara är onödigt korkat försiktig?
 
Det brukar funka fint, har du kreditkort som du får faktura på hem brukar det ju vara snäppet bättre rent av.

När sånt där har jag slutat noja mig över, jag reser en hela massa i tjänsten och än så länge har inget kort blivit plundrat av någon annan än mig själv.

Inte ens efter en blöt utekväll i Shanghai har det hänt något konstigt med kortet...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.