Tillbaka efter en tredagarstur till Gdansk.
Bodde på Hotel Posejdon i Gdansk - kan varmt rekommendera detta hotell av följande orsaker:
  • Ligger 5-10 minuter ifrån det centrala Castorama...och således nästan lika nära Praktiker och Alfa Center (shoppingmall)
  • Lätt att hitta till Osowa (där det STORA Castorama ligger) - är i princip bara en väg man följer för att ta sig dit
  • Är helt ok om man inte bara är ute efter att handla...är 100 meter från hotellet till stranden
  • Finns både inhängnad och bevakad parkering (är på samma parkeringsplats) dock så kostar detta lite, men det kan det vara värt. 70 Zloty för två dagars parkering
  • Restaurangens "Roasted duck" är mycket god...dock så bör man byta ut deras potatis dumplings mot stekta potatis.

I övrigt efter att ha spatserat flertal kilometer inne på de olika byggvaruhusen så kan man väl säga känslorna är blandade.
Visst - man kan säkert spara både 20 och 30 procent på vissa grejor såsom lampor, verktyg, utemöbler, vaskar, badkar och eventuellt toalettstolar om man hittar något som ligger en i smaken.
Fanns en del kakel och klinkers som hade bra prisläge och som dessutom var både snygga och temperaturståliga.
Hittade snygga massiv parkett (15 mm tjocklek) som gick på ca 200 kr per kvadrat.

Dock....om jag var optimistisk innan jag åkte dig, så är jag nog mer neutral efter att ha varit där. DVS jag kan tänka mig att åka dit och handla en del saker men då är det inte alls i den utsträckning som jag hade tänkt mig från början.

Praktiker - var som en supersize:at Harald Nyborg - dvs det fanns en hel del B-varor.

Det stora Castorama var en fröjd för kropp och själ att strosa runt i...var nära att både motorsågar och vinkelslipar liftade med mig hem.

Hittade aldrig någon vitvaruhandel som hade vad jag sökte efter.
Fanns visserligen bra och snygga spishällar, men få med induktionsplattor. Fanns en hel del gasspisar och gasugnar för de som har gas. Dock så skall man gå till ställen som elektronikhandelskedjor (fanns ett stort i närheten av IKEA) för att hitta dessa.

OBI var en besvikelse på allt utom kakel och klinkers (är övertygad om att andra har olika åsikter, men jag hittade inte något som intresserade mig).

Kan lägga ut lite bilder och så om någon är intresserad.

 
...kan man på något sätt se prylarna på castoramas hemsida eller gör jag bara väldigt fel som bara ser under rubrikerna och inte kommer vidare??
 
Hej!

Nån som har sett billig oglaserad terracottaklinker 20x20 i utlandet? Ska köpa till hela källaren, så jag vore tacksam för alla tips om låga priser :)

/Elin
 
Jag var där för ett par månader sedan och tyckte jag såg terrakotta klinkers överallt :surprised:
Kanske inte riktigt men visst fanns det grejer. Praktiker och castorama tyckte jag hade bäst grejer.
Planerar förresten att åka nästa fredag igen. Om jag hittar en bra lätt lastbil att hyra så blir det resa till gdynia
 
Om du skulle kunna hålla ett spanande öga efter oglaserad terracotta vore det grejt!

/Elin
 
Japp det gör jag gärna. ;D
 
Så har då även jag varit nere i Szczecin (Stettin) och handlat. Dessvärre lyckades jag inte få tag på någon lastbil, så det blev bara bil med släp. Tog färjan 03.15 från Trelleborg till Sassnitz och körde de 25 milen till Szczecin. Färjan var i land kl 7 och vi var i Szczecin vid 11 (inkl ett stopp för vägarbete).

Eftersom jag hade ett bökigt släp baktill, var jag inte vidrare intressera av att köra omkring för mycket i staden, så vi fastnade ganska omedelbart på det stora Castorama som ligger precis vid infarten till Szczecin.

Utbudet och priser där då? Well, både plus och minus Jag hittade grymt snyggt italienskt kakel för 100 spänn/kvm och glasblock till duschhörnan för ca 10 spänn styck. Fix till hela badrummet (35 kvm) kostade inte mer än ett par hundralappar, men handdukstorken vågade jag inte köpa för jag blev inte riktigt klok på om den fungerar i Sverige. (Det var lite sisådär med språket.)

Toalettstolar var billiga, men vägde för mycket för mitt lilla släp.
Duschpanel med massagemunstycke eller liknande var hyfsat billigt.

En sak som vi noterade var att alldeles i närheten av Castorama fanns ett par riktigt fina kakelbutiker med riktigt hög kvalitet för 100 spänn/kvm. Dessa var dessvärre beställningsmaterial, så egentligen hade man velat åka ner tidigare, beställt, och sedan kommit tillbaka och hämtat (alt fått det levererat)

I övrigt hittade jag en massa snygga och billiga kläder och skor - båed till mig och till ungarna.

Hemfärden skedde strax efter kl 17, vilket gav oss en halvtimme på Bordeshopen i Sassnitz innan färjan gick kl 22.30.

Allt som allt (inkl färja och bensin) gick jag bra med plus på resan, framför allt tack vare det billiga kaklet och fixet.
 
En väldigt intressant länk då man bor inom en 20 mils radie till både hamnen i Karlskrona och Ystad.

Vad jag har förstått så är vissa saker värda att köpa i Polen.

Någon som vet hur det är med uterums material. Skjutdörrar, kanalplast, kantelement osv?

Finns även detta att köpa på de stora varuhusen?

Tacksam för svar.
Eklundh

 
Jag skickade några frågor till Castorama och fick svar tillbaka :)

a. Do you offer transportation to Sweden?

No. We found a transport company for your purposes

Prizes to Stockholm:

1m3 – 530 z[ch322] brutto - 1241 SEK

2m3 – 660 z[ch322] brutto - 1545 SEK

3m3 – 820 z[ch322] brutto - 1920 SEK

4m3 – 1150 z[ch322] brutto - 2693 SEK

5m3 – 1300 z[ch322] brutto - 3044 SEK

6m3 – 1500 z[ch322] brutto - 3512 SEK

7m3 – 1620 z[ch322] brutto - 3793 SEK

8m3 – 1750 z[ch322] brutto - 4098 SEK

9m3 – 1880 z[ch322] brutto - 4402 SEK

10m3 – 2000 z[ch322] brutto - 4683 SEK

15m3 – 2250 z[ch322] brutto - 5269 SEK

20m3 – 2600 z[ch322] brutto - 6088 SEK



1 eu = 3.87 z[ch322] today

1 zl = 2.34 SEK enligt http://www.oanda.com/convert/classic



b. If I purchase other items in some other shop(s), can I add these items to the same transportation?

It depends on what it would be but it is possible, we don’t have a magazine so we can’t keep goods



c. Is it possible to order PVC windows made to our measurements, design and colour?

Yes.



d. If yes, how long does it take from order to delivery?

It might take 3 weeks.

 
Hej!
Vi funderar oxå på att åka över till Polen o Handla. Vad heter firman där ni handlade allt erat?

mvh
Fredrik
 
Hej!
Finns det ungefär samma utbud på kakel som i Sverige? dvs är standarden ungefär detsamma?

mvh
Fredrik

zico98 skrev:
Tänkte uppdatera er lite om priser och produkter i polen. Vi ska själv åka ner med
lastbil den 23/7 och flög ner med ryan air för en vecka sedan för att kolla om det
verkligen lönar sig.

Det visar sig att det gör det med råge. Exakt samma varor som tex Becker färg,
Electrolux vitvaror, Hörman garageportar, kakel & klinker, spiraltrappor är från 20% billigare där nere.

Själva så ska vi köpa produkter för ca 130 000 och räknar att vi sparar ca 40 000.

Gå gärna in under följande länk så har ni en hel del foton på olika saker(priserna är
i polska zloty och man får ta dessa x 2.4 ca för att få det till svenska kronor). En del foton kan tyckas konstiga men de är för våran egna anteckningar:

[länk]

Det vi har tagit foton på är:
Badrumsmöbler + handfat mm
Klinker
Kakel
Innerdörrar +  tillberhör till det
Ytterdörrar
Spottar innertak
kaminer
Släpkärror
Diskbänkar
Färg och tapeter
El kontakter
mm

Vi fick även veta att det är möjligt att få ytterliggare 5-10% rabatt på de redan låga priserna om man handlar för större summor = 10 000 Euro.
Det går även fått namn och mail/fax till personer på mediamarkt och OBI för att vi ska kunna få en offert på saker vi kommer att köpa.

Då det gäller frakt så har jag inte kollat så mycket men vi själva kommer att åka ned med en egen lastbil som rymmer ca 18 pallar.
Det kostar oss ca 11 000 tor till Gdansk ink båtresan från karlskrona.(vi startar med lasbilen från Linköping)

Jag kan även nämna att det är mycket svårt att få tag i någon som pratar engelska i de större varuhusen som tex OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Ps. Vi har några platser kvar än så länge i lastbilen om det är någon som är intresserad av att köpa plats. Vi kan lämna av saker på sträckan från
karlskrona upp till Linköping den 25/7 för 750:- pallen.
 
Ska man köpa virke eller trä i Polen så ska det göras direkt i sågverket (tartak) och inte i varuhusen.Där kan man få tag på ädelsorter som ek och bok till oslagbara priser.
 
Det verkar ju som intresset är stort?

Visst kan man använda sökfunktionen och läsa inläggen från 2004 och framåt, men de från 2004 är ju just det, från 2004..så när någon tar upp ämnet igen hänvisas de till denna, visserligen väldigt upplysande, tråd.

Iaf jag skulle gärna veta hur prisutvecklingen sett ut, vilka lösningar för logistik som tillkommit (har själv genom slösurfande sett ett antal) rent allmänt en uppdaterad och levande tråd.

Osäker på ifall det är gentemot någon regel, men om så inte är fallet vore det ju även en ypperlig mötesplats ifall man vill "gå ihop" om en last?

Kan ju gälla frakt från Staterna också t.ex?

Mvh humlan
 
hej.
jag är ny här på forumet och har suttit och läst om polen i ett par veckor nu.
tycker det står väldigt mycket nyttigt här.
ska åka ner med stena den 23-3 å vara där ett par dagar å se om man kan få med nått roligt hem.

funderar precis som Humlan skrev om utveckling på priser etc

många har varit besvikna på fönster är det nån som har funnit nått intressant?
funderar också på om det finns några Indiska möbler till ett hyfsat pris så att även tjejen blir nöjd?
mvh Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.