zuljin skrev:
Är det nån av er som kan tänka sig att ta en beställning eller ev en extra passagerare? Jag behöver granitkeramik men det blir inte ekonomiskt för mej att åka ner själv... Dessutom har jag så svårt att komma loss...
Sitter också i samma sits. Har en badkars front som ska hämtas hem samt att jag måste köpa en ny toasits då jag råkade paja den.

Är det nån som kan tänkas släpa hem detta åt mig för en slant. Eller är det nån som vill åka med eller skicka med en beställning och dela på kostnaden om jag åker dit.

Jag bor i Malmö men om nån kan ta hem grejorna till mig funkar det att lämna dem i Nyköping eller Stockholm också.
 
Har försökt ta till mig hela tråden, flertalet har större ordrar med t.ex. betongelement och dylika tunga delar med leverans till sverige. Någon hade beställt 44 pall lättbetong t.ex.

Funkar hemleveransen bra, on time o allt är prima? Den leveransen som någon nämnde att castorama eventuellt kunde ombesörja, funkar bra?

Tänkte om man skulle våga beställa någon standardprodukt i stil med Porotherm block till ett husbygge. En sådan produkt som man inte själv skulle kunna köra hem med släp bakom kombin direkt..:)
 
Jag har planerat för mitt husbygge vääääldigt länge nu, äntligen är det läge att komma från teori till praktik = )
Jag är inne på att importera byggblock från Polen, har fortfarande inte bestämt mig för om det skulle vara lättbetong eller leca block... Fler än jag som är inne på detta? Har ni funnit priser och förslag på leverantörer?
 
imported_mana skrev:
Jag har planerat för mitt husbygge vääääldigt länge nu, äntligen är det läge att komma från teori till praktik = )
Jag är inne på att importera byggblock från Polen, har fortfarande inte bestämt mig för om det skulle vara lättbetong eller leca block... Fler än jag som är inne på detta? Har ni funnit priser och förslag på leverantörer?
Hej

Har själv (eller via tolk) köpt 3 lastbilar med lättbetong och det har fungerat klockrent. Se mina tidigare inlägg.
Ska till sommaren/hösten köpa in så mycket av "inkråmet" så möjligt i polen.


Said
 
Kan någon svara på hurvida det fortfaranda är lönsamt att åka till Polen och köpa vitvaror och kakel/klinkers? Jag har förstått att det var det för ca 2-3 år sedan, men att priserna har gått upp nu på senare tid.

Eftersom de flesta inlägg är från 04/05 är det svårt att få en klar bild.

Jag tänkte ta mig ner i början på Maj-07 men hittar ingen bra hemsida att kolla priser på. De flesta är ju endast på Polska utan en Engelsk version. Någon som har några bra tips?

All hjälp och info tas tacksamt emot :)
 
Några söksidor som funkar i vart fall på vitvaror och diverse annan köksutrustning.

Ja vitvaror är väsentligt billigare.

Porównaj sklep i ceny: nagrywarki, lodówki, telewizory, monitory, kamery, aparaty cyfrowe, notebooki
Kuchnie Gazowe i elektryczne - porównanie cen w 500 sklepach
Ceneo - porównanie cen, sklepy internetowe, perfumy, agd, rtv, komputery

Butikspris är precis som i Sverige lite dyrare än rena internetförsäljare, men det äter inte upp lönsamheten. Samtidigt är inte allt billigare, så det gäller att veta och kunna jämföra.

Jag åker ned igen om en vecka.
 
imported_mana skrev:
Jag är inne på att importera byggblock från Polen, har fortfarande inte bestämt mig för om det skulle vara lättbetong eller leca block... Fler än jag som är inne på detta? Har ni funnit priser och förslag på leverantörer?
Att köpa Ytong i Polen till våren/sommaren 2007 blir ytterst svårt. Det råder extrem byggboom och Xellas fabriker tar inte ens emot beställningar från återförsäljare. Beställer du idag får du vackert vänta på leverans någongång i mitten på september.
På bara några år har Ytong-block gått upp med 300%. Även andra typer av block som Leca och Porotherm är väldigt svåra att få tag på, om man inte kan vänta till hösten.
 
Åker snart till Polen för att köpa kakel , klinkers och vitvaror.
Någon som kan rekomendera ett bra ställe att köpa fint kakel på?
Var ligger ImexTop32 som tydligen ska vara bättre än dom andra?

Vitvaror verkar ju bäst att köpa på Castorama eller Praktiker.

Jättesvårt det här.
 
En fråga till...
Var hyr man en lastbil som får åka till Polen?
Jag har kontaktat Statoil, Q8 och OK och alla säger blankt nej till resor till Polen pga stöldrisken.

Som det ser ut nu faller hela min resa på att ingen vill hyra ut en lastbil. Tragiskt.
 
Du kan ju be butikerna att packa dina varor på pall och köra ner dem till färjan och skicka det som cargo. Butikerna tog 100:- för den tjänsten när jag var ner.
Då lastas pallarna av hamnpersonalen på båten och du plockar upp pallarna hemma i sverige. Vet ej vad pallfrakten kostar men det är inte så farligt dyrt.
 
basil skrev:
En fråga till...
Var hyr man en lastbil som får åka till Polen?
Jag har kontaktat Statoil, Q8 och OK och alla säger blankt nej till resor till Polen pga stöldrisken.

Som det ser ut nu faller hela min resa på att ingen vill hyra ut en lastbil. Tragiskt.

Jag hade samma problem. OK/Q8 tillåter att du åker över till Polen men å andra sidan skall de ha 50% högre hyrbilspris med hänvisning till de ökade riskerna vilket är helt vansinnigt. Ex tillåter Avis att fordon körs från Tyskland till Polen men inte från Sverige till Polen vilket är ett tydligt tecken på hur hyrbilsmarkanden diskriminerar dem.

Fordonet står inlåst på en färja ca 20 timmar t&r. Beroende på hur länge du stannar sitter du antingen i fordonet själv, parkerar det på en vanligen bevakad parkering (området som IKEA ligger på bevakas av vakter runt om hela parkeringen) vilket i vart fall jag uppfattar som betydligt säkrare än i Sverige. Övriga byggmarknader har vakter vid alla in/utgångar, Mediamarkt har vakter som till och med kontrollerar personalen att rätt produkt lämnas ut gentemot kunden.

Om du klarar dig med släp eller flyttskåp tillåter Tule rental att kärran körs till Polen, de kräver 10 000 kr i depostion, du kan hämta det på Preem Karlskrona och lämna det i närheten där du ska med sakerna. Preem Karlskrona har egna släp och tar 5 000 kr i deposition.

Hittade själv en egen OK/Q8 som hade väsentligt lägre priser än officiellt och inte hade några synpunkter på att man tog släpet över till Polen, ingen deposition.

Någon borde kontakta Konsument Europa och informera dem.
 
Finns det andra länder än Polen som är vettiga att åka till för att handla billigare? Bor man som jag i Stockholm, och skall flytta 25 mil norrut så känns inte Polen som ett vettigt alternativ. Däremot går ju färjorna till Estland härifrån. Hur är prisnivån där? Någon som fyndat?

Är Finland billigare än Sverige?

För övrigt minns jag början av 1990-talet när jag bodde i Oxelösund. Därifrån gick en färjelinje till Polen några dagar i veckan, och vi stod ofta och skakade på huvudet åt deras små Fiat som det rymdes 4st begagnade kyl/frysskåp på taket. Det stod på högkant, och det var definitivt inga svenska trafikregler som följdes.

Nu har strömmen vänt, vi åker till Polen och lastar våra bilar så fulla det går. Så fort det kan gå...
 
Någon som har erfarenhet av att köpa vitvaror i Polen och få dom fraktade hem med Polferries till Nynäshamn?

Eftersom ingen hyr ut lastbilar till Polen längre verkar det vara det enda sättet.

Känns lite "sådär" att åka dit, köpa prylar för 50.000 och hoppas att det löser sig med hemtransport. Ingen j*vel prata ju Engelska heller.
 
Klart de pratar Engelska!
Inte alla men en hel del pratar Engelska så det går kommunicera med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.