Har varit nere i gdynia och rekat lite inför de stora inköpen senare i höst.
Blev glatt överraskad att färg och tapeter var så billigt.. Köpte kvalitetstaper av de dyrare sorterna och betalade ca 80 kr rullen, de billigaste låg på ca 20 kr.
10 liter takfärg för 75 spänn. Har inte prövat den ännu men det var värt att chansa för de pengarna.
Blev dock förvånad över hur dyrt betong var. 25 kg cement kostade ca 45 kr dvs nästan samma som här hemma.
Klinker köpte jag en finare sort som dock var nersatt och en katalogvara. Den kostade ca 85 kr kvm och är frostsäker. Till det kommer fix och fog för ca 35 kr kvm.
Fönster i plast gillade jag inte utseendet på så det blir nog svenka.
Innedörrarna har ett gångjärn som påminnner om gamla tidens köksluckegångjärn.
Såg inte så rubust ut så jag är lite skeptisk.
Takpannor hittade jag inte så jag får leta vidare.

Fick dock mersmak men ska nog ta med en polsk vän nästa gång. Det var få som talade engelska.


 
Även jag har varit i gdansk och ,efter att läst om hur billigt det är, förvånats över att
t ex trägolv inte alls generellt var billigare där än här hemma!
Mycket var dock billigt, köpte bl a en gjutjärnskamin under halva priset.
Letade bl.a ventilation men de tycks ha fyrkantiga vent. istället för, som vi, runda.

Har någon möjligtvis sett var det finns plåt för falsat plåttak (slätplåt plx) att köpa? Tyckte att de flesta metallprodukter verkade billiga så plåt borde också vara det?
 
maskus skrev:
Har någon möjligtvis sett var det finns plåt för falsat plåttak (slätplåt plx) att köpa? Tyckte att de flesta metallprodukter verkade billiga så plåt borde också vara det?
Po(l)lensäsongen har visst dragit igång.  :D
Maskus, kontakta återförsäljare av Plannja eller Lindab. De säljer framförallt "tegelpanneplåt" (LPAL och LPAH) som tycks vara mäkta populär i Polen. Falsad plåt borde därför också finnas där. Funderar på att själv åka över och handla falsad plåt, men först måste jag förvissa mig om att det verkligen lönar sig.
 
Tack isolde för tipset! Båda tillverkarna har polsk hemsida och där har jag hittat återförsäljarlista över gdansk området. Nu ska man bara hitta någon med språket som kan ringa och kolla pris och tillgång. Lysande!
 
Tänkte uppdatera er lite om priser och produkter i polen. Vi ska själv åka ner med
lastbil den 23/7 och flög ner med ryan air för en vecka sedan för att kolla om det
verkligen lönar sig.

Det visar sig att det gör det med råge. Exakt samma varor som tex Becker färg,
Electrolux vitvaror, Hörman garageportar, kakel & klinker, spiraltrappor är från 20% billigare där nere.

Själva så ska vi köpa produkter för ca 130 000 och räknar att vi sparar ca 40 000.

Gå gärna in under följande länk så har ni en hel del foton på olika saker(priserna är
i polska zloty och man får ta dessa x 2.4 ca för att få det till svenska kronor). En del foton kan tyckas konstiga men de är för våran egna anteckningar:

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOOPQNDNNOI

Det vi har tagit foton på är:
Badrumsmöbler + handfat mm
Klinker
Kakel
Innerdörrar + tillberhör till det
Ytterdörrar
Spottar innertak
kaminer
Släpkärror
Diskbänkar
Färg och tapeter
El kontakter
mm

Vi fick även veta att det är möjligt att få ytterliggare 5-10% rabatt på de redan låga priserna om man handlar för större summor = 10 000 Euro.
Det går även fått namn och mail/fax till personer på mediamarkt och OBI för att vi ska kunna få en offert på saker vi kommer att köpa.

Då det gäller frakt så har jag inte kollat så mycket men vi själva kommer att åka ned med en egen lastbil som rymmer ca 18 pallar.
Det kostar oss ca 11 000 tor till Gdansk ink båtresan från karlskrona.(vi startar med lasbilen från Linköping)

Jag kan även nämna att det är mycket svårt att få tag i någon som pratar engelska i de större varuhusen som tex OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Ps. Vi har några platser kvar än så länge i lastbilen om det är någon som är intresserad av att köpa plats. Vi kan lämna av saker på sträckan från
karlskrona upp till Linköping den 25/7 för 750:- pallen.


 
Vi har precis kommit hem från Polen där vi handlat på Castorama i Osowa Gdansk.
Flög ner med RyanAir från skavsta 222 kr/person tur och retur bodde på hotell 1250kr 2nätter i dubbelrum och åkte taxi till och från byggvaruhusen.

Vi köpte bla Vägghängda VC-stolar med geberit fixturer för ca 1700 kr st, 60kvm 20mm massiv ekparkett för ca 200 kr/kvm, 65 kvm 8 mm mosaikparkett ek ca 35 kr/kvm.
Diverse olika kakel och klinker för priser mellan 35 och 150 kr/kvm.
2 pallar gips 1200x2600 för ca 35 kr/skiva (120 skivor).
1 pall 12mm OSB 1200x2600 för ca 32 kr/kvm.

Vi handlade varor för ca 45 000 kr och räknar med att varorna skulle kostat minst det dubbla i sverige frakten blev ca 9500 kr

Castorama ordnade frakten till Dalarna med lastbil för 1006 Euro.
På Castorama var det inga problem att göra sig förstådd med engelska.
Vi började med att kontakta informationen som talade om hur vi skulle göra när vi handlade.
Vi gick sedan runt och kikade och antecknade beställningsnummer och antal på de produkter vi ville handla, sedan gjorde dom en offert på byggvarorna och meddelade vad deras transportpartner ville ha för frakten. Sedan betalade vi varorna på plats med visakort frakten kommer dock att faktureras.
Leveransen tar ca 2 v och kommer med lastbil till bygget vi måste då ha en lastare som kan lasta av bilen.

Vi passade även på att göra ett besök på IKEA där vi tog en kökskatalog med prislista och kan konstatera att det är ca 35-40% billigare i polen vi jämförde då IKEAs standardköksuppställning med olika luckor.

Nästa resa blir dock med egen lastbil för att kunna köpa varor från flera olika butiker.

Tänk på att om ni köper gips och OSB så kan ni inte ta hjälp av hantverkare vid montage, proffsen får endast hantera 900mm breda skivor, 1200mm breda väger för mycket.
Vi avstod från att köpa golvspånskivor i polen eftersom de polska har en kortare spont där vi tror att det är en för liten anliggningsyta för limmet vilket kanske gör att det lättare blir golvknarr.

/ Patrik
 
Hej!

Någon som vet var i Polen man kan få tag på bra och snygga parytterdörrar i gammal stil? Svårt att få tag på kanske, men någon vet kanske om ngt snickeri? Var själv häromdagen och tittade på en dörr som hade tillverkats av ett snickeri i Polen för runt 10 000 skr. Den såg mycket fin ut på håll men vid en närmare titt så blev detaljarbetet en besvikelse.

Alla tips är välkommna!
 
Vilka toppenbra tips på affärer. Ska hem och bearbeta sambon att åka ned och reka lite priser vi också. Några råd?
 
Eftersom IKEA alltid kör nettopriser = inte prutbart samt redovisar priset på hemsidan så är prisjämförelsen enkel.

Se priser i polen.

 
  • IKEA_Polen_Luckor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här är priser i Sverige
 
  • IKEA_Sverige_Luckor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det går även att ladda hem kitchenplanner på polska och jämföra den konfiguration som man gör i det svenska programet för att få exakta prisskillnader Polen-Sverige(på det kök man vill ha). Vi sparade ca 5000 på att beställa vårt abstraktkök i polen (vi beställde allt utom arbetskivorna där).
 
zico98 skrev:
Hej

Det går även att ladda hem kitchenplanner på polska och jämföra den konfiguration som man gör i det svenska programet för att få exakta prisskillnader Polen-Sverige(på det kök man vill ha). Vi sparade ca 5000 på att beställa vårt abstraktkök i polen (vi beställde allt utom arbetskivorna där).

Var det inte struligt, jag har hört att man får åka några vändor till IKEA för att komplettera och byta.
Har ni varit tvugna att reklamera något, hur har det gått i så fall?
 
Inga problem alls. Jag beställde endast de stora sakerna så som huvudstommarna och luckorna. Smådetaljer som täcklister mm beställde jag i sverige :)

 
Jag har tidigare handlat från BAT och från Castorama men då Castorama inte kör med Reversed VAT Charging och då BAT bytt ut den tidigare mycket duktiga säljaren mot en klåpare är jag på jakt efter en bygghandel i Gdansk/Gdynia/Sopot som säljer standardbyggvaror, kan hyfsad engelska och som klarar reversed VAT charging. Hellre att de har bra service än att de är billigast. Någon som har bra tips? Hade tänkt att slippa åka ner till Gdansk denna sommar.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.