Hej,

Jag försöker förstå Boverkets Byggregler och tillgänglighetskrav.
Där står " Minst ett hygienrum skall möjliggöra toalettbesök för en person som sitter
i rullstol och vara så utformat att det efter ändring finns plats för medhjälpare
och separat duschplats, om sådan saknas från början."

Vi kommer att bygga två badrum på det plan som är handikappsanassat.
Vår aktikt har ritat det mindre av de två badrummen handikappsanpassat. Men nu undrar vi om det större badrummet inte är handikappsanpassat och framförallt den lite komplicerade ingången till badrummet? Vi har dessutom tänkt ta bort väggen runt toaletten som kommer stå fritt mot väggen.
Om det större badrummet är handikappsanassat så skulle vi inte behålla det mindre badrummet handikappsanpassat utan möblera det på annat vis, ev. flytta dörren och liknande.

Dörrarna till båda badrummen är 1 m.

• Screen shot 2011-04-15 at 1.59.48 PM.png
  • Screen shot 2011-04-15 at 2.10.01 PM.png
är det nybygge alltså?
måste ni ha det handikappanpassat? alltså har NI behov av det? om inte så är det nog inga problem
man ska ju kunna anpassa badrummet OM behov uppstår

Det måste inte vara handikappanpassat fullt ut, dvs med förhöjd wc-stol med nerfällbara handtag etc, men det måste gå att anpassa med en rimlig insats. En tumregel är att det ska gå att vända med en rullstol inne i rummet, vilket brukar innebära att det ska finnas fri golvyta på en cirkel med diametern 90 cm.

Är du tveksam får du ta en diskussion med kommunens bygglovshandläggare, eftersom det är han som i slutänden godkänner eller avslår.

Detta gäller alla nybyggen, oavsett om byggherren just nu är i behov av handikappanpassning.

Nja, jag pratade med vår handläggare om just det här för 2 dar sen och hon sa en cirkel med diametern 130 cm för att kunna vända med rullstolen.
Det ska också vara minst 80 cm fri ytan på båda sidorna om toastolen även om det vi ombyggnationer kunde gå att acceptera fri yta på bara en sida om övriga badrummet var ok.
90 cm var minimimått på dörröppningen.
Vägghängt tvättställ är att föredra för det underlättar när man sitter i rullstol.

I det här företräder jag vårt företag men måtten tror jag inte skiljer sej åt för det.

Tack för alla bra svar! Mycket tacksam!:)

Ja, det gäller nybygge och vi behöver inte själva ha något badrum handikappsanpassat för VÅR del, mer än reglerna som gäller nybyggen.

Nu har vi ioförsig redan fått bygglov på huset, och därmed godkänt men vi skulle vilja ändra lite I badrummen, under förutsättning att det sker inom godkända ramar såklart.

Det kommer att gå att vända med en rullstol inne I det stora badummet, på både en cirkel med diameter på 90 cm och 130 cm.

Vad gäller vägghängt handfat antar jag det räcker med att man kan ta bort skåp under handfatet om så skulle behövas?

Men vilka mått gäller för att kunna vända I entren till badrummet? Det är 2 entreer till badrummet (för ena går även till sovrummet), båda dörrarna är 1 m breda och mellan insidan av första dörren och väggen rakt fram är det 130 cm. Men sedan är det ju en ganska tight högersväng in I badrummet som kanske inte är "handikappsanpassad"?

Hon jag pratade med sa att man ska åka in i badrummet och sen kunna vända rullstolen där inne och då krävdes 130 cm i cirkel, var tvättstället vägghängt kunde man ju svänga runt under det så att säga vilket ökade möjligheterna. Så kan man snurra runt med stolen ändå krävs inte vägghängt om jag förstod det rätt.

Vad gäller entrén så ska man kunna rulla fram till dörren och sen kunna öppna den vilket kräver att man kan rulla bakåt igen samtidigt som dörren öppnas. Men det räcker ju att man kan göra allt det här i ett badrum och vid en entré.

Hej Jan-Å,
Tack för mycket tydligt svar, då har vi alltså 2 handikappsanpassade badrum och kan därmed planera och möblera lite annorlunda i det mindre badrummet! :) Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.