Hej, tänkte kolla om någon vet om dessa är något att ha eller om de är totalt oanvändbara och mer värt att köpa andra?

Rad av olika använda handhyvlar av märkena Anant och Stanley på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har väl bara tipset att ta en titt på vad som står på knivarna? Men jag hade funderat över dem om alla skruvar finns, rosten lyser med frånvaro och greppen inte är spruckna.
Nu har jag ju kört med anant och stanley i skolsalar och hemma och det är väldigt liten skillnad på dem. Stanley var bra för längesen men de kostar fortfarande mer på loppisar. Sedan är det ju skillnad på sulornas utformning och skick, men det är ett par drag över en våtslippapper på marmorskiva bara.

VidarH VidarH skrev:
Jag har väl bara tipset att ta en titt på vad som står på knivarna? Men jag hade funderat över dem om alla skruvar finns, rosten lyser med frånvaro och greppen inte är spruckna.
Nu har jag ju kört med anant och stanley i skolsalar och hemma och det är väldigt liten skillnad på dem. Stanley var bra för längesen men de kostar fortfarande mer på loppisar. Sedan är det ju skillnad på sulornas utformning och skick, men det är ett par drag över en våtslippapper på marmorskiva bara.
Ok! Har fått erbjudande att köpa alla tillsammans för 1000kr och fundera om det var värt att ens fundera över eller om det är vettigare att lägga pengarna på nyare varianter. Men för 1000kr kommer man inte så långt då.

Men samtidigt vill jag inte köpa pappersvikter för 1000kr som knappt går att använda. För då kan jag lika väl skita i det så att säga. Har tyvär inte möjligheten att kolla på de personligen utan då får jag det skickat till mig.

Här är en till bild:

• Samling av gamla hyvlar i olika storlekar och modeller placerade på ett röd-vitt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlar i storlek nr 6 går för 200kr på tradera, nr 4/5 för 150kr. Så det är inte något superpris som man hittar på loppis. Sedan är det ju inte så ofta man använder en hyvel, och när det sker så har du ändå en favorit eller två. En som är bekväm och en som är snygg.

Gillar min hyvel skarpt men känner inget behov av olika storlekar, en i mellan storlek funkar till det mesta.

Stanleys äldre varianter brukar hålla bra klass. Anant är lite topp eller flopp så där vill man gärna testhyvla och se va de går för inviduellt. Ibland är de bra ibland är de skit. Ta med en träbit och be att få testa?

T topmount skrev:
Gillar min hyvel skarpt men känner inget behov av olika storlekar, en i mellan storlek funkar till det mesta.
Vad är det för storlek/modell som du använder? någon rekommendation?

Frustrator Frustrator skrev:
Stanleys äldre varianter brukar hålla bra klass. Anant är lite topp eller flopp så där vill man gärna testhyvla och se va de går för inviduellt. Ibland är de bra ibland är de skit. Ta med en träbit och be att få testa?
Kan som sagt tyvärr inte testa på plats utan isf får jag köpa grisen i säcken.

Alternativet är ju att köpa något som man vet fungerar bra. Typ en VERITAS eller något sådant.

Anant är lotteri. Oberoende vilket namn de säljs under. En del går att använda och en del går att bygga om så de blir användbara och minst hälften duger bara som långrevssänken. Nutida Record är ommärkta Anant så där gäller samma sak.
Gällande engelsktillverkade Stanley Bailey brukar tumregeln vara att de flesta är bra fram tills djupinställningsratten blev förnicklad och klykan som ratten löper i blev en bockad plåtdel och områdena kring handtagen fick sneda förstärkningsribbor.
I klartext skulle jag räkna med att högst hälften av de där hyvlarna går att få användbara med mindre än att man gjuter nya delar.

H heimlaga skrev:
Anant är lotteri. Oberoende vilket namn de säljs under. En del går att använda och en del går att bygga om så de blir användbara och minst hälften duger bara som långrevssänken. Nutida Record är ommärkta Anant så där gäller samma sak.
Gällande engelsktillverkade Stanley Bailey brukar tumregeln vara att de flesta är bra fram tills djupinställningsratten blev förnicklad och klykan som ratten löper i blev en bockad plåtdel och områdena kring handtagen fick sneda förstärkningsribbor.
I klartext skulle jag räkna med att högst hälften av de där hyvlarna går att få användbara med mindre än att man gjuter nya delar.
Ok, låter som att det kanske då är bättre på att köpa något nytt. Håller på och bygger upp en snickeriverkstad för hobby och är på jakt efter någon/några lämpliga handhyvlar i vanligaste storleken. Tänkt att använda till tex dovetails med mera. Har tittat på Rob Cosman en hel del. Vet inte vilken storlek det är han använder i denna videon:

Har en handhållen elhyvel från festool redan. Har idag inte verkstaden klar utan försöker handla in saker om jag hittar en "deal" på så att säga.

Ser ut som en no5, vilket var min första hyvel, halvbra till det mesta och en sjysst allroundhyvel. En 5 och en low angle block plane kommer man ganska långt med.

Ska väl sägas att hyvel inte på något vis är ett kritiskt verktyg för att göra dovetails. Här använder han den för att hyvla ändträet i nivå med resten efter hoplimning, görs egentligen bäst med nån low angle hyvel som skär ändträ lättare än vad en standardhyvel gör.

Det brukar gå att hitta begagnade hyvlar på loppmarknad för rimliga pengar. Äldre modeller från Stanley, Record, Millers Falls, Ohio Tools, Sargent, Siegley, Keen Kutter (ommärkta Stanley), Woden och V&B brukar vara bra. De svenska märkena Anchor, Esteel och Hellstedts är inte fullt lika bra men fullt användbara. Sovjetiska Voskov med märket <B> brukar också vara användbara.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ser ut som en no5, vilket var min första hyvel, halvbra till det mesta och en sjysst allroundhyvel. En 5 och en low angle block plane kommer man ganska långt med.

Ska väl sägas att hyvel inte på något vis är ett kritiskt verktyg för att göra dovetails. Här använder han den för att hyvla ändträet i nivå med resten efter hoplimning, görs egentligen bäst med nån low angle hyvel som skär ändträ lättare än vad en standardhyvel gör.
Nej precis! Inget måste men tog det bara som ett exempel. Men ungefär den storleken verkar vettig att börja med.

H heimlaga skrev:
Det brukar gå att hitta begagnade hyvlar på loppmarknad för rimliga pengar. Äldre modeller från Stanley, Record, Millers Falls, Ohio Tools, Sargent, Siegley, Keen Kutter (ommärkta Stanley), Woden och V&B brukar vara bra. De svenska märkena Anchor, Esteel och Hellstedts är inte fullt lika bra men fullt användbara. Sovjetiska Voskov med märket <B> brukar också vara användbara.
Får hålla utkilk på blocket och loppisar framöver. Är superbra att ha en lista över märken såhär som du gjorde så man vet lite vad man ska kolla efter!

Gällande storlekar skulle jag säga att basmodellerna som de flesta behöver är:
nummer 4
nummer 5
nummer7
en falshyvel
en stöthyvel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.