Hej!
Jag har en Svedbergs handdukstork från 2010 som har börjat med ett knäppande ljud i vinter. Det är framför allt när det blir kallare ute och värmepannan drar på lite. Förstår verkligen inte vad som skulle kunna orsaka det knäppande ljudet. I badrummet låter ljudet tämligen högt, vilket även hörs dovt i närliggande sovrum när man ska sova. Störande :)

Någon som har varit med om något liknande?

• Kromad Svedbergs handdukstork monterad på vit kakelvägg i badrum, med ventilkopplingar under torken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för värmepanna?
Hur är värmesystemet injusterat gällande förinställningen på radiatorventilerna/etc samt reglercentralen?

Knäppningarna kommer när metallen i handdukstorken utvidgas/krymper när framledningstemperaturen ändras, men själva fästena förblir rumstempererade, då "hoppar" handdukstorken till och det blir ett knäppljud.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för värmepanna?
Hur är värmesystemet injusterat gällande förinställningen på radiatorventilerna/etc samt reglercentralen?

Knäppningarna kommer när metallen i handdukstorken utvidgas/krymper när framledningstemperaturen ändras, men själva fästena förblir rumstempererade, då "hoppar" handdukstorken till och det blir ett knäppljud.
Värmepannan är en IVT 490 frånluftsvärmepump. Hur det är injusterat vet jag inte. Vad menas med förinställning av reglercentralen och radiatorerna? Hur kollar jag det?

Men skulle det påverka att det nu börjat knäppa 14 år efter att den blev installerad?

Nu är jag visserligen elektriker men när mina radiatorer började knäppa behövde jag lufta systemet. Kan det vara det som spökar?

Müssli Müssli skrev:
Nu är jag visserligen elektriker men när mina radiatorer började knäppa behövde jag lufta systemet. Kan det vara det som spökar?
Ja kanske det. Jag provade att bara lufta handdukstorken men det var ingen luft där och det hjälpte inte. Men kanske jag måste lufta hela systemet? Ska kolla det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.