Hej alla!
Först och främst - god jul!
För någon månad sedan köpte jag en ny lägenhet, och i badrummet finns en Hafa Elips handdukstork. Under tiden vi har bott här har den inte blivit varm. Nu under julhelgen hade jag tänkte lösa detta och testat följande:
Är det någon som har en idé om vad som kan vara problemet och vad jag kan göra åt det? Tack på förhand!
Lite bilder:
Först och främst - god jul!
För någon månad sedan köpte jag en ny lägenhet, och i badrummet finns en Hafa Elips handdukstork. Under tiden vi har bott här har den inte blivit varm. Nu under julhelgen hade jag tänkte lösa detta och testat följande:
- Lufta handdukstorken:
När jag luftade den hördes ett pysande ljud, och vatten började rinna som det ska. Vattnet var först rostfärgat men klarnade efter en stund. Handdukstorken blev varm under luftningen, men det tog ett tag. Tyvärr blev den snabbt kall igen.
- Kontrollera stiftet:
Jag tog bort plasthandtaget längst ner och kollade stiftet. Det sticker ut som det ska.
- Rörens temperatur:
Båda rören längst ner är varma. Handuksstorken är lite varmare nedtill på högersida. Men max 5-7 cm upp.
Är det någon som har en idé om vad som kan vara problemet och vad jag kan göra åt det? Tack på förhand!
Lite bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om båda rören blir varma men inte själva torken är det nåt knas. Kanske stigarröret som sitter ovanpå kopplet är felmonterat.R Runiusg skrev:
Men bilden antyder att torken är ansluten till VVC och utöver att det i sig anses väldigt olämpligt idag så är det inte en tork som är avsedd för detta. Skall den värmas med "färskt" vatten måste den vara rostfri och godkänd för tappvatten. Så jag skulle påstå att det är någon klåpare som varit framme och att den bör kopplas ur. Denna typ av tork måste anslutas till radiatorslingan eller förses med elpatron (eller både och).
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 655 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 655 inlägg
Ansluta handdukstork är inte längre tillåtet vid nyproduktion/renovering, även fast den en gång i tiden var så.R Runiusg skrev:
Men min frågan är vilka rör som går till handdukstorken?!
Jag får lite svårt att greppa bilderna...
Förtydliga!
+1C cpalm skrev:Om båda rören blir varma men inte själva torken är det nåt knas. Kanske stigarröret som sitter ovanpå kopplet är felmonterat.
Men bilden antyder att torken är ansluten till VVC och utöver att det i sig anses väldigt olämpligt idag så är det inte en tork som är avsedd för detta. Skall den värmas med "färskt" vatten måste den vara rostfri och godkänd för tappvatten. Så jag skulle påstå att det är någon klåpare som varit framme och att den bör kopplas ur. Denna typ av tork måste anslutas till radiatorslingan eller förses med elpatron (eller både och).
Precis, är det fel typ av tork så är det bara en tidsfråga innan det blir läckage. VVC-vatten är syrerikt och då rostar den sönder så småningom.