Hej!

Har nu märkt att den Svedbergs handukstork jag hade tänkt mig inte kan ansluta elen genom vägginfästningen utan måste använda stickpropp till elpatronen.

Attans oxå ;)

Därför tar jag tacksamt emot tips på märken som har den monteringen, kanske finns någon som har hemma, vill helst ha en med stegvariant likt svdbergs 170x50cm.

Mvh

Bambi

Jag köpte min handukstork härifrån.

Elradiator, Handdukstorkar, Elvärme, Elradiatorer, Handdukstork

Denna modellen...
TF 45-C 9413071 Krom 70 800 450 6 1476 Kr

Ganska smart design där man kan välja om man vill ha anslutning direkt i väggen eller via "fri" kabel. Däremot är det ju inte lik den svedbergs som du ville ha. Men priset talar för den.

Jag klippte av kontakten på min Svedbergs och anslöt den fast. Och, ja, säkert buy buy till garantin...

...men det var det värt, snyggt blev det, har funkat felfritt i fem år nu.

Stickkontakt på badrumsprylar är ju helt superkorkat, undrar om tillverkarna kallt räknar med att kunder/installatörer klipper kabeln?! :rolleyes:

Hej!

Dalle

Men man ser väl din sladd ändå, jag vill juh ha så man drar ut det genom väggfästet så den aldrig syns.

Mvh
Bambi

Aha, nu förstår jag vad du menar med "väggfästet"...

Min sladd gör en liten "båge" på ca 1.5 decimeter och försvinner in i väggen. Tycker inte det stör nämvärt.

Här kan man ju välja om man ska använda anslutningsdosa eller bara rakt in genom ett litet hål som man fogar igen runt sladden. Jag valde det sistnämnda, men alt 1 är ju lika bra. Man sätter dosan under/bakom handdukstorken och då syns vaken dosa eller sladd (bakom handdukarna).

hej!

De Dryson såg fina ut, något dyrare än Svedbergs men med den montering jag söker. Verkar inte finnas så många märken med den monteringen.

Då ska jag ha el framdraget till handdukstorken och bubbelkaret. Är det något mer man behöver dra fram el till eller tar man från badrumsskåpet om det dyker upp något elldrivet i framtiden?

mvh

Bambi

Hej igen!

Jag har vattenburen fjärrvärme i huset.

Jag tänkte på tillbehören till handdukstorken. Från början tänkte jag ha termostat då det är snyggare än ventil med ratt då det ska funka som ersättare av element å sen kombinera med elpatron så man kan använda den sommartid.

Men läste lite till nu och kom fram till att det kanske skulle funka med endast reglerventil med ratt. Då man kan styra värmen/vattenflödet själv oavsett rumstemp? så bara öppna vattenflödet om man vill torka handdukar, funkar det även på sommaren eller slås fjärrvärmen av då?

många frågor som nybörjare blir det;)

Mvh
Bambi

Fjärrvärmeväxlaren kommer att sänka temperaturen på radiatorvattnet då det är varmt ute, så det kommer nog inte att funka så bra sommartid.

Hej.

Kan tipsa om LVi´s handdukstorkar..
De flesta går att få med dold el anslutning.
Väldigt prisvärda ocg snygga.
Vår kostade strax under 2000:- genom elektrikern.

http://www.lviprodukter.se/23.asp

Vi köpte en och kopplade till det vattenburna värmesystemet för snart 2 år sedan. Den är i vitt, och fästena också vita. Dock, för mer än 4 veckor sedan exploderade fästena utan någon som helst förvarning! Jag kan inte hitta något annat ord för det, - hustrun vrålade "KOM OCH HJÄLP MIG!" och stod med det relativt tunga elementet i famnen! Hon hade precis fångat det på väg utåt, endast fast i värmerören (torken, inte hon). Det enda som hängde på den var ett badlakan, och den har inte använts som klätterställning... Felet visade sig vara en känd konstruktionsmiss då fästena var i plast som inte tålde att utvidgas och dras samman av temperaturskillnaderna i rören utan att synnerligen väl tajmat alla fyra på en gång säga knack - och de levereras nu med rostfria fästen. Svedbergs tog på sig det hela, men fortfarande 4 veckor efter gjord beställning av nya fästen har jag varken fästen eller handdukstork. - och jag tackar min lyckliga stjärna att skiten inte var kopplad till någon el, och att vi var hemma när den ramlade ner från väggen. Avstängningskranar och skiftnyckel gjorde att jag snabbt kunde få bort den - och nu står den snyggt uppställd i duschen och får flyttas varje dag för att komma åt att duscha - då vi ju hela tiden tror att jamen NU ska väl grejorna äntligen komma, så vi får upp eländet igen? Annars hade den åkt ner i källaren...
Så ett litet tips när ni köper deras handdukstork: kolla så det inte är den gamla upphängningen i plast... El och vatten är ingen bra kombination...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.