Hej! Jag har precis flyttat till ny lägenhet där badrummet är nyrenoverat (september). Har en handdukstork från Nordhem som inte blir varm. Den verkar vara kopplad till centralvärmen och övriga element i lägenheten är varma. Har vridit på alla kranar på ventilen jag kan hitta men inget har funkat.
Någon idé om hur jag kan gå vidare?

Om det är vattenburen värme i den kan den behöva luftas. Någonstans ska det finnas en luftningsnippel, men den kan vara placerad på alla möjliga konstiga ställen när det gäller handdukstork. Skaffa en liten nyckel till nippeln — kostar inte många kronor — lossa på nippeln och låt luften pysa ut tills det bara rinner vatten ur den (glöm inte att ha en hink att samla upp vattnet uti). Upprepa på så många nipplar du kan.
Finns det termostat så kan det också vara den som kärvar.
Här är en liten film från Classe som visar mer i detalj. Visserligen för vanliga element, men principen är densamma:

Griffeltavlan
Bild?

Kromad handdukstork monterad på en vägg med vita kakelplattor i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här är en bild! Kromad termostatblandare och rörinstallation i dusch med kakelvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Griffeltavlan
Uvanpå "stolparna" på torken finns avluftare. Kopplet som rören går till är e okänd för mig..
Kanske @Krilleman kan bistå?

Krilleman
Är verkligen röret upp i etthålsventilen korrekt monterat?

https://nordhem.se/wp-content/uploads/2019/01/NH-ventil-Installation.pdf

Det finns tre slipade kanter på denna delen, och enligt din installation ska den rundande delen vara till höger i bild.

Är det så??

Närbild av röret på en etthålsventil med en rundad del till höger och tre kanter.
Skapa konto

Ja den är
Krilleman Krilleman skrev:
Är verkligen röret upp i etthålsventilen korrekt monterat?

[länk]

Det finns tre slipade kanter på denna delen, och enligt din installation ska den rundande delen vara till höger i bild.

Är det så??

[bild]
Ja den är till höger i bild!

ricebridge ricebridge skrev:
Om det är vattenburen värme i den kan den behöva luftas. Någonstans ska det finnas en luftningsnippel, men den kan vara placerad på alla möjliga konstiga ställen när det gäller handdukstork. Skaffa en liten nyckel till nippeln — kostar inte många kronor — lossa på nippeln och låt luften pysa ut tills det bara rinner vatten ur den (glöm inte att ha en hink att samla upp vattnet uti). Upprepa på så många nipplar du kan.
Finns det termostat så kan det också vara den som kärvar.
Här är en liten film från Classe som visar mer i detalj. Visserligen för vanliga element, men principen är densamma:
[media]
Termostat som känner av värmen i badrummet? Enligt videon ska jag lufta om värmen är okänt fördelad men mitt är inte varmt alls, vågar jag lufta ändå? Är inte alls hemma på sånt här..

Krilleman
Öppna en luftskruv lite snabbt och kontrollera om det kommer vatten eller luft!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Donat skrev:
Termostat som känner av värmen i badrummet? Enligt videon ska jag lufta om värmen är okänt fördelad men mitt är inte varmt alls, vågar jag lufta ändå? Är inte alls hemma på sånt här..
Det enda du behöver vara det minsta orolig för när du ska lufta element är att spilla vatten på golvet. Och det är ju inget som inte en vanlig golvmopp rår på.

Öppna en luftskruv lite snabbt och kontrollera om det kommer vatten eller luft!
Skruvade upp denna helt, pyste till lite sen kom varken luft eller vatten

• Kromad duschstång med en avskruvad ände där vattnet inte kommer ut.
    Skapa konto
aha! Då cirkulerar alltså inget vatten alls i torken. Då är det dags att titta på etthålsventilen.
* Är båda rattar på?
* Är bypassen (G på bilden som @Krilleman länkade till) i rätt läge?
* Blir det någon skillnad när du vrider på dessa?
* Är tilloppsröret varmt?
* Återigen — är etthålsventilen rätt monterad? Sitter de tre slipade märkena där de ska?

ricebridge ricebridge skrev:
aha! Då cirkulerar alltså inget vatten alls i torken. Då är det dags att titta på etthålsventilen.
* Är båda rattar på?
* Är bypassen (G på bilden som @Krilleman länkade till) i rätt läge?
* Blir det någon skillnad när du vrider på dessa?
* Är tilloppsröret varmt?
* Återigen — är etthålsventilen rätt monterad? Sitter de tre slipade märkena där de ska?
-Båda rattar är på
-Bypassen är i rätt läge
-ingen skillnad när jag vrider på något
-tilloppsröret är inte varmt
-etthålsventilen ser ut att vara rätt monterad

börjar tro att de har glömt sätta igång vattnet efter stambytet - har pratat med fler i huset som inte heller får sina handdukstorkar att fungera

Krilleman
Sitter inte dessa handdukstorkar på er VVC-ledning då? Det kan vara svårt att få snurr på det efter ingrepp! Fast då bör det vara tryck när du luftar... :thinking:

VVC = Varmvatten Cirkulation

Vanligt förr, men ej OK idag.

Så teorin om att något ät stängt är nog den bästa hittills.

Hur ser det ut vid anslutningspunkten till handdukstorken i ditt badrum??

Redigerat:
Sitter inte dessa handdukstorkar på er VVC-ledning då? Det kan vara svårt att få snurr på det efter ingrepp! Fast då bör det vara tryck när du luftar... :thinking:

VVC = Varmvatten Cirkulation

Vanligt förr, men ej OK idag.

Så teorin om att något ät stängt är nog den bästa hittills.

Hur ser det ut vid anslutningspunkten till handdukstorken i ditt badrum??
De översta rören går till torken

• Installation av rör bakom tvättmaskin, övre rören anslutna till torktumlare.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.