Hej.

Vår gamla dammsugare gav upp för en vecka sedan.
Planen är att skaffa en robotdammsugare, men förutom detta vill vi gärna även ha en liten handdammsugare.
Detta då man exempelvis vill kunna ge sig på trappan särskilt, göra punktinsatser eller kanske dammsuga bilen ibland.
Men eftersom vi tänkte skaffa en robotdammsugare så är vi ju inte alltför taggade på att kasta massa pengar på en handdammsugare också, därför undrar jag helt sonika om det finns några här som har erfarenheter av olika modeller?
Vilken har ni? Är ni nöjda? Fungerar den som önskat? Hur länge har ni haft den?
Tar emot all sorts input, det finns ju sådana dammsugare från så lite som 300 till typ 10 000. Någonstans bör ju kvalité/kostnad bli för liten så att man kan strunta i att betala mer.
 
K
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
galento
K kniv skrev:
Vi har en Electrolux. Värdelös. Suger okej, men behållaren lossnar från fästena stup i kvarten så man får suga upp allt igen, och igen och igen… Dessutom kass tömning på den, blir ofta kvar skit. Stark anti-rekommendation.

[länk]
Hade också en sån , sålde den.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Veronica.
Aldrig varit med om att en handdammsugare är tillräckligt bra, för att jag ska vilja lägga pengar på en. Alla vanliga dammsugare är bättre och om du nu vill ha till bilen, kanske du ska se till att skaffa en grovdammsugare. Våt och torr. Är fantastiskt bra att ha till hemmet och stugan och garaget.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
M
Kör med en liten handhållen Ryobi med golvmunstycke till trappan och bakom dörrar, fördelen är att man alltid har laddade batterier tillgängliga då jag har massor av deras verktyg. Behövs något större ex till uterummet, garaget eller bilen så tar man grovdammsugaren från verkstan.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Jo vi har en grovdammsugare till när vi bygger om och det blir mycket slipdamm och liknande.
Däremot är den väldigt otymplig att släpa runt i huset och att faktiskt använda för mindre ytor.
@mnils menar du någon sådan här typ https://www.jula.se/catalog/hem-och...e/sladdlosa-dammsugare/handdammsugare-025165/

Tack för varningarna för den electroluxen, precis sådant jag behöver få höra så jag inte köper något alltför billigt som sen är oanvändbart.
 
A Afterquake skrev:
Jo vi har en grovdammsugare till när vi bygger om och det blir mycket slipdamm och liknande.
Däremot är den väldigt otymplig att släpa runt i huset och att faktiskt använda för mindre ytor.
@mnils menar du någon sådan här typ [länk]

Tack för varningarna för den electroluxen, precis sådant jag behöver få höra så jag inte köper något alltför billigt som sen är oanvändbart.
Vad är felet på den gamla dammsugaren?
Oftast är det glapp i sladden och det fixar man ganska lätt själv.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är felet på den gamla dammsugaren?
Oftast är det glapp i sladden och det fixar man ganska lätt själv.
Felet med den gamla är att sambon använde den för att suga upp spackeldamm och därefter blir den galet varm trots att vi försökt rengöra alla filter.
Ingen sugeffekt heller nästan.
Den blev så varm så att on/off knappen lossnade från höljet då hårdplasten deformerades.
Så den tänker vi att vi är färdiga med.
 
A Afterquake skrev:
Felet med den gamla är att sambon använde den för att suga upp spackeldamm och därefter blir den galet varm trots att vi försökt rengöra alla filter.
Ingen sugeffekt heller nästan.
Den blev så varm så att on/off knappen lossnade från höljet då hårdplasten deformerades.
Så den tänker vi att vi är färdiga med.
Ok, det lät ju som en rejäl körare för den :)
Har två dammsugare i verkstan, som av tidigare ägare dömts ut som trasiga..
Ang handdammsugare, efter att morsan avverkat 3 olika där hemma så landade hon i en borste med skopa..
Kör samma i mitt kök.

Har haft två robotdammsugare men huset vårt är för gammalt och de fungerar dåligt med högra trösklar.

Så har två neato d85 som står i källaren för lagning, men det lutar snarare åt att de åker till tippen och jag fortsätter dammsuga med den vanliga..
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Köpte den här [länk]

den har varit på rea några gånger och tycker den funkar bra.
Tack för tipset.
Den kostade nog lite väl mycket för oss just nu, känns som ett pris jag skulle kunnat betala för något som är min primära dammsugare. Men förhoppningen är ju att det blir robotdammsugaren som kommer vara det
 
A Afterquake skrev:
Tack för tipset.
Den kostade nog lite väl mycket för oss just nu, känns som ett pris jag skulle kunnat betala för något som är min primära dammsugare. Men förhoppningen är ju att det blir robotdammsugaren som kommer vara det
Är du händig kan du få två robotvrak av mig ;)
 
För en tid sedan köpte jag en 18V blå Bosch, en sådan här:

Blå och svart handhållen dammsugare av märket Bosch mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte använt den särskilt mycket men nöjd so far. Ska bara ha den till de små snabba jobben när man lortat ner i huset vid borrning eller sågning.
Det följde med slang, rör och golvmunstycke; 975 kr utan batteri på Proffsmagasinet. Enkelt val eftersom alla min batterimaskiner är Bosch 18V.

Hmm, inser nu att det nog får vara köpstopp på dammsugare — har sex st i verkstaden och tre inne i huset.
Jag känner mig vettig och frisk…
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Jag har den här och det är bara för att jag redan hade Makita-batterier. Fungerar, men har små fåniga dammsugarpåsar. Hade jag handlat idag hade jag försökt få tag på en modell utan påsar.

Kontentan för mig är: har ni redan verktygsbatterier så köp en dammsugare av samma märke.
 
  • Gilla
Afterquake och 1 till
  • Laddar…
M
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.