A
Hej,

Ska förbereda inför fiber. Ska borra hål genom liggande fjällpanel och sen kommer fiberföreningen dra in fiber.
Men hur sätter de ett kabelskydd på liggande fjällpanel?
Skulle kunna borra ett hål genom grunden och sen upp genom golvet också..

Installatören utför håltagningen, men snyggast är att man borrar inifrån strax ovanför golvlisten ner i grunden, dvs så man kommer under panelen.

A
G gnuttisch skrev:
Installatören utför håltagningen, men snyggast är att man borrar inifrån strax ovanför golvlisten ner i grunden, dvs så man kommer under panelen.
Hej,

Nej, jag utför borrning och säter VP-rör genom väggen. Det enda installatören gör är att dra in kabeln och sätta dit en skyddskabel + box.
Skulle kunna prata med honom men är lite sent ute, jag tänkte utföra håltagningen i helgen och sen kommer fibern. I vår fiberförenin får man göra det mesta själv.

A
G gnuttisch skrev:
Men hur prickar man så man kommer under fasad? Men ja, det har jag inte tänkt på. Det skulle kunna gå.

A
Johan1975z skrev:
Men hur prickar man så man kommer under fasad? Men ja, det har jag inte tänkt på. Det skulle kunna gå.
under fasaden är för långt ner. De ska sätta en dosa på utsidan.

Dosa på utsidan är ju jobbigt ur ett gäng perspektiv. Dock smidigt om det ska ske underhåll på fibern då du inte behöver vara på plats. Risken är väl att fibern "tittar ut" och smiter på sidan av kabelskyddet... jag hade försökt förhandla bort dosan och plockat bort panel så att fibern kan läggas bakom. Då behövs bara kabelskydd under panelen. Om det inte var möjligt skulle jag försökt få fibern i någon form av rör snarare än vanliga U-formade kabelskydd. Om du har luft under panelen kan det ju vara möjligt att lirka in ducten bakom också, då skulle du kunna klara dig med att ta bort bara lite av panelen.. möjligtvis skulle du t o m kunna såga med en Fein Multimaster-liknande såg så att bara en liten bit av en panelbräda tas bort, fibern lirkas in och densamma återmonteras, det blir i regel rätt tunna snitt med en sån såg.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.