var hittar man hålsåg på 195mm?

Det kanske går att hyra på nån firma?
Eller du kanske ville köpa?

Patrik_N skrev:
Det kanske går att hyra på nån firma?
Eller du kanske ville köpa?
¨

ska ju bara borra 4st hål med den, så hyra skulle ju vara fint, känns som att rörmockar å ventilation gubbar borde ha de?

Ja eller firmor som bara hyr ut typ Cramo eller Ramirent kanske?

När jag letade samma sak fick jag rådet att köra med sticksåg - funkade fint för mig...

Sent from my ST18i using Byggahus

Vilket material ska du såga ?

MathiasS skrev:
Vilket material ska du såga ?
ska såga i 12mm spånskiva

Sticksåg.

..eller fräs med en sån där cirkelfräsardoning på.

Man kunde ju tro på frågan att det rörde sig om en tjockare vägg. Rita på och kör med sticksåg.

berne88 skrev:
ska såga i 12mm spånskiva
Så stora hål sågar man tveklöst med sticksåg.

MathiasS skrev:
Så stora hål sågar man tveklöst med sticksåg.
Eller fräs om man vill att det ska bli bra. ;)

Jepp. Men det är nog rätt få hål för ventilationsrör som är gjorda med fräs.......

Frågan är vad man har förr borrmaskin till en sådan hålsåg. Det är ju drygt 600 mm sågblad som ska drivas runt i en spånskiva.

Jag har någon hålsåg för trä som är cirka 15cm i diameter. Det är inga problem att såga med den med en vanlig borrmaskin. Man får dock passa sig lite för det kan hugga och vrida till ibland - brukar dock gå bra om man för maskinen i cirkelrörelser (så att mitt-axeln bildar en kon) så att bara en del av sågen bearbetar.

.....men som sagt, det finns ju sällan några skäl att inte använda sticksågen om vi pratar om byggnadssnickeri. Bygger man möbler, högtalare eller vad det nu är så finns ju fräsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.