Produkter som diskuteras: "Hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Nej de var inte förborrade. Jag har aldrig monterat fönster som varit förborrade utan alltid borrat själv det tar ju inte många sekunder. Blir ju lite jobbigare att plocka ut en sån här karm och att fodra nischen också. I de husbyggen jag varit med om tidigare har jag aldrig sett den här typen av montage, spik och vanlig skruv ja, men något som sticker ut på insidan har jag inte sett.
/Lars
/Lars
Hur var kravet att fönstret skulle monteras? I liv med utsida? Det kanske inte fanns något att skruva i? Inget konstigt att lösa det så. Finns plåtar från essve för att montera fönster på liknande sätt.
http://www.essve.com/se/Retail/Produkter/Katalog/Webbkatalog/
Se karminfästning sida 1.
Induprog karmbeslag.
http://www.essve.com/se/Retail/Produkter/Katalog/Webbkatalog/
Se karminfästning sida 1.
Induprog karmbeslag.
Produkter som diskuteras: "karminfästning"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det är tilläggsisolerat så det har satts upp nya nya reglar runt alla fönster även extra reglar för dropplister i trä.
Förstår att det kan finnas fall där beslaget du hänvisar till måste användas men det kan du ju också lossa det är ju fortfarande en karmskruv som ska monteras i karmen. Det beslaget används ju för att skjuta ut fönstret från stommen men så att man fortfarande kunna montera ner ramen, eller?
/Lars.
Förstår att det kan finnas fall där beslaget du hänvisar till måste användas men det kan du ju också lossa det är ju fortfarande en karmskruv som ska monteras i karmen. Det beslaget används ju för att skjuta ut fönstret från stommen men så att man fortfarande kunna montera ner ramen, eller?
/Lars.
Men någon anledning måste ju snickaren haft för att montera på det sättet. Det är ju inte så att han/hon har sparat tid precis på att montera på detta sättet.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Mycket skruv . Man monterar som sagt PVC-fönster på samma sätt så det är nog kanske ok men det går inte att justera något i efterhand. Kanske PVC-fönster inte ändrar form lika lätt dock.
Får jag välja själv är det karmhylsa som gäller, då kan man justera hur mycket man vill. Denna lösning som du har är helt klart sämre. Vet dock inte om den inte är icke godkänd enligt något AMA eller liknande. Fönstret sitter ju där trots allt och går det att öppna och spalten är jämn kanske det är ok.
Får jag välja själv är det karmhylsa som gäller, då kan man justera hur mycket man vill. Denna lösning som du har är helt klart sämre. Vet dock inte om den inte är icke godkänd enligt något AMA eller liknande. Fönstret sitter ju där trots allt och går det att öppna och spalten är jämn kanske det är ok.
Verktygsgurun: Reglarna runt fönstren har de själva satt upp och de är fästa direkt i den trätimrade stommen. Så jag vet inte vad anledningen skulle vara.
Barnrikehuset: Jo, de sitter där men dels går de inte att justera och dels hur ska man kunna lyfta ut karmen i framtiden?
/Lars
Barnrikehuset: Jo, de sitter där men dels går de inte att justera och dels hur ska man kunna lyfta ut karmen i framtiden?
/Lars
Nä då förstår jag inte heller. Som du säger blir de svårjusterade/omöjliga att justera samt svårbytta i framtiden.larsorust skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Sant, om man inte vill riva invändiga smygar/fönsterbänkar/foder får man kapa fönsterkarmen med såg för att få ut den. men det är nog ändå risk att förstöra invändiga snickeriet.
För att få in karmhylsa måste karmarna ut nu. Däremot skulle man kunna borra och sätta i karmskruv nu när fönstren sitter där dom sitter och lossa skruvarna som håller fönstret mot reglarna (spikplåtarna får sitta kvar i fönsterkarmen), ställer till det lite med invändiga smygar som inte får "klämma fast" spikplåtarna då karmen ska kunna dras utåt.
Hoppas du förstår vad jag försöker förklara....
Edit: fast så himla stort jobb behöver det inte vara att ta ut och sätta karmhylsor i det här läget. Kanske att att föredra ändå.
För att få in karmhylsa måste karmarna ut nu. Däremot skulle man kunna borra och sätta i karmskruv nu när fönstren sitter där dom sitter och lossa skruvarna som håller fönstret mot reglarna (spikplåtarna får sitta kvar i fönsterkarmen), ställer till det lite med invändiga smygar som inte får "klämma fast" spikplåtarna då karmen ska kunna dras utåt.
Hoppas du förstår vad jag försöker förklara....
Edit: fast så himla stort jobb behöver det inte vara att ta ut och sätta karmhylsor i det här läget. Kanske att att föredra ändå.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Han kanske hade kört Ø14mm borren i en skruv, lånat ut insexverktyget till karmhylsan eller glömt köpa hylsor och ville bli klar.verktygsgurun skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hör med fönstertillverkaren om dom godkänner spikplåtar m a p garanti. Och vad dom anser generellt om det.
Karmskruv tar inte många minuter per fönster. Bara att ha två skruvdragare en med 14mm borr och en med karmhylsverktyg. Sen bort med skruvarna i spikplåtarna.
Karmskruv tar inte många minuter per fönster. Bara att ha två skruvdragare en med 14mm borr och en med karmhylsverktyg. Sen bort med skruvarna i spikplåtarna.