7 345 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Halogenspottar som 'slocknar'
Har alltför många spottar i källartaket som 'slocknar'. Går man sen och knackar på glaset så tänder de igen. En stund iaf...
Vad tusan har hänt med dom? Har det blivit något kontaktglapp mellan stiften och hållaren? Är lampor av typen G4, 12v.
Om det är glapp, kan man smörja stiften med något för att öka kontakten?
Vad tusan har hänt med dom? Har det blivit något kontaktglapp mellan stiften och hållaren? Är lampor av typen G4, 12v.
Värmen ser till att kontakttrycket i hållaren blir för lågt med tiden, prova att gå ner i effekt eller byt armatur.
Kan även vara glappkontakt på anslutningarna till trafon, om det är klick-kontakter och om trafon ligger på taket. Hade själv problem med det i mitt förra boende..OMLAJA skrev:Har alltför många spottar i källartaket som 'slocknar'. Går man sen och knackar på glaset så tänder de igen. En stund iaf...
Det räckte med att knacka lite på taket så tändes det, vilket fungerade en liten stund. Jag bytte plats på vissa av kontakterna och det fungerade då bättre..
Jag tycker det är en stor skillnad i livslängd mellan bra och dåliga lampor. IKEAs håller "ingenting" (i varje fall sist jag testade, dvs fem-tio år sedan). Classes dyraste variant håller bra för mig. Sen upplever jag att "mjukstart via dimmer" gör underverk. Dimade i köket håller i "evighet" medans ej dimmade "golvspottar" går betydligt oftare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 452 inlägg
Livslängden är ju starkt beroende av spänningen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tror du inte att det kan ha att göra med att det är mer vibrationer i golvet också? Mjukstart och dimmat gör förstås sitt för livslängdenAlfredo skrev:Jag tycker det är en stor skillnad i livslängd mellan bra och dåliga lampor. IKEAs håller "ingenting" (i varje fall sist jag testade, dvs fem-tio år sedan). Classes dyraste variant håller bra för mig. Sen upplever jag att "mjukstart via dimmer" gör underverk. Dimade i köket håller i "evighet" medans ej dimmade "golvspottar" går betydligt oftare.
Har mjukstart i badrummet och där tänds det frekvent, har bara IKEA-lampor nere och inte en enda av 5 har gått på två år. Uppe är det biltema men där har de bara suttit typ 1 år inkopplat kanske 4 månader.
Nån gammal nog för att ha lekt med en modelljärnväg (12V) ?
Samma problem: Lite oxid, så blir det problem!
12V hoppar liksom inte över "glapp" på samma sätt som 230V...
Har själv samma problem med 12V halogen över diskbänken, specifikt över "tevattenkokaren"..Ångan gör att det bildas oxid som isolerar halogenlampans "pinnar"....
Samma problem: Lite oxid, så blir det problem!
12V hoppar liksom inte över "glapp" på samma sätt som 230V...
Har själv samma problem med 12V halogen över diskbänken, specifikt över "tevattenkokaren"..Ångan gör att det bildas oxid som isolerar halogenlampans "pinnar"....