Hej. Vi har ett kök från 2008 med infällda halogenspottar i bänkbelysningen. Nu har tre av dem börjat glappa. Spottarna sitter väldigt tight så det finns ingen mån att byta underifrån, det är inte en mm överflödig kabel som vi kan dra i. Finns det nån lösning på det hela utan att riva hela det mycket välbyggda köket för att hitta trafo etc. Kök med infällda halogenspottar i bänkbelysningen ovanför kaffemaskin och röd köksmaskin, med två uttag i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De går alltså inte att vrida eller dra ur med en liten sugpropp för spottar? Ser ju annars ut som den undre skivan är skruvad upp mot skåpstommen och som den borde gå att skruva bort igen och ta ner om man rensat köksbänken först(?)

Det går att ta loss spottarna men inte dra i dem, det är för lite mån på sladden. Den sitter helt tight, ev till och med klamrad precis bredvid spotten. Därför föll också alternativet att ta ner skivan…

Då skulle jag kontakta kökstillverkaren för råd. De måste ju ha använt special-spottar för att få plats i det trånga utrymmet.

• Gilla
TorpSara
  • Laddar…
T TorpSara skrev:
Det går att ta loss spottarna men inte dra i dem, det är för lite mån på sladden. Den sitter helt tight, ev till och med klamrad precis bredvid spotten. Därför föll också alternativet att ta ner skivan…
Det är inte så att hela spot-installationen är gjord på skivan innan den monterades?

• Gilla
TorpSara
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är inte så att hela spot-installationen är gjord på skivan innan den monterades?
Så kan det absolut vara. Det var en bra tanke.

J Josth skrev:
Då skulle jag kontakta kökstillverkaren för råd. De måste ju ha använt special-spottar för att få plats i det trånga utrymmet.
Jag har funderat på det också. Tack

J Josth skrev:
Troligtvis (eller ja med nästintill 100% säkerhet) "möbelspottar" dvs lågbyggande och utan krav på fritt utrymme bakåt, inte helt ovanliga faktiskt.

• Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Precis så ser det ut. Tror du att det går att få ner skivan eller tror du att matningen från trafon också är spänd? Vi gjorde ett försök och det kändes som den var väldigt svår att rubba.

Hur skivan är monterad och var matningen kommer kan man nog bara avgöra på plats, förhoppningsvis är skivan bara skruvad.

• Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.