Hej,

Vi har några halogenspottar i taket (mot yttertaket dvs) i skafferiet. Trafo för dessa lade av rätt tidigt när vi flyttat in så inte använt dem.

Upptäckte vad jag tyckte såg ut som fukt runt en lampa så jag plockade bort och tittade på dem. Det verkar som att förra ägaren sågat igenom fuktspärren, och på nåt ställe har plasten smält av värmen. Kan också vara att det bara smält sönder på alla ställen.

Inte säker på om första bilden är fukt, tyckte inte det ”såg fuktigt” ut där inne.

Ska jag göra nåt här? Ska man reparera fuktspärren eller nåt? Tänker att jag byter till LED om jag vill ha lampor där inne.

• Inbyggd halogenspott i träpaneltak med mörka märken runt lampan, eventuell fuktskada synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halogenspott i tak med synliga elkablar och träpanel, möjligtvis skadad fuktspärr runt lampan.
    Skapa konto
  • Halogenspot tas bort från trätak, trasig fuktspärr och smält plast runt hålet syns.
    Skapa konto
  • Halogenspott i tak med borttagen lampa visar eventuell fukt eller skadad fuktspärr runt installationen.
    Skapa konto
De är förmodligen kondens i elröret.
Elröret går säkert upp på vinden upp ur isoleringen, och när den varma luften strömmar upp i röret till vinden så blir de kondens och vattnet rinner ner i spotten.

Låter rimligt. Ska jag täta ångspärren med tätningstejp för att undvika att det kommer upp varmluft?

Får väl hoppas att ”vinden” inte är totalt förstörd av detta, men kan inte riktigt se.

Där är inget elrör som går upp genom isoleringen. Spottarna sitter i innertaket, under isolering/ångspärr sen går det kablar till en trafo.

Redigerat:
Går inte kablarna i något rör till traforn?
Eller ligger dom bara lösa i isoleringen.
Kommer du åt att tejpa plasten så gör de.
När mas monterar spottar brukar man montera
potter/ hinkar

Jag tror sladdarna ligger lösa mot innertaket (under ångspärren, inte direkt mot isoleringen).

Tror jag kommer åt att tejpa om inte hålen är för stora. Vet inte hur enkelt det är att ta ner undertaket.

Kollade på ett par av de andra LED spottarna vi har i köket och de har pottor. Oklart varför halogen och inte pottor användes här.

Det ser ut som s.k. möbelspotlights och de behöver inte pottor. Dock ser de lite djupare ut så jag är osäker på om det är sådana.
Med det sagt ser det ut som fukt, jag hade försökt tejpa ihop ångspärren om det går.

Eftersom plasten uppenbarligen har smält av spottarna borde man ju få in en potta. Då plasten har hål så kan det rinna ut kondens som bildas på plasten.

Borde jag stoppa in pottor och täta med tejp i samband med installation av LED spottar? Istället för att tejpa plasten nu direkt. Beror kanske på hur stora pottorna är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.