Hej,
Har funderingar på att installera ftx ventialtion i huset men är osäker på vart vi ska placera aggregatet. Helst skulle jag vilja placera det på vinden av utrymmes och ljudmässiga skäl men är osäker på om de kommer klara av vikten eller inte. Huset är från 49 och vinden är en kallvind som har blivit tilläggsisolerad. Det finns inget golv utan just nu ligger det lite brädor mellan takstolarna som jag rör mig på där uppe.
Takstolarna har en vidd på 8 meter. Bifogar ritningarna och lite bilder på hur det ser ut där uppe.
Kommer det hålla om man bygger en platå mellan takstolarna där man kan placera aggregatet tro? Aggregatet kommer väga någonstans mellan 60-100 kg.
Har funderingar på att installera ftx ventialtion i huset men är osäker på vart vi ska placera aggregatet. Helst skulle jag vilja placera det på vinden av utrymmes och ljudmässiga skäl men är osäker på om de kommer klara av vikten eller inte. Huset är från 49 och vinden är en kallvind som har blivit tilläggsisolerad. Det finns inget golv utan just nu ligger det lite brädor mellan takstolarna som jag rör mig på där uppe.
Takstolarna har en vidd på 8 meter. Bifogar ritningarna och lite bilder på hur det ser ut där uppe.
Kommer det hålla om man bygger en platå mellan takstolarna där man kan placera aggregatet tro? Aggregatet kommer väga någonstans mellan 60-100 kg.
Tänk såhär. Aggregatet väger Typ 60-70kg vad väger du? Kan du stå där utan att det rasar? Självklart. Lägg råspont så att du lätt kommer åt det. Sen bör det placeras på en tjock stum isolering för att vibrationer inte ska fortplanta sig i konstruktionen.
Jo men det jag fundera på är hur det håller över tid.
Ska försöka lägga råspont för att komma åt lättare. Ska försöka aäbli av med ett par gamla eternitrör också för att göra det lättare att komma fram plus att de inte längre kommer användas om vi byter ventilationssystem.
Ska försöka lägga råspont för att komma åt lättare. Ska försöka aäbli av med ett par gamla eternitrör också för att göra det lättare att komma fram plus att de inte längre kommer användas om vi byter ventilationssystem.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Det är hur lugnt som helst. Men bygg gärna en liten plattform så det lätt går att komma åt aggregatet
Liknande trådar
-
Förhindra att vinden flyttar aluminiummöbler?
Altan & Uteplats -
Vad kan det här vara för djur/ohyra på vinden på landet.
Tak & Vind -
Kyla vinden sommartid - flöjt för att dra ut luft
Tak & Vind -
Är det lagligt med vindskupor på en oinredd vind? Dvs är det möjligt att få bygglov för vindskupor fast vinden är oinredd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Mögel på vinden - Otät rörgenomföring boven?
Tak & Vind