Hej vill bygga på en våning över häften av boytan på vår en-plans Elementhus från -59. Planen är att färdiga vägg- och takmoduler lyfts upp på plats. Plåttak i stället för tegel och självbärande takstolar, dvs lättare tak än idag och fortsatt ingen tung nockbalk som behöver lastas av. Håller befintliga väggar i undervåningen? Eller måste både ytter- och innerväggar där förstärkas med pelare, tex öppna upp väggelementen och sätta in VKR-pelare som vilar på grundmuren/murstockar (krypgrund)? Det råder delade meningar om detta bland entreprenörerna som jag frågat nämligen. Vill minimera onödigt strul.

Hej och välkommen till Byggahus forum!
Jag tolkar ditt inlägg som att du vill gå från 1-plan till 2-plan (dvs inte 11/2-plan). Det kan inte vara något problem att ta reda på vad dina Mockfjärdselement tål för laster. Vad som tillkommer är framför allt bjälklagslasterna från plan2. Taklasterna flyttas ju bara en våning upp och väggarna väger inte så mycket. När det gäller taklasterna så består de främst av snölast, som är olika beroende på var du bor. I förhållande till snölasten brukar skillnaden mellan plåt och tegel vara försumbar. När det gäller takkonstruktionen har jag motsatt uppfattning. En nockbalk (om dess stödpelare kan föras ner till lämplig punkt) tar halva taklasten vilket gör att ytterväggarna bara belastas till hälften jämfört med en normal takstol.

Om du vill ha fler synpunkter måste du nog lägga upp lite ritningar på det befintliga huset, plan och sektion åtminstone.

Hej och tack för snabbt svar! Ja det blir 2-plan. Ja nytt golvbjälklag som håller för påbyggnad måste in på plan 2, det finns inget idag. Hoppades att någon på forumet som har byggt på sitt 1-plans Elementhus utan avlastande pelare ner i grunden kunde berätta om huset ändå har hållit som det ska. Vi har ju ändå 2 stående skikt med 20 mm = 40 mm krysslimmat trä + högtryckt kutterspån i varje element som sitter ihop på högkant utmed hela vägglängden... Och jag gissar dessutom att lasterna nedåt fördelas bättre utmed hela grunden utan pelare. Eftersom mellanväggar i plan 1 står ovanpå golv-elementen kanske också golvet är struligt att ta sig igenom med pelare. Som ni märker vill jag gärna slippa pelare - om det går. Men: oavsett om någon hör av sig här eller inte så ska jag absolut följa ditt råd att låta någon objektiv expert utreda vilka laster elementen tål innan jag går vidare!

Hej! Jag är nyfiken på hur det hela löste sig? Sitter med ett elementhus från 62 och är intresserad av att lyfta taket och bygga en ytterligare våning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.