Skadad träbrygga med en rostig och trasig metallplatta, omgivet av bultar på solbelyst trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter diametern på ett rör mot en träbakgrund.
Skapa konto
Vår poolstege visar sig ha ett mkt ovanligt mått. Flänsfästet är 39 mm. Metallen (rostfritt) har utmattats och gått av. Skulle det vara möjligt för svetskunnig att svetsa? Skulle det hålla…? Se bilder

Absolut, nån med TIG svets och kunskap fixar det där och det håller.
Håll stegen där den ska vara och markera på rör/fläns med ett tuschsträck innan du skruvar bort flänsen, så hålen hamnar rätt sen.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Det går utmärkt att använda vanlig MIG svets också även om det är rostfritt. Ser ju ändå ut som den är svetsad på undersidan av flänsen och då spelar det ju ingen roll om svetsen i sig rostar en aning. Ser ju dessutom lite brunt ut i fogen redan så det kanske redan innan var svetsat på vanligt vis.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Nu har frun varit med fästena på en verkstad och de säger att de inte kan svetsa ”krom” och att det inte kommer att hålla…rostfritt borde väl gå bra..?

Endera så har de ingen koll eller så har de bra koll och såg att det inte är rostfritt eller rostfritt av någon icke svetsbar kvalitet.

Ta en magnet och kolla. Fastnar den inte på varesig röret eller fästet så är det förmodligen austinitiskt rostfritt stål och då går det att svetsa. Fastnar magneten så är det något annan sorts rostfritt (eller ett kromat stålrör.) Det kan gå att svetsa ändå, men det är inte säkert.

Ett kromat stålrör borde också vara rejält rostigt på insidan i den miljön, så det är osannolikt.

Men om de inte jobbar med rostfritt så har de kanske inte lämplig svetstråd.

D Daniel 109 skrev:
Men om de inte jobbar med rostfritt så har de kanske inte lämplig svetstråd.
går utmärkt att svetsa rostfritt med vanlig tråd också. Ingen skillnad förutom att svetsen inte blir rostfri.

Jo, det vet jag. Men jag skulle inte gjort det åt en kund.

Sånt här brukar ju också vara tillverkat i rätt tunnt material, så det kan ju vara riskabelt ett testa fel svetsmetod på...

Det är ju inte som att bränna ihop ett avgassystem på nån pilsnepråm där det bara går att punkta tätt om man bränner ett hål...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bilden visar en närbild av insidan på en metallstege med ovanlig diameter, placerad på ett trägolv.
Skapa konto
Nu har jag kollat både fästen o stege o de är omagnetiska. Så här ser stegen ut invändigt. när jag köpte poolen för 8 år sedan fick jag en stege som inte gick att montera…jag reklamerade och fick då istället denna…som jag nu förstår måste ha varit ett udda exemplar…medan ”alla” andra har inner diameter på 42 eller 43 mm så har min 39 mm…och stål behöver dessvärre vara exakt…vet inte om det skulle fungera med 37,5 mm eller om blir för mycket glapp…det är enda variant jag hittat som jag kan trä stegen över….

Vad bra. Ta med det där till någon firma som svetsar rostfritt. De vet hur de ska göra och har rätt grejer både till att svetsa och att efterbearbeta svetsfogen så det blir snyggt. Och det kommer hålla.

Alla andra epa-lösningar innefattande rör inuti eller att hålla på och klydda med MAG-svets ocv fel tråd och liknande är inget att hålla på med när det finns en metod som blir bra. Ska man in på dåliga lösningar så funkar ju annars ett kvastskaft och silvertejp också...

Hittar du ingen verkstad själv, så skriv ut var du bor så kan du säkert få tips. Eller kanske rent av att någon vänlig forummedlem kan svetsa det åt dig.

• Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Vad bra. Ta med det där till någon firma som svetsar rostfritt. De vet hur de ska göra och har rätt grejer både till att svetsa och att efterbearbeta svetsfogen så det blir snyggt. Och det kommer hålla.

Alla andra epa-lösningar innefattande rör inuti eller att hålla på och klydda med MAG-svets ocv fel tråd och liknande är inget att hålla på med när det finns en metod som blir bra. Ska man in på dåliga lösningar så funkar ju annars ett kvastskaft och silvertejp också...

Hittar du ingen verkstad själv, så skriv ut var du bor så kan du säkert få tips. Eller kanske rent av att någon vänlig forummedlem kan svetsa det åt dig.
Om man nu pratar mindre bra lösningar skulle mitt bästa alternativ vara att borra underifrån, sätta en grov gängstav som går upp inuti röret och därefter fylla röret helt med någon fyllnadsmassa som blir typ epoxi eller liknande...men svets blir bättre!

Lär knappast vara en EPA lösning att svetsa det där som vanligt underifrån. Kommer ju inte ens synas och kan man inte göra det snyggt så kanske man kan öva på nåt annat först. Med tanke på rostringen nere i fästet sätter jag en femma på att det redan är svetsa med vanl tråd.

F
S Stefan1972 skrev:
Lär knappast vara en EPA lösning att svetsa det där som vanligt underifrån. Kommer ju inte ens synas och kan man inte göra det snyggt så kanske man kan öva på nåt annat först. Med tanke på rostringen nere i fästet sätter jag en femma på att det redan är svetsa med vanl tråd.
knappast svetsat med vanlig tråd, stegen sitter i en pool. På sin höjd lite risigt betat.

Hade varit kul att se en bild underifrån på flänsen som är skruvad i trädäcket i det första inlägget..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.