416 läst · 6 svar
416 läst
6 svar
Håller 45x45-reglar för köksskåp?
Jag har tänkt att bygga in en skjutdörr i ett dörrhål, där väggen är bärande (stående plank, 1900-talslägenhetshus). Hålet är gjort sedan tidigare, och uppbalkat.
Tänker mig att sätta skjutdörren, och bygga en ny vägg utanpå. På den nya blir sedan ena halvan av ett kök (några 40-djup-skåp). För att inte behöva göra den nya väggen så "tjock" vill jag veta om det är både OK och hållbart att köra med 45x45-reglar + OSB + gips. Istället för 70x45. Slänger nog in isolering i innerväggen också. Har inte tänkt att göra någon baksida på den nya väggen, men det borde väl räcka med några spik för att hålla isoleringen på plats, eller?
Bärande -> Dörr -> Ny innervägg -> kök.
Makes any sense? Är jag rätt ute, eller hade Du gjort på något annat sätt?
Tänker mig att sätta skjutdörren, och bygga en ny vägg utanpå. På den nya blir sedan ena halvan av ett kök (några 40-djup-skåp). För att inte behöva göra den nya väggen så "tjock" vill jag veta om det är både OK och hållbart att köra med 45x45-reglar + OSB + gips. Istället för 70x45. Slänger nog in isolering i innerväggen också. Har inte tänkt att göra någon baksida på den nya väggen, men det borde väl räcka med några spik för att hålla isoleringen på plats, eller?
Hela mitt kök sitter på en 45mm vägg, då alla innerväggar är bggda med 45mm reglar... De byggarna gjorde då var att de skruvade en 120mm regel mellan reglarna där väggskåpen skulle fästas.R Rickadilly Danger skrev:Jag har tänkt att bygga in en skjutdörr i ett dörrhål, där väggen är bärande (stående plank, 1900-talslägenhetshus). Hålet är gjort sedan tidigare, och uppbalkat.
Om du hänger överskåpen i skena så fördelar du lasten över en så stor yta att det inte borde vara några problem. Om du vill slippa skena så låter det vettigt som Tompafix tipsar om, att sätta en stadig kottling bakom osb:n för att ge lite bättre stöd. En skruv i vardera övre hörn bara i enkel OSB skulle inte jag personligen våga chansa på.
När jag satte en liknande vägg för skjutdörr (dock bara vägg, inga skåp där) så satte jag en masonit på insidan mot dörrbladet för att inte riskera att isoleringen "dammar ut". Isoleringsfibrer är inte helt nyttiga att andas in.
När jag satte en liknande vägg för skjutdörr (dock bara vägg, inga skåp där) så satte jag en masonit på insidan mot dörrbladet för att inte riskera att isoleringen "dammar ut". Isoleringsfibrer är inte helt nyttiga att andas in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 888 inlägg
Se den bild som @tergo klistrade in inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...-som-delvis-har-osb-bakom.539437/post-6062319R roger.lehrberg skrev:
En enda skruv i OSB håller alltså för mer än 169 kg.
Vanliga 45x45 i bygghandeln är i snabbväxt gran. De är rätt kassa jämfört med äldre reglar i furu.
Hela mitt hus har 45x35 reglar i furu i innerväggar med 10mm masonit, det är stadigt nog. Men att ersätta med modern 45 regel och gips skulle inte vara samma sak.
Hela mitt hus har 45x35 reglar i furu i innerväggar med 10mm masonit, det är stadigt nog. Men att ersätta med modern 45 regel och gips skulle inte vara samma sak.
Ja, där ser man. Förutfattade meningar är inte alltid rätt. Jag vidhåller att jag personligen skulle vilja ha mer än två skruv i OSB för att hålla ett överskåp, men så är jag av karaktären "hängslen och livrem" också. 😉BirgitS skrev: