Jag har problem med gris ute bland mina odlingar. På tur har min odling klarat sig, dom har varit här av och till under flera veckor. Jag går ut och vänder tillbaka och sen gör dom om det. Tidigare ägare har haft besök en gång under sina 40 år... Hade hoppats på att de var klara här nu men det ser inte ut så, inatt var värsta gången hittills.

Nu till frågan, är det lönt att sätt stängsel endast most skogsbrynet? Måste det vara helt inhägnat för att grisen inte ska komma åt? Hur enträgna är de? Jag siktar på gammaldags stängsel, ingen el. Skulle jag komma undan med att bara hägna in delar om jag körde el istället?

Tacksam för hjälp.
 
  • En trädgård i gryning med frost, växthus, röda byggnader och höstfärgade träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
SusoDus
  • Laddar…
Du får nog hänga in det du vill skydda el är att föredra
 
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du får nog hänga in det du vill skydda el är att föredra
Det är inte bättre än så alltså... Har typ 1ha så det blir ju en del nät. Har redan gamla elstängsel runt stora delar men har inget aggregat och är osäker på skicket på det.

Ett alternativ är ju att uppgradera odlingens staket endast och leva med att dom förstör ängen. Men hade ju gärna sluppit ha den förstörd också.

Grannens hus till höger utanför bild. Tror dom kommer från skogen till vänster. Förhoppningen var att jag skulle komma undan med att sätta ett stängsel mot skogen och bryta deras entré. Har samtidigt inte haft med dem att göra innan så vet inte hur envisa de är.
 
  • Gilla
Thomas Moberg
  • Laddar…
Vildsvin ställer till med stora bekymmer om de får etablera sig ostört. I princip är det bara regelbunden avskjutning som ger vettig effekt och då bör berörda markägare gå ihop och göra gemensamma insatser. Annars är det elstängsel som gäller för att hålla dem borta, kolla på nätet hur elstängsel mot svin ska byggas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Du lär behöva hägna in hela alltet, ja.
Fördelen med elstängsel för gris är att det räcker med 2 lågt placerade eltrådar, som t o m går att kliva över för en människa. 20 och 45 cm över marken är lagom har jag läst. (Själv har jag inte behövt hägna ute grisarna, eftersom jag hade det hemliga vapnet getter.)
Välj blanktråd, inte såna där plastband med små invävda metalltrådar, för de har för liten ledningsarea. Rejäla trästolpar åtminstone i hörnen, på raksträckorna funkar plaststolpar. Ett bra elstängselaggregat med ordentliga jordspett nerslagna i blöt/fuktig mark. Har du stängselprovare är 5 000 volt på tråden ett minimum, gärna mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vildsvin ställer till med stora bekymmer om de får etablera sig ostört. I princip är det bara regelbunden avskjutning som ger vettig effekt och då bör berörda markägare gå ihop och göra gemensamma insatser. Annars är det elstängsel som gäller för att hålla dem borta, kolla på nätet hur elstängsel mot svin ska byggas.
Det som är spännande här är att jägarna som har jakträtten här hävdar att det inte finns så mycket vildsvin.

Så antingen har jag otur eller så är det nyetablerade.
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det som är spännande här är att jägarna som har jakträtten här hävdar att det inte finns så mycket vildsvin.

Så antingen har jag otur eller så är det nyetablerade.
Du får väl skicka bilden du la upp här till dem, det är bevis nog... Det tråkiga är att det behövs inte så många för att etablera sig och sen förökar de sig snabbt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du lär behöva hägna in hela alltet, ja.
Fördelen med elstängsel för gris är att det räcker med 2 lågt placerade eltrådar, som t o m går att kliva över för en människa. 20 och 45 cm över marken är lagom har jag läst. (Själv har jag inte behövt hägna ute grisarna, eftersom jag hade det hemliga vapnet getter.)
Välj blanktråd, inte såna där plastband med små invävda metalltrådar, för de har för liten ledningsarea. Rejäla trästolpar åtminstone i hörnen, på raksträckorna funkar plaststolpar. Ett bra elstängselaggregat med ordentliga jordspett nerslagna i blöt/fuktig mark. Har du stängselprovare är 5 000 volt på tråden ett minimum, gärna mer.
Jag har som tur är stolpar runt nästan hela tomten redan då tidigare ägare har haft får. Så det borde inte vara något enormt jobb att byta lite tråd.

Hur väljer jag aggregat? Det här är helt nytt för mig så vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Om jag sätter elstängsel måste jag det vara i en slinga eller går det att endast göra en raksträcka?
 
D Dublin skrev:
Här finns en del bra info: [länk]
Jag var inne hos dem på nätet nu och kollade runt. Blir dyrt fort om det ska hjälpa mot vildsvinen.
 
S
De sägs att de ogillar människokiss, men de kanske är en myt? Testa att gå runt å kissa lite här å var...
 
  • Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det som är spännande här är att jägarna som har jakträtten här hävdar att det inte finns så mycket vildsvin.

Så antingen har jag otur eller så är det nyetablerade.
Kan du inte bjuda in jägarna att sitta på pass i din trädgård då?
 
  • Gilla
Bådablir9 och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan du inte bjuda in jägarna att sitta på pass i din trädgård då?
Jo egentligen borde jag det, har inte så jättebra mark att skjuta på dock. Blir smala luckor att skjuta i efter det finns hus lite här och där. Har precis flyttat hit så har inte så bra koll på exakt vilka som jagar här. Har nåtts av informationen att det inte skulle vara mycket vildsvin i andra hand.
 
Morsan hade påhälsning där hon bor i skogen. Supertrist med uppbökade 200kvm. Lågt Stängsel åkte upp med el på första 2 åren efter det uppbökade. 15000 kvm mark som inhägnats. De senaste 10 åren har det varit utan el men grisarna har hållit sig utanför.

Grisar finns i området men de håller sig borta från gräsmattan..
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
Morsan hade påhälsning där hon bor i skogen. Supertrist med uppbökade 200kvm. Lågt Stängsel åkte upp med el första 2 åren efter det uppbökade. 15000 kvm mark som inhägnats. De senaste 10 åren har det varit utan el men grisarna har hållit sig utanför.

Grisar finns i området men de håller sig borta från gräsmattan..
Japp det verkar inte bättre än att jag får ta upp ett elstängsel jag med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.