4 044 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Hålkälsfrässtål .. är lite kluven ..
Sitter och söker efter hålkälsfrässtål som skall fräsa 18-19mm brett och ca 18mm djupt. Det var inte så lätt att hitta, på DUAB hittade jag denna
http://drift-underhall.se/showProduct.php?pid=2728
Den skär 16mm djupt vilket är lite på gränsen för lite, går det att öka fräsdjupet i själva maskinen eller är det där MAX som är möjligt att fräsa överhuvudtaget ?
Hittade även denna på Toobox : http://www.toolboxsweden.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat1n-kat93n&produkt=4010
Men då kostade den rejält också.
Jag skall komplettera med några golvvärmespår ca 4meter totalt. Har från början spårat spångolv men behöver komplettera med några spår.
Ni som fräser och har koll .. hur fungerar det med fräsdjupet ? Jag har aldrig använt fräs överhuvudtaget och tänkte köpa Cotech´s 2000w på classe ohlsson.
http://drift-underhall.se/showProduct.php?pid=2728
Den skär 16mm djupt vilket är lite på gränsen för lite, går det att öka fräsdjupet i själva maskinen eller är det där MAX som är möjligt att fräsa överhuvudtaget ?
Hittade även denna på Toobox : http://www.toolboxsweden.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat1n-kat93n&produkt=4010
Men då kostade den rejält också.
Jag skall komplettera med några golvvärmespår ca 4meter totalt. Har från början spårat spångolv men behöver komplettera med några spår.
Ni som fräser och har koll .. hur fungerar det med fräsdjupet ? Jag har aldrig använt fräs överhuvudtaget och tänkte köpa Cotech´s 2000w på classe ohlsson.
Det finns nog inget som hindrar att fräsa djupare med billig-fräsen på DUAB. Du får ta det i fler passeringar bara. Om du monterar fräsen långt ut i spännhylsan får du ta det försiktigt.
Priset på den dyrare fräsen är alldeles normalt för en kvalitetsfräs.
Priset på den dyrare fräsen är alldeles normalt för en kvalitetsfräs.
Jag hade nog helst tagit det i två pass även med den längre fräsen, är oftast bättre att inte ta för mycket i ett fräspass.
Använd skyddsglasögon, fräsar kastar iväg en hel del flisor och spånor.
/Kent
Använd skyddsglasögon, fräsar kastar iväg en hel del flisor och spånor.
/Kent
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Weeha, 500 meter .. jösses då har du kört hårt
Vad glad jag blir, då är det inga problem att köpa 2000w cotech fräsen då med andra ord och det billiga DUAB stålet. Det är ju inte många meter jag skall fräsa så hehe.
Byggaren : tror du även att det skulle gå med detta stål ?
http://www.toolboxsweden.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat1n-kat93n&produkt=3385
Det skulle innebära att jag behöver fräsa ytterligare 7mm djupare, något som man kan fixa till med fräsen om jag förstod allt riktigt.
Men är ytterligare 7mm för mycket ?
Vad glad jag blir, då är det inga problem att köpa 2000w cotech fräsen då med andra ord och det billiga DUAB stålet. Det är ju inte många meter jag skall fräsa så hehe.
Byggaren : tror du även att det skulle gå med detta stål ?
http://www.toolboxsweden.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat1n-kat93n&produkt=3385
Det skulle innebära att jag behöver fräsa ytterligare 7mm djupare, något som man kan fixa till med fräsen om jag förstod allt riktigt.
Men är ytterligare 7mm för mycket ?
Ang Cotech fräs,
Köpte en sådan innan sommaren för ett projekt jag hade. Tyckte det var intressant med 12mm fäste. Maskinen är billig, men billiga maskiner är därefter. Efter ett tag tyckte jag att den gick lite ojämt, kraftiga vibrationer. Frässtålet satt snett. Jag tycker att en fräs ska centrera stålet, men inte Cotech, så då fick jag försöka centrera för hand, men det blir inte riktigt bra. Dessutom släpper chucken efter ett tag, man måste efterdra annars kan det lossna.
Efter det så köpte jag en Festool istället. Där kan vi snacka kvalité.
Köpte en sådan innan sommaren för ett projekt jag hade. Tyckte det var intressant med 12mm fäste. Maskinen är billig, men billiga maskiner är därefter. Efter ett tag tyckte jag att den gick lite ojämt, kraftiga vibrationer. Frässtålet satt snett. Jag tycker att en fräs ska centrera stålet, men inte Cotech, så då fick jag försöka centrera för hand, men det blir inte riktigt bra. Dessutom släpper chucken efter ett tag, man måste efterdra annars kan det lossna.
Jag köpte min Skilöverhandsfräs på Bauhaus för 699 kr. Jag är ingen fräsexpert men har tidigare använt en billig Einhell, det var stor skillnad i stabiliteten och exaktheten på dessa två. Det är ju Bosch som äger Skil fick jag höra. Kanske det är ett bättre alternativ än Classe Ohlsons Cotech? Du kan dessutom få den billigare om du tar med Swedol katalogen till Bauhaus och visar att den är billigare på Swedol än Bauhaus. Dem drar av 12%på Swedolpriset för dig (samt att dufår 5års garanti).
Eller leta upp en begagnad Kvalitetsfräs på blocket eller dylikt, en begagnad sån är nog många gånger bättre än en kinafräs, Har själv Festo och 3 st Elu MOF 77 med 12mm fäste som bara går o går.
(Bra o ha många så slipper man byta stål hela tiden )
(Bra o ha många så slipper man byta stål hela tiden )
Egentligen tror jag inte det skulle hjälpa. Det är egentligen inget fel på den. Det är blir liksom inte bättre än såM@ZE skrev:
På tal om fräsar så köpte jag en Festool Domino för ett tag sedan. Snacka om arbetsglädje ;D Plugg o kex är historia för min del. Visst, den kostar ju en del, men det är ju bara pengar......Byggaren skrev:
Kan bara säga att jag inte har upplevt dessa problem med CoTech 2000 wattaren.Benke01 skrev:Ang Cotech fräs,
Skillnaden mot andra fräsar jag har kört är att det går undan duktigt om man vill. Stark motor. Mjukstart men dock inte konstantvarvhållning.
Benke01, vad menar du med att "fräsen skall centrera stålet"? Det är en finess som jag inte har hört talas om tidigare...
Det är klart att det finns bättre handöverfräsar på marknaden men knappast någon som ger mer värde för pengarna i den tillämpning som tråden handlar om.
Produkter som diskuteras i tråden