hej! Vi köpte ett gammalt hus, totalrenoverat av förra ägare som jobbar med att köpa, renovera o sälja hus. Vi anlitade besiktningsman. 16 mån efter köp läcker det in källartaket. Försäkringsbolag bryter upp o konstaterar att det kommer utifrån och släpper ärendet.

Det som sker därefter är att vi bekostar läcksökning, besiktning och åtgärd. Cirka 9000kr. Anmärkning på hur altan är konstruerad, att den går in tätt emot fasaden utan avrinning, med följd att regnvatten tränger in i grundmuren (tydliga spår syns hur påverkat det är). Vi tar in plåtslagare som ordnar och rekommenderar hur avrinning ska göras. När bleck till altandörr tas bort upptäcks ett stort hål under, där vatten troligtvis tagit sig in.

Moraliskt ser vi inget ansvar att bekosta detta, eftersom inga anmärkningar i besiktning gjorts på nybyggda altanen eller dåligt bleck på altandörr. Hålet under hade ingen kunnat upptäcka. Men vem har ansvar juridiskt? Besiktningsföretaget? Förra ägaren som renoverat och byggt altanen? Hålet under blecket = dolt fel?, altankonstruktion tätt emot huset = besiktningsmannens ansvar att upplysa oss om?

Förra ägaren vill bara att vi kontaktar dem genom att ta in jurist, är det värt för detta belopp? Helst vill vi bara skicka över besiktningsprotokoll och fakturor. Det har tagit mkt kraft av oss att hantera detta och det är mer saker med huset att anmärka på i efterhand, men där vi som köpare inte kan ha ”rätt”.
 
J
För 9000 kr hade jag bitit ihop och gått vidare. Drar du in en jurist är du uppe i den summan innan han författat klart ett skrämselbrev till säljaren och gått till skrivaren och skrivit ut det.
Det är ditt hus nu och 9000 är vardagsmat i framtiden, tyvärr.
 
Utan att ha sett några bilder så kan jag väl som plåtslagare säga att blecket sitter där av den anledningen... Det är väldigt sällan tätt under..
 
J Jocke Best skrev:
För 9000 kr hade jag bitit ihop och gått vidare. Drar du in en jurist är du uppe i den summan innan han författat klart ett skrämselbrev till säljaren och gått till skrivaren och skrivit ut det.
Det är ditt hus nu och 9000 är vardagsmat i framtiden, tyvärr.
Det är dit vi lutar också. Det är sura pengar nu, men i det stora hela vid husköp och på sikt, är det lite pengar. Men intressant att veta hur andra hade resonerat.
 
Men vem har ansvar juridiskt? Ingen just nu innan det klargjorts om felet är dolt eller ej.

Besiktningsföretaget? Se ovan.

Förra ägaren som renoverat och byggt altanen? Om hen byggt in ett dolt fel så kanske?

Hålet under blecket = dolt fel? Hur kan hålet vara problemet när blecket läcker?

, altankonstruktion tätt emot huset = besiktningsmannens ansvar att upplysa oss om? Knappast ett fel, du får förklara bättre med bild. Men står vattnet kvar och man kan se det med blotta ögat är felet inte dolt.

Förra ägaren vill bara att vi kontaktar dem genom att ta in jurist, är det värt för detta belopp? Smart säljare som vet hur en slipsten skall dras, han kanske till och med har en försäkring för detta.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Utan att ha sett några bilder så kan jag väl som plåtslagare säga att blecket sitter där av den anledningen... Det är väldigt sällan tätt under..
 
  • Fuktskador och mögel på en vitmålad fönsterkarm med avskalad färg och synligt ruttet trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där borde normalt sett inte vara ett problem, hur såg blecket ut?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det där borde normalt sett inte vara ett problem, hur såg blecket ut?
Enligt överlåtelsebesiktning var blecket ok.
Vid besiktning efter läcka noterade de att blecket buktade lite, var lite löst. Men vi hade besiktningsman däremellan som tittade o han kunde inte se att det var otätt på ngt sätt.
 
Claes Sörmland
O Omandy skrev:
Moraliskt ser vi inget ansvar att bekosta detta, eftersom inga anmärkningar i besiktning gjorts på nybyggda altanen eller dåligt bleck på altandörr. Hålet under hade ingen kunnat upptäcka. Men vem har ansvar juridiskt?
Som husägare får man släppa den där högst personliga känslan av vad som är rättvist och inte. Faktum är att man får lösa och vanligen bekosta problemen med sitt hus själv. Emellanåt kan man försäkra bort en del av kostnaderna men det hör till undantagen, vanligen är försäkringarna bara en annan kostnad som ska betalas.

Att går den juridiska vägen och hävda dolt fel mot säljaren när det rinner vatten från en tillbyggd altan mot huset känns motigt. Hur mycket pengar rör det sig om?

[Edit: Missade att det totalt rörde sig om 9000 kr. Inget värt att bråka om i relation till vad minsta lilla juridiska konsultation kostar.]
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som husägare får man släppa den där högst personliga känslan av vad som är rättvist och inte. Faktum är att man får lösa och vanligen bekosta problemen med sitt hus själv. Emellanåt kan man försäkra bort en del av kostnaderna men det hör till undantagen, vanligen är försäkringarna bara en annan kostnad som ska betalas.

Att går den juridiska vägen och hävda dolt fel mot säljaren när det rinner vatten från en tillbyggd altan mot huset känns motigt. Hur mycket pengar rör det sig om?
Att kolla fallet på altanen är ju inte direkt ett jätteprojekt, o ska man gnälla på någon så är det väl isåfall besiktningsmannen.. Har hittills inte hittat någon besiktningsman som imponerar på mig.. Men ett gammalt hus har ju alltid fel, men om jag ska hålla mig till ämnet så skulle jag vilja se en bild på dörren med altanen med.. Det där borde normalt sett inte läcka in.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som husägare får man släppa den där högst personliga känslan av vad som är rättvist och inte. Faktum är att man får lösa och vanligen bekosta problemen med sitt hus själv. Emellanåt kan man försäkra bort en del av kostnaderna men det hör till undantagen, vanligen är försäkringarna bara en annan kostnad som ska betalas.

Att går den juridiska vägen och hävda dolt fel mot säljaren när det rinner vatten från en tillbyggd altan mot huset känns motigt. Hur mycket pengar rör det sig om?
9000 om jag fattade rätt att detta är på totalen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Även om felet är ett dolt fel så var det för billigt för att räknas som dolt fel juridiskt.

Släpp det bara, tyvärr en vanlig riskkonstruktion med altan i samma höjd som rum.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Att kolla fallet på altanen är ju inte direkt ett jätteprojekt, o ska man gnälla på någon så är det väl isåfall besiktningsmannen.. Har hittills inte hittat någon besiktningsman som imponerar på mig.. Men ett gammalt hus har ju alltid fel, men om jag ska hålla mig till ämnet så skulle jag vilja se en bild på dörren med altanen med.. Det där borde normalt sett inte läcka in.
 
  • Vattenskada och mögel på träbjälke vid husgrund med synlig metallfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka på husvägg med spår av fukt vid fönsterbleck över träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Följande slår mig....
Så högt över altanen så borde inte blecket vara problemet . Men det där har ingen plåtslagare monterat. Det ser ut att vara från en bygghandel, det har fel typ av gavlar, det ser inte heller ut att sitta fast.... Var kommer dessutom missfärgning ifrån? Men att döma av missfärgningen så verkar det iallafall ha fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.