vi köpte våran bostadsrätt för 1.5 år sen och på visning osv var det en krok på väggen i duschen. tänkte inget på det, men när vi flyttade in var det en bit silvertejp på väggen ist, och vi kikade bakom och det var ett stort hål.. ett par cm i diameter.

vi har låtit tejpen sitta kvar för vi har inte använt duschen så mycket, mest badkaret. men nu när vi ska sälja har vi funderat över hur vi ska göra. det är gipsvägg med väv på. vi hade tänkt limma dit en utskuren gipsplatta och våtspackla utanpå och måla.

hur skulle ni gjort? kan det funka? vi vill bara fixa det på enklaste sätt som är dugligt.. och inte råka ut för något för att vi gjort fel! :rolleyes:

Ett hett tips är att verkligen åtgärda felet, risken är ju att fukt redan har trängt in bakom kaklet. Vill det sig illa kan ni åka på att åtgärda/betala felet även om ni får boendet sålt, sannolikt kan det klassas som ett dolt fel i det läget.

det finns inget kakel, bara nån sorts vävtapet.
kan vi åka dit för dolda fel om ingen besikting görs? nån sa att man inte hade dolda fel, om det nu var för att det var bostadsrätt eller hur det var minns jag inte.

Jag är inte fullt inläst på jurdiken, men jag törs påstå att man som säljare (och mäklare med för den delen...) är skyldig att upplysa om eventuella fel. Om du själv misstänker att det kan föreligga risk för fuktskada, vilket jag själv skulle bedömma i fallet, gör du nog rätt i att göra en fuktmätning. ÄR det en fuktskada finns det ju ingenting som säger att de du/ni köpte boendet av inte blir skyldiga att åtgärda det, ni köpte det ju trots att förhållandevis nyligen.

Har de smält dit en krok i väggen utan att fuktspärra, mitt i duschutrymmet... kan man ju tycka att de borde ha fört samma resonemang som du själv gör nu. Då.

Thomas59
Det saknas till stor del relevant lagstiftning inom detta område. Bostadsrättslagen reglerar inte detta område och eftersom BR är lösegendom är Jordabalken inte heller tillämplig.

Kvar är då Köplagen som är tillämpbar men illa anpassad för köp/färsäljning av bostadsrätt.

Köparen har UNDERSÖKNINSPLIKT vilket innebär att köparen i efterhand INTE kan reklamera fel som varit möjliga att upptäcka före köpet.

OBS! En köpare kan dock försöka komma undan detta genom att inte besiktiga bostadsrätten. Ni skyddar er mot detta genom att UPPMANA KÖPAREN ATT BESIKTIGA.

Har ni uppmanat köparen kan han INTE komma i efterhand och åberopa fel. Denna uppmaning bör stå som en klausul i det standardavtal för överlåtelse som er mäklare tillhandahåller.

Som säljare av bostadsrätt och fastighet har du en upplysningsplikt om de fel och brister i din lägenhet som du KÄNNER TILL.

Om en säljare underlåter att ge informationen om KÄNDA fel, kan köparen begära skadestånd och om felet har väsentlig betydelse begära hävning av köpet.

Laga hålet, någon här på forumet kan säkert guida er. Om ni inte hittat någon fuktskada BEHÖVER NI inte uppge något i den FRÅGELISTA som mäklaren kommer att lämna till er. Det kan nog med fog anses gå som löpande underhåll

Ni KAN DOCK skriva tex "...satt igen hål efter tidigare väggfästen i badrummet..." men jag inte att det ska vara nödvändigt. Mäklaren kan nog svara på det.

Är inte badrummet helt nyrenoverat får man räkna med att det finns hål efter tidigare ägares fästanordningar. Nytt gips och våtrumstapet över eller tätskikt/målning bör väl vara ok.

Tips om ni ska laga gipsskiva: Skär ut en trekant lite större än hålet med kanterna på hålet fasade så att innerkant på trekanten är mindre än ytterkanten. Skär sedan till en trekantig täckbit som har samma yttermått som hålet och är fasad på omvänt sätt så den passar i hålet och limma med tex PL400.

Det förutsätter givetvis att ni med rimlig säkerhet kan fastställa att väggen INTE är fuktskadad. Är den fuktskadad blir åtgärdandet LITE mera omfattande. Det kan inte uteslutas att en tidigare ägare kan ställas till svars men det är inte troligt. Lika lite som ni kommer att kunna ställas till svars om ni lagar hålet och inte upptäckt någon fuktskada.

Redigerat:
vi besiktigade inte, och tror inte det är så vanligt att det görs i vårat område, husen (br) går för 200-300k.

så om dom INTE besiktigar.. kan vi få stå för skadan? borde det inte vara deras problem då? eller menar du som du skrev att det räcker med att bara uppmana till det?

kikade lite närmare på hålet nu.. det är 2x4 cm. går rätt in genom skivorna så det är öppet. men det luktar inte något konstigt.

Om ni tänkt att måla, så är väl färgen att betrakta som tätskikt, ser inte att det skulle vara nåt problem att göra som ni tänkt,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.