En firma har varit hemma och asbest-sanerat badrummet.
När de överlämnade så såg jag att det var ett stort hål i väggen, innanför ser man diverse rör.

Är detta normalt eller har de gjort ett dåligt jobb?

Hur gör man för att fixa igen hålet och ha jämna väggar innan plattsättaren kommer och sätter upp kaklet?

Bild på eländet ser ni nedan.

• SL381681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om det finns kopplingar därinne.
Ser ju ut som det suttit en lucka där tidigare och det måste du ha om det går kopplingar innanför.
Oavsett kanske det kan vara bra med en lucka där eftersom den ändå döljs av toalettstolen ?

Håller precis på i ett liknande badrum och där var väggarna så dåliga så vi fick näta och putsa om väggarna för att det ska bli ordentligt.
Som det ser ut kan inte plattsättaren sätta kakel på de väggarna och måste ni också näta och putsa upp väggarna så är det ju bara att putsa över hålet.

Paul-Staffanstorp skrev:
Frågan är om det finns kopplingar därinne.
Ser ju ut som det suttit en lucka där tidigare och det måste du ha om det går kopplingar innanför.
Oavsett kanske det kan vara bra med en lucka där eftersom den ändå döljs av toalettstolen ?
Vad för typ av kopplingar skulle det vara menar du?
Du menar att jag ska sätta dit något som man kan öppna, tidigare var det kaklat över så att man inte kom in där.

Paul-Staffanstorp skrev:
Håller precis på i ett liknande badrum och där var väggarna så dåliga så vi fick näta och putsa om väggarna för att det ska bli ordentligt.
Som det ser ut kan inte plattsättaren sätta kakel på de väggarna och måste ni också näta och putsa upp väggarna så är det ju bara att putsa över hålet.
Hmm då är det väl bara att sätta igång med att näta och putsa, är det svårt jobb?

T
savio skrev:
Hmm då är det väl bara att sätta igång med att näta och putsa, är det svårt jobb?
Mja, det är inget du gör själv om man säger så. Prata med kakelkillen så fixar han det!

Syftade på om det finns rörkopplingar där och i så fall får man inte stänga för utrymmet menade jag.

Jag hyrde in ett företag som sysslar med mur & puts och det tog dem 22 arbetstimmar och material för ett par tusen typ...
28 säckar bruk bl.a...
Slutsumma ca: 10000:- exkl. moms

Nu är det inte säkert att det blir lika mycket hos dig, men det ser väldigt likvärdigt ut faktiskt.

Badrummet jag pratade om är 2000 x 1600 samt 2500mm högt
Inmurat gjutjärnsbadkar med tjära bakom samt kaklat till hälften där man fick dra bort bruket bakom eftersom det satt så löst.
Av denna anledningen fick de lägga på ganska mycket för att rikta upp väggarna och få det bra.
Ovanför kakelsättningen var det målat med plastfärg och det misstänker jag det är i ditt rum med, och detta måste också bort...
Inget roligt arbete alls.

Lycklig nu eftersom kakelsättningen går väldigt mycket smidigare och det blir också bra mycket bättre resultat.

Paul-Staffanstorp skrev:
Syftade på om det finns rörkopplingar där och i så fall får man inte stänga för utrymmet menade jag.

Jag hyrde in ett företag som sysslar med mur & puts och det tog dem 22 arbetstimmar och material för ett par tusen typ...
28 säckar bruk bl.a...
Slutsumma ca: 10000:- exkl. moms

Nu är det inte säkert att det blir lika mycket hos dig, men det ser väldigt likvärdigt ut faktiskt.

Badrummet jag pratade om är 2000 x 1600 samt 2500mm högt
Inmurat gjutjärnsbadkar med tjära bakom samt kaklat till hälften där man fick dra bort bruket bakom eftersom det satt så löst.
Av denna anledningen fick de lägga på ganska mycket för att rikta upp väggarna och få det bra.
Ovanför kakelsättningen var det målat med plastfärg och det misstänker jag det är i ditt rum med, och detta måste också bort...
Inget roligt arbete alls.

Lycklig nu eftersom kakelsättningen går väldigt mycket smidigare och det blir också bra mycket bättre resultat.

Kostar det så mycket att mura och putsa upp ett hål i väggen hade iaf jag funderat på att bara dra upp lite nya våtrumsskivor över hela väggen.

savio skrev:
Är detta normalt eller har de gjort ett dåligt jobb?

Hur gör man för att fixa igen hålet och ha jämna väggar innan plattsättaren kommer och sätter upp kaklet?
Som du ser så är inte väggen solid bakom, därför kan det bli hål när de bilar bort kakel.
De har alltså inte "våldfört" sig på ditt badrum, det är helt normalt att sådant kan inträffa, nästan svårt att undvika faktiskt.

Du kan inte plattsätta på de där väggarna även om hålet lagas igen. Du måste putsa upp dem med mineralisk puts, gipsputs eller sätta upp skivor över alltihop.
Är man händig putsar man, är man lite slö sätter man upp skivor över hela rummet från golv till tak.
En våtrums gipsskiva eller mineritskiva blir bra, kakelfix hade jag använt för att fästa upp det.

raveper skrev:
Kostar det så mycket att mura och putsa upp ett hål i väggen hade iaf jag funderat på att bara dra upp lite nya våtrumsskivor över hela väggen.
Då får jag be dig läsa mitt inlägg igen... ;)

Det handlade om at putsa om alla väggarna helt och hållet och inte bara ett litet hål.

Att sätta upp våtrumsskivor överallt låter jätteenkelt, men så är inte fallet när man har ojämna putsväggar där putsbruket smular och ramlar ner från väggen.
Detta måste då bindas ordentligt för att man sen ska få fäste på skivorna och kunna garantera att de inte lossnar när de blir kakelsatta och får ännu mer tyngd på sig.
Skulle du ta en hantverkare till detta arbete så skulle det garanterat tagit minst en dags arbete med inköp av material och då är vi snart uppe i liknande pengar och inte ett lika bra resultat i slutänden.

I badrummet jag pratar om har de fått lägga på ca. 30mm bruk nertill på väggarna och upp till 5mm vid taket för att på så sätt rikta upp väggarna i lod.
Det tar sin lilla tid, men blev också väldigt bra.

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tror att det är vattenledningarna som går därinne (man kan skymta dom på bilden).
Hur påverkar detta?

Kan jag inte stänga utrymmet? Hur ska jag då kakla?

somelvis skrev:
Du kan inte plattsätta på de där väggarna även om hålet lagas igen. Du måste putsa upp dem med mineralisk puts, gipsputs eller sätta upp skivor över alltihop.
Är man händig putsar man, är man lite slö sätter man upp skivor över hela rummet från golv till tak.
En våtrums gipsskiva eller mineritskiva blir bra, kakelfix hade jag använt för att fästa upp det.
Kan jag inte plattsätta på väggarna över hålet heller?

Det jobbet du skriver att man behöver göra? Är det tidskrävande?

Det som är gult i rummet och inte skadat kan du plattsätta på.
Det som är nerrivet gammalt kakel från måste först jämnas till annars går det inte att tätskikta eller plattsätta.
Jämna till gör man med puts, gipsputs eller sätta skivor. Sätter du skivor bör du sätta ända uppifrån och ner.

Man kan alltså inte plattsätta på stora hål eller ojämnheter. Hålet du har skall täckas över och sedan kan du plattsätta på det.

Risken är väl att resten av väggen också rasar när du börjar bila för att byta golvbrunn och vattenledningar till dusch/bad och toalett. Så kolla det med rörmokarn. Sen vet jag inte hur bra det är att rolla tätskickt på gammal badrumsfärg.

Mvh/Abbe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.