Jag har ett radhus från 1978 med källare och nere i källaren där allt vatten och värme kommer in har vi ett hål i plattan där gamal tryckimpregnerat virke sitter kvar.

Har sett hos en annan granne som tagit bort den lilla betongkaka att där under är det makadam.

Undrar vad jag ska göra åt detta?
Vill ta bort virket men vill inte ha öppet under huset.

• Rörsystem i en källare med ventiler och kopplade rör över ett öppet hål i betonggolvet, där gammalt tryckimpregnerat virke syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betongplattan med synliga rör och gammalt tryckimpregnerat virke i en källare, omgiven av rör och betongkanter.
    Skapa konto
Düsseldorff
Vad är det för problem du vill åtgärda?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad är det för problem du vill åtgärda?
Jag trodde tryckimpregnerat virke i hemmet var no no.

Enda nackdelen jag kan komma på är att det luktar och jag tror det kommer från gropen.
Ventilationen är tydligen injusterad men ändå kommer det lukt.

Düsseldorff
B buhu skrev:
Jag trodde tryckimpregnerat virke i hemmet var no no.

Enda nackdelen jag kan komma på är att det luktar och jag tror det kommer från gropen.
Ventilationen är tydligen injusterad men ändå kommer det lukt.
Ok, ja gammalt tryckt som blir fuktigt kan lukta apa. Men det är alltså bara det vi ser på bilden? Då är det väl bara att riva ur och ersätta med annat? Förstår nog inte riktigt problemet.

Problemet är att det finns tryckimpregnerat virke inomhus i bostaden och jag har förstått det ska man inte ha.

Jag funderar på att riva bort och gjuta betongvägg istället för virket.

Säker på att det är tryckt?
Det skulle ju kunna vara gjutformen som är kvar?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Säker på att det är tryckt?
Säger detsamma?

Förstorar man bilden lite så ser man lite betong runt ett av rören. Känns ganska sannolikt att det är en gammal gjutform du ser. Gammalt rör ovanpå en betongyta omgiven av gamla träbrädor och rördetaljer, antydande en eventuell gammal gjutform.
Skapa konto

Jag skulle börja med att lyfta av översta raden brädor och kolla hur det ser ut. Men var försiktig runt rören!

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Spontat virke som är tryckt, 1978, det tror jag inte på. Håller med om att det där nog bara är en gjutform.

Bort med virket om du inte vill ha det där, lägg en markduk i botten och gjut sedan till önskad nivå. Borra ett hål eller två (eller stick ner ett rör innen du gjuter) så att ev läckagevatten försvinner nedåt.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spontat virke som är tryckt, 1978, det tror jag inte på. Håller med om att det där nog bara är en gjutform.

Bort med virket om du inte vill ha det där, lägg en markduk i botten och gjut sedan till önskad nivå. Borra ett hål eller två (eller stick ner ett rör innen du gjuter) så att ev läckagevatten försvinner nedåt

Rev lite av virket och märkte först då att virket var spontat. Jag har gått och kollat på det här hålet ofta men totalt missat att det var spontat virke. Bra iakttagelse av dig.

Tack för tipset.
River resten senare och gjuter igen håligheterna. Vi har silverfiskar i vår källare och känns som att de kommer från detta hål då det började rör sig endel när jag bröt lite med kofoten. Det är fuktigt därunder, vissa brädor var lite fuktiga. Kanske Tecken på att dräneringen måste ses över ? Ska öppna upp i helgen och kolla noggrannare då.

Vet i fan hur jag ska göra för att täppa igen alla hål så silverfiskarna inte kan komma in därifrån.

Redigerat:
B buhu skrev:
Kanske Tecken på att dräneringen måste ses över ?
Jag tror inte du ska dra någon sådan slutsats. Under plattan är det 100% RF oavsett dränering, det måste vara lite fukt där.

Gör en gjutning och somna om sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.