Jag har ett radhus från 1978 med källare och nere i källaren där allt vatten och värme kommer in har vi ett hål i plattan där gamal tryckimpregnerat virke sitter kvar.
Har sett hos en annan granne som tagit bort den lilla betongkaka att där under är det makadam.
Undrar vad jag ska göra åt detta?
Vill ta bort virket men vill inte ha öppet under huset.
Har sett hos en annan granne som tagit bort den lilla betongkaka att där under är det makadam.
Undrar vad jag ska göra åt detta?
Vill ta bort virket men vill inte ha öppet under huset.
![Düsseldorff](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/398/398272.jpg?1622582683)
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 551 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 551 inlägg
Ok, ja gammalt tryckt som blir fuktigt kan lukta apa. Men det är alltså bara det vi ser på bilden? Då är det väl bara att riva ur och ersätta med annat? Förstår nog inte riktigt problemet.B buhu skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 242 inlägg
Säker på att det är tryckt?
Det skulle ju kunna vara gjutformen som är kvar?
Det skulle ju kunna vara gjutformen som är kvar?
Förstorar man bilden lite så ser man lite betong runt ett av rören. Känns ganska sannolikt att det är en gammal gjutform du ser.
Jag skulle börja med att lyfta av översta raden brädor och kolla hur det ser ut. Men var försiktig runt rören!
![Gammalt rör ovanpå en betongyta omgiven av gamla träbrädor och rördetaljer, antydande en eventuell gammal gjutform.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/822/822168-a99dae17d900a3063475b30faccc7000.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att lyfta av översta raden brädor och kolla hur det ser ut. Men var försiktig runt rören!
Spontat virke som är tryckt, 1978, det tror jag inte på. Håller med om att det där nog bara är en gjutform.
Bort med virket om du inte vill ha det där, lägg en markduk i botten och gjut sedan till önskad nivå. Borra ett hål eller två (eller stick ner ett rör innen du gjuter) så att ev läckagevatten försvinner nedåt.
Bort med virket om du inte vill ha det där, lägg en markduk i botten och gjut sedan till önskad nivå. Borra ett hål eller två (eller stick ner ett rör innen du gjuter) så att ev läckagevatten försvinner nedåt.
MathiasS skrev:
Spontat virke som är tryckt, 1978, det tror jag inte på. Håller med om att det där nog bara är en gjutform.
Bort med virket om du inte vill ha det där, lägg en markduk i botten och gjut sedan till önskad nivå. Borra ett hål eller två (eller stick ner ett rör innen du gjuter) så att ev läckagevatten försvinner nedåt
Rev lite av virket och märkte först då att virket var spontat. Jag har gått och kollat på det här hålet ofta men totalt missat att det var spontat virke. Bra iakttagelse av dig.
Tack för tipset.
River resten senare och gjuter igen håligheterna. Vi har silverfiskar i vår källare och känns som att de kommer från detta hål då det började rör sig endel när jag bröt lite med kofoten. Det är fuktigt därunder, vissa brädor var lite fuktiga. Kanske Tecken på att dräneringen måste ses över ? Ska öppna upp i helgen och kolla noggrannare då.
Vet i fan hur jag ska göra för att täppa igen alla hål så silverfiskarna inte kan komma in därifrån.
Redigerat:
Klicka här för att svara