Hade en elektriker hos mig under förra veckan som drog om lite el. Har kabelkanaler och utanpåliggande i hela huset men nu gick vi upp på vinden för att få dit lampor på ett snyggare sätt. På ett par ställen blev det att han borrade upp genom takstolen för att komma upp på vinden. Ingen grov borr (10mm) men takstolarna är ju bara 45mm breda så därför undrar jag lite om det kan påverka någonting att det är ett hål igenom dom på den ledden?
Man tar ju bort 22% av materialet. Det är klart att det har påverkan.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det där beror ju på. Jag uppfattar att det har borrats igenom bjälken i höjdled. I så fall skulle jag tro att det har stor påverkan.
De hål man brukar prata lugnande om är hål på tvären genom bjälkar. Bjälken utsätts för stor spänning i ytskiktet i över och underkant. Det material som finns därimellan fyller liten funktion. Så att borra på tvären genom en bjälke kan man göra även med stor håldiamter. men har man nu borrat i höjdled, så har man ju tagit gort en avsevärd del av dte material som tar upp de stora spänningarna i bjälken. Det borde vara ett problem.
De hål man brukar prata lugnande om är hål på tvären genom bjälkar. Bjälken utsätts för stor spänning i ytskiktet i över och underkant. Det material som finns därimellan fyller liten funktion. Så att borra på tvären genom en bjälke kan man göra även med stor håldiamter. men har man nu borrat i höjdled, så har man ju tagit gort en avsevärd del av dte material som tar upp de stora spänningarna i bjälken. Det borde vara ett problem.
Precis, i höjdled är det. Hur stort problem är det och hur åtgärdar man det?H hempularen skrev:Det där beror ju på. Jag uppfattar att det har borrats igenom bjälken i höjdled. I så fall skulle jag tro att det har stor påverkan.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Naturligtvis kan man i teorin säga att materialet har påverkats och försvagats men totalt sett så lär det inte hända nåt om nu inte hela huset hänger i just den takstolen.........Det finns antagligen reserver över som räcker till många hål innan det anses så försvagat att konstruktionen inte är säker.
Det beror ju på var spännledsmässigt man har borrat. Om det är mitt på eller mitt för något stöd så har hållfastheten minskat rejält på den stolen. Annars troligen inget problem alls. Om man vill förstärka så kan man skruva förstärkningsplåtar tvärs hålet.
Tror han lyckades pricka 2 eller 3 takstolar faktiskt, ska upp och kolla lite bättre senare. Det ena hålet gick upp som röd markering på bilden, där sitter det spikbleck som håller dom där diagonala stöden, är det nog med förstärkning eller gör det bara saken värre att det är mitt i dom diagonala?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter kabeln i hålet har inte jag någon aning, men om han drog om den efter att ha upptäckt vart han borrade skulle jag ha bankat in 10mm tappar eller pluggar och fyllt ut det.
Gå upp på vinden och skruvlimma en regel i samma dimension som takstolen över det ställe där han har gjort hålet. Låt den nya regelbiten överlappa "lagom" mycket på var sida om hålet, kanske 50cm på var sida blir bra.
Tack för alla svar! Kabeln sitter kvar. Elektrikern menade att det inte var något problem. Just där dom diagonala sitter så blir det svårt med ytterligare plåt men om jag sätter dit två brädor typ 22x120 1m långa på vardera sida med ett antal skruvar i så lär man väl vara på den säkra sidan va? Sedan får det bli plåt på det andra stället. Är sedan i morse nyopererad så rörligheten är inte den bästa utan lär avvakta ett par veckor. Men förhoppningsvis ramlar taket inte in innan snön faller
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Varför i hela humhum kunde inte elektrikern dra upp elledningen/kabeln bredvid takstolen?
Har han förklarat det?
Har han förklarat det?