3 903 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Hakgångjärn för befintliga gånggärn (udda storlek) tll grind
Hej,
Jag har byggt ett grindpar som jag nu letar efter hakgångjärn till. Jag har gjutna grindstolpar som har tappar som är ingjutna och som jag tänkte återanvända mig av. Dessa har dessvärre en dimension som inte verkar vara lätt att få tag i. Tapparna är 15,5 mm i diameter och gångjärnen bör som jag förstått det vara minst 60 cm (160 cm breda grindar). Jag har varit på några byggvaruhus och pratat och letat runt på nätet utan lycka.
Två frågor som någon kanske har svar på...
1. Hur mycket skillnad mellan tappens diameter och gångjärnets hål är okej att ha?
2. Känner någon till någon handlare med väldigt brett sortiment av hakgångjärn som kan tänkas ha udda storlekar?
Alternativet blir att gå till en smed skulle jag tro, men andra idéer mottages tacksamt!
Mvh John
Jag har byggt ett grindpar som jag nu letar efter hakgångjärn till. Jag har gjutna grindstolpar som har tappar som är ingjutna och som jag tänkte återanvända mig av. Dessa har dessvärre en dimension som inte verkar vara lätt att få tag i. Tapparna är 15,5 mm i diameter och gångjärnen bör som jag förstått det vara minst 60 cm (160 cm breda grindar). Jag har varit på några byggvaruhus och pratat och letat runt på nätet utan lycka.
Två frågor som någon kanske har svar på...
1. Hur mycket skillnad mellan tappens diameter och gångjärnets hål är okej att ha?
2. Känner någon till någon handlare med väldigt brett sortiment av hakgångjärn som kan tänkas ha udda storlekar?
Alternativet blir att gå till en smed skulle jag tro, men andra idéer mottages tacksamt!
Mvh John
Hmm, ja det kanske kan vara något. Fast jag hade ju hoppats på att få det lite snyggt också och det är frågan om jag grejar det. Men som en utväg om jag inte lyckas hitta någon färdig eller smeden blir för dyr.Kurtivan skrev:
Du skulle ju kunna köpa fina hakgångjärn och sedan kapa bort dess fäste och ersätta med en rörbit i lämplig dimension. Jag förstår att det estetiska är viktigt. Med granitstolpar så passar kanske inte galvaniserade gångjärn heller så bra, så det gör ju inget om du svetsar i dem då de ska målas ändå.
Liknande trådar
-
Hur fördjupar jag befintliga trappsteg?
Hemma hos -
Bygga staket, bästa metod för att nyttja befintliga stolpar?
Grund & Markarbeten -
Förstora ett hål med befintliga kablar
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Snygg lösning för genomgående bult vid infästning av hakgångjärn?
Trädgård allmänt -
Återanvända befintliga stolpar för nytt plank
Trädgård allmänt