Vi har en Hajom skjutdörr med ASSA-cylinder som helt plötsligt inte går att låsa upp. Det är helt stumt när man försöker öppna med nyckel. Har tagit loss cylindern och dör kan jag vrida runt nyckeln utan problem. Men när jag försöker vrida om kistan med en skruvmejsel så är det lika stumt. Hur i hela fridens namn får jag upp dörren? Tacksam för all hjälp jag kan få då det blir skapligt varmt i huset i denna värme.
Är det den med det stora handtaget och europacylinder? På dom är det vanligt att spanjoletten går sönder.
Om du rör lite på handtaget så kan det släppa så du får runt den. Det ligger ingen sten klämd emellan?
Ibland kan det hjälpa att lyfta den lite i botten.
Om du rör lite på handtaget så kan det släppa så du får runt den. Det ligger ingen sten klämd emellan?
Ibland kan det hjälpa att lyfta den lite i botten.
Det är med det stora handtaget precis. Är en assacylinder men europacylinder kanske mer är typ av cylinder. Den ser ut som en europacylinder iaf. En enkel cylinder. Men om det fastnat en sten så borde den ha legat på bottenskenan, vilket borde väl resultera i att jag borde behöva trycka ner dörren? Jag har försökt vicka trycka pressa utan minsta framgång. Att trycka ner dörren blir svårare då de bara är en springa på knappt 2cm i ovankant.
Japp, idag faktiskt. Dock med hjälp av låssmed. Var spanjoletten som behövde justeras/spännas. Men nu fungerar det iaf.
Ingen aning faktiskt. Jag var inte hemma när han åtgärdade det tyvärr. Men skulle vara intressant att få reda på om det skulle hända igen.
Tack!
Dörrarna satt i huset när vi flyttade in så vet inte riktigt vem jag ska kontakta för eventuell garanti.
Annars får det väl bli låssmeden, trist bara att sånt här händer en fr kväll, med utlovade 31 grader ute imorgon
Dörrarna satt i huset när vi flyttade in så vet inte riktigt vem jag ska kontakta för eventuell garanti.
Annars får det väl bli låssmeden, trist bara att sånt här händer en fr kväll, med utlovade 31 grader ute imorgon
Oftast räcker det att lyfta lite som jag skrev tidigare.
G-U spanjoletterna har lyft och glid anordning bogie även kallat "tåget" i botten som kan ställa till det.
Meningen är att avlasta tyngden som annars finns spanjolett och lyft/glid anordningen samt om det spänner någonstans och att den då släpper.
Jag öppna oftast med med ett stämjärn (kofot om partiet är väldigt tungt) och det går väldigt snabbt men ibland är det lite mer krävande, stämjärn kanske är olämpligt för en ovan då det är lätt att göra märken.
Öppningen av dörren brukar gå fort, det som tar tid är att finna orsaken och demontera samt kontrollera skick på bogies och smörja upp de delar som behöver det.
G-U spanjoletterna har lyft och glid anordning bogie även kallat "tåget" i botten som kan ställa till det.
Meningen är att avlasta tyngden som annars finns spanjolett och lyft/glid anordningen samt om det spänner någonstans och att den då släpper.
Jag öppna oftast med med ett stämjärn (kofot om partiet är väldigt tungt) och det går väldigt snabbt men ibland är det lite mer krävande, stämjärn kanske är olämpligt för en ovan då det är lätt att göra märken.
Öppningen av dörren brukar gå fort, det som tar tid är att finna orsaken och demontera samt kontrollera skick på bogies och smörja upp de delar som behöver det.
.... vad var det någon saLexington skrev:
Det kan krävas lite anpassande av lyftet i höjd och ibland sidled men släpper gör det nästan alltid, har man gjort det några gånger så får man in snitsen.
Det bästa är att ta reda på vad som felar och smörja upp eller byta ut den delen.
Det går att beställa hela "tågset" bogie (annars sök på loopwagen eller Hebeschiebe) på nätet om det är dom som behöver bytas, gissar att ett sådant med frakt går på ca 1000kr.
Om det är något annat så får man byta ut den delen eller smörja den.
Du ser på delarna om du inspekterar dom och testar funktionen vad som strular t.ex att ett löpspår fått en fördjupning som den fastnar i eller att något inte rör sig som det ska.
Däremot är det lite arbete att lossa boggin medans spanjoletten är lätt att lossa.
Även i spanjoletten kan det fela allt från låshus till kopplingen mot boggin.
Det går att beställa hela "tågset" bogie (annars sök på loopwagen eller Hebeschiebe) på nätet om det är dom som behöver bytas, gissar att ett sådant med frakt går på ca 1000kr.
Om det är något annat så får man byta ut den delen eller smörja den.
Du ser på delarna om du inspekterar dom och testar funktionen vad som strular t.ex att ett löpspår fått en fördjupning som den fastnar i eller att något inte rör sig som det ska.
Däremot är det lite arbete att lossa boggin medans spanjoletten är lätt att lossa.
Även i spanjoletten kan det fela allt från låshus till kopplingen mot boggin.