2 920 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Haft takläggare hemma o lagt ytpapp på taket, har dom gjort fel??
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Som topic lyder, jag hade 2 killar här från en takfirma, jag la underlagspappen och tyckte det var svårt (har ett tak med 3 innehörn och ett ytterhörn, anslutning mot vägg osv. så jag tog in en firma för ytpappen.
Den har legat en vecka o nu har jag tid över att fixa vindskivor/vattplåt. Jag reflekterar över att dom inte justerade de "missar" jag gjort i underlagspappen, i vissa hörn låg inte pappen emot helt utan var spänd på ett sätt att den hängde i luften.
Jag vek ner underlagspappen över trekantlisten och en bit in på takets undersida (det sistnämnda är nog lite overkill), men de kapade ytpappen jäms med överkant på trekantlisten (alltså precis där det borde vikits ner?)
Jag hade dragit underlagspappen ända ner till vecket på fotplåten, det var förjävla synd det för det gjorde att dom inte kunde fästa sin ytpapp, så de satt en fotplåt över min fotplåt där dom vek in min fotplåt i vecket på deras fotplåt så att säga, eftersom min plåt överlappade enligt konstens alla regler så behövdes inte deras plåt överlappa alls, stämmer det?
Den har legat en vecka o nu har jag tid över att fixa vindskivor/vattplåt. Jag reflekterar över att dom inte justerade de "missar" jag gjort i underlagspappen, i vissa hörn låg inte pappen emot helt utan var spänd på ett sätt att den hängde i luften.
Jag vek ner underlagspappen över trekantlisten och en bit in på takets undersida (det sistnämnda är nog lite overkill), men de kapade ytpappen jäms med överkant på trekantlisten (alltså precis där det borde vikits ner?)
Jag hade dragit underlagspappen ända ner till vecket på fotplåten, det var förjävla synd det för det gjorde att dom inte kunde fästa sin ytpapp, så de satt en fotplåt över min fotplåt där dom vek in min fotplåt i vecket på deras fotplåt så att säga, eftersom min plåt överlappade enligt konstens alla regler så behövdes inte deras plåt överlappa alls, stämmer det?
Redigerat:
Nä, alltid 10cm överlapp på fotplåten oavsett om du har en plåt under eller inte. Pappen ska vikas ned över fasade regelns utsida.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Ok. Taket är byggt så att jag har en 3kantlist, med en 45mm regel bakom (ville ha det rejält då jag kör feta vindskivor), ytpappen är skuren i bakre ovankant på 45mm regeln, är detta ett allvarligt fel?
Inte säkert att det ens är ett fel. Kolla tex. Icopals beskrivning här:SueCia skrev:
http://www.icopal.se/~/media/Icopal...t/anvisningar/Icopal_ma_takpapp_feb14_low.pdf
Ser helt okej ut att sluta på 45an, eller i kant med trekantslisten.
Tror inte du behöver vara orolig, bara gavelplåten täcker tillräckligt över taket.
Just det, såg precis det. I alla fall vid horisontell läggning.
Vid lodrät läggning behövs det inte, men då verkar de köra ca 2 cm över kanten…
Det där sista med fotplåten hänger jag inte riktig med på. Hur som helst säger Icopal att man ska ha ca 20mm mellan underlagspappens kant och fotplåtens veck har jag för mig, iallafall om man kör Micoral underlagspapp.
Vid lodrät läggning behövs det inte, men då verkar de köra ca 2 cm över kanten…
Det där sista med fotplåten hänger jag inte riktig med på. Hur som helst säger Icopal att man ska ha ca 20mm mellan underlagspappens kant och fotplåtens veck har jag för mig, iallafall om man kör Micoral underlagspapp.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Jadu, jag ska ringa Mataki imorgon och kolla vad dom säger, beroende på deras svar får jag ta det med takläggarfirman. Men det känns som en riskkonstruktion att ha den avslutad i bakkant på 45mm regeln, då vatten som lyckas ta sig upp dit och emellan vindskiva/regel kan vandra in i träkonstruktionen, främst via skruvarna som vindskivan är fäst med.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Har pratat med Mataki idag, och han sa att man inte behöver dra ner ytpappen ifall underlagspappen går ner till underkant på råsponten, man brukar göra så för att ytpappen bygger så mkt att det blir svårt att få dit plåten.