Hej

Är det någon som hört talas om fenomenet häxsot, eller black magic dust?

Bildas "sot" i alla utrymmen du kan tänka dig.. på väggar, strömställare, i lådor, kylskåp etc.

Någon som vet något och kan förklara?
 
Jag har aldrig hört talas om det, men jag blev grymt nyfiken!
 
Läste också den handlingen.. Finns några tänkbara orsaker men inget konkret..

Ingen som vet? :)
 
Enligt främst norrmännen så är en av orsakernas till sk. HÄXSOT ämnet (lösningsmedel) TMPD-MIB (2,2,2-trimetyl-1,3-pentandiol monoisobutyrat), vilken ofta går under handelsnamnet Texanol. Detta står i Sandras rapport. Populvetenskapligt kan man säga att det handlar om att det är mer miljövänligt lösningsmedel "suger till sig" partiklar som finns i bostaden och fäster mot ytorna. Tydligast blir det där man stora temperaturskillnader på en vägg/yta och en allt för liten ventilation. Det finns en tråd tidigare om detta. Slå gärna på Hexesot.

 
M
OT:

trähandtag; Använd gärna standard storlek på texten, som du skriver nu uppfattas det som att du skriker.
 
jag skriver bara i snabbsvar utan att ändra i någon storlek. Kanske det är windows 8 som skapar detta. I inlägget ovan började med att kopiera den kemiska formeln på texan från Sandras rapport, som möjligen var i annan storlekformat. Får se som detta blev i annat storleksformat.
 
ja tydligen
 
skall jag ändra i texten ovan??
 
Intressant början på en bra tråd! Har nämligen råkat ut för detta "häxsotet" i min nyproducerade bostadsrätt. Förvaltaren skyller på stearinljus. Men då jag själv är i byggbranschen, vet jag att antalet stearinljus jag har (ca 10-15 st och som är främst tända på helger och inte alla samtidigt) inte kan leda till dessa stora mängder sot.
Jag behöver hjälp, hur ska jag gå vidare med detta?
 
nyproducerat betonghus? Det tar mins 1 år innan betongen blir torr och under tiden ska du värma och vädra och det kostar mer i uppvärmning i början men lugnar sej med tiden . Sen när väggarna är torra och varma och färgen har torkat ut blir det ingen sot på kalla ytor. Tills dess tvätta av "sotet" med vatten + lite diskmedel om din väggyta tål vatten dvs ej tapeter.
 
kolpartiklar från aktivkolfilter gör det kanske synligare i detta fall?
 
MSbygg skrev:
Intressant början på en bra tråd! Har nämligen råkat ut för detta "häxsotet" i min nyproducerade bostadsrätt. Förvaltaren skyller på stearinljus. Men då jag själv är i byggbranschen, vet jag att antalet stearinljus jag har (ca 10-15 st och som är främst tända på helger och inte alla samtidigt) inte kan leda till dessa stora mängder sot.
Jag behöver hjälp, hur ska jag gå vidare med detta?
Har ett stort hus i Motala, som stödvärms vintertid med centralt placerad kamin. Visst, både stearinljus o oljelampor, men den mängd sot vi funnit är mycket stor och spridd i hela huset utom källaren. Och på alla typer av material exempelvis papptapet, lackfärg, linoljefärg, glas, metall.
Från kaminen går ca 1,3 m svartmålad plåtskorstensrör med "Spisfärg, värmebeständig upp till 600 grader". Funderar lite kring den....?
Har engagerat Länsförsäkringar. Och kulturhusvårdnadskunnig. Tänker gå till botten med orsaken och jag tror det är bra om vi kan samla erfarenheter här. Jag kommer att dela allt av värde för andra som vi kommer på i vår "forskning".
Vad jag ser är ett stort saneringsjobb och ommålning/tapetsering, men inte förrän KÄLLAN är funnen.
 
B bozze4evigt skrev:
Läste också den handlingen.. Finns några tänkbara orsaker men inget konkret..

Ingen som vet? :)
Hej jag vet ...
utredde mitt första fall för 23 år sedan men då trodde jag som alla andra att boende tänt ljus.
Nu vet jag vad det är och hur man får det av avstanna.
Kommer en avhandling snart.
Norrmännens sista utredning var inte så dum men dom har missat en del.
Kan säga så här i första hand är det fastighets ägaren som bär ansvaret för problemet då det är både färgen och temperaturen som är avgörande för om problemet skall uppstå.
Det kan bero på den boende om denna tänder mycket ljus men detta spelar bara roll om fastighetsvärden inte håller värmen i lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.