Vi har haft en rörinspektionsfirma som filmat våra rör och kommit fram till att vi har blandad kompott av rör men att vi bör sikta på stambyte om max 5 år. Vårat badrum är helkaklat med klinkersgolv och golvvärme. Enligt rörfirman så har man lagt plaströr från golvbrunnen ca 2 meter för att sedan bara muffa på plaströret på ett gammalt gjutjärnsavlopp mitt under klinkersgolvet.

Vi fick inget bekräftat vid försäljningen av huset att stammen skulle vara bytt i badrummet, men efter att vi pratat med besiktningsmannen innan köp samt mäklare så fick vi svaret att man bedömde att avloppet var bytt just där. Vi visste som sagt att stambyte ej var utfört i huset men utgick ifrån att det var bytt i badrum som var nyrenoverat 2005. Säljaren i sig kunde inte uttala sig mer än att avloppen var i bra skick, han tyckte sig inte kunna så mycket utan menade att hantverkare gjort den delen. Sen om det var riktiga hantverkare eller "svågern" vet jag ej då vi bara sett kvitton på material.

Även vår hall har klinkers med golvvärme och avlopps stammen löper ut i förgrening där verkar det som, vilket betyder att hall golvet måste rivas upp.

Har vi någon som helst möjlighet att häva dolda fel försäkring på detta ärende då såpass nygjorda golv och våtrum skulle ha inkluderat stambyte av avlopp när det gjordes?

Vid köp av huset så skrev besiktningsmannen i protokollet för badrummet: "Liten skada i handfat. Kvarvarande rörgenomföringar i golvyta. Avsteg från branschregler "säker vatten". Fuktindikering utan anmärkning".

Det löper ut två rörpar för gamla radiatorer på två ställen i golvet som är pluggade ovan klinkers. Ser inte särskilt snyggt ut men är som sagt åtminstonde inte dolda i vägg.
 
Det är altså bytt i badrum, men inte i hallen. Det var desdutom tydligt att det inte var bytt helt. Jag skulle säga att det inte går att få klassat som dolt fel. Konsekvensen är inte heller så stor om det handlar om ett hallgolv.
 
Nej, jag tror inte man kan hävda att det är något fel att inte byta under hela badrummet. även om det är väldigt dumt att inte passa på att byta hela avloppet. Hade säljaren varit väldigt tydlig med att alla rör är bytta, och detta nu visar sig vara osant, så skulle man möjligen ha ett case.

OM det inte är någon läcka på det gamla röret i nuläget, så tror jag att det kanske är lite överpessimistiskt att säga att det kommer att börja läcka inom 5 år. Jag tror att man kanske kan råka ut för det med lite otur. Så riv inte badrum o hall nu bara för detta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Okej, enligt rörfirman som filmade rören så hade vi blandat 30 tals förkrigsrör, 60 tal gjutjärn samt moderna plaströr. Förutom vissa svackor och lite skräp såg han inget märkvärdigt. 30 tals rören såg väldigt fina ut medans 60 tals rören såg ut att sjunga på sista versen. Vissa ställen var så igenrostade att han inte fick igenom kameran.

Vårat kök kunde inte ens filmas då man gjutit fast vattenlåset under köksbänken, så där är stammens status totalt okänd.

Vad rekommenderar ni? Ska vi bara ignorera rådet att byta stammarna inom fem år och istället vänta tills det "skiter sig"? Vi var nästan inställda på att börja spara för nytt badrum och hallklinkers så vi har redo summan om tre år.
 
Att ha en beredskap för nytt badrum, är nog vettigt i alla lägen, även om det sedan kanske behövs för något annat.

Stammar i en villa kan man ha lite olika straegi för. Självklart bör man byta ut gamla rör som passerar igenom rum som man ändå renoverar. Även om man bara tänker tapetsera om, så kan det vara vettigt att öppna väggen och byta ut ett gammalt avloppsrör (lätt att göra själv).

Men jag skulle inte göra en insats och riva i väggar o tak i ett rum bara för att byta ut rör där, om det inte finns ett tydligt problem. Det kan ju då antingen vara att det läcker, eller att det är stopp av rost i röret.

Om badrummet var nyrenoverat 2005, så kanske du under alla omständigheter vill fräscha upp det inom 10 år? Då skulle jag satsa på att det håller tills dess.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
För att det ska vara dolt fel så måste det väl vara något fel? Bara för att rörinspektionsfirman säger att ni bör byta snart betyder det ju inte att det är något akut fel på rören (dom kanske tjänar pengar på ett eventuellet byte?).
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det är lite skumt att 30 talsrören skulle vara bättre än 60 talsrören. Tekniken har gått framåt, jag har hört att rör från 60 talet håller en bättre kvalitet, mindre porer, jämnare järnkvalitet osv.
 
Om de äldre rören är keramiska så är de nog bättre.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H HusägarenTobbe skrev:
badrum som var nyrenoverat 2005.
H HusägarenTobbe skrev:
såpass nygjorda golv och våtrum
Kanske läser slarvigt men är badrummet tretton-fjorton år vet jag inte om jag tycker det är direkt "nygjort". Visst badrum kan hålla "jättelänge" men att göra om dom efter närmare tjugo år, när er "femårsfrist" går ut, är inte direkt anmärkningsvärt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyrenoverat kanske var lite starkt ord, men vi pratar inte rosa plastmattor och vita svedbergs komoder a la 90 tal åtminstone. Vi personligen tycker att vi kan leva med badrummet åtminstone i 10-15 år till med de materialval och design man valt, därav ordet "nyrenoverat"
 
Claes Sörmland
Säljer man tjänsten rörinspektion med kamera har man nog nästan krav på sig att peka på potentiella problem med äldre rör. Dessutom kostar det inte firman något att föreslå stambyte inom fem år. Byter ni rör har firman fått rätt. Byter ni inte och det inte läcker inom fem år blir narrativet att ni har haft tur. Skulle de däremot inte föreslå byte och det läcker i närtid så har de ett rejält trovärdighetsproblem och en mycket arg kund.

Jag skulle vara kritisk till deras analys. Hur kan de säga något om godstjockleken i rören utan att mäta den genom borrning eller sågning?

Vanligen ser man hur illa det är med stammarna på horisontellt liggande delar och då oftast först på köksstammen. Där brukar det börja krypa rostvatten i fogar och sprickor. Sedan växer problemen sakta men säkert med tiden och inte minst lukten avslöjar problemen.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Okej. Ja givetvis bör man alltid vara kritisk till företag som har som mål att tjäna pengar beroende på sin rådgivning. Tyvärr kommer man inte åt våra rör från utsidan någonstans mer än i en inspektionslucka och där har man bytt till nya plaströr.

Kökets avlopp har inte filmats, tror jag skrev det i första inläggen, så där är status okänd. Vet bara att maskindiskmedel fräter hårt och att det i samma "stråk" finns en 60 tals gjutjärnsbrunn så jag utgår ifrån att avloppet sjunger på sista versen även om vi inte upplevt några problem hittills.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Säljer man tjänsten rörinspektion med kamera har man nog nästan krav på sig att peka på potentiella problem med äldre rör. Dessutom kostar det inte firman något att föreslå stambyte inom fem år. Byter ni rör har firman fått rätt. Byter ni inte och det inte läcker inom fem år blir narrativet att ni har haft tur. Skulle de däremot inte föreslå byte och det läcker i närtid så har de ett rejält trovärdighetsproblem och en mycket arg kund.

Jag skulle vara kritisk till deras analys. Hur kan de säga något om godstjockleken i rören utan att mäta den genom borrning eller sågning?

Vanligen ser man hur illa det är med stammarna på horisontellt liggande delar och då oftast först på köksstammen. Där brukar det börja krypa rostvatten i fogar och sprickor. Sedan växer problemen sakta men säkert med tiden och inte minst lukten avslöjar problemen.
Om man har igenrostade rör, alltså så tjockt med rost att inte kameran går igenom, kan man gissa att mycket material försvunnit från rören och omvandlats till rost. Å andra sidan kan det vara så att oxideringen uppnått fortfarighet, och att det är så syrefritt längst ut mot det stabila röret att det kan hålla 50 år till.

Jag bodde i en lägenhet i Stockholm från -30talet. Jag målade om toaletten och gjutjärnsröret som gick genom alla våningar, med plastfärg. Efter ett tag blev det små bubblor här och där på gjutjärnsröret, som jag klämde på, och det luktade s#¤t.......... De rören byttes 10 år senare...........

Så ännu är det inget fel TS har.
 
Vad finns under badrummet? Källare, krypgrund tänker mest om möjligheten finns att byta från andra hållet.
 
Det är en gammal torpargrund, dock är detta ett kapitel för sig, för det är bara ca 2 dm mellan blindbotten och mark så ska man byta underifrån behöver grunden grävas ur först. Något som förvisso också måste göras inom en snar framtid för att få ordning på fuktproblemen där nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.