Jag har fått en hel del hjälp här inne på forumet, så varför inte försöka hjälpa andra här inne, om man tycker sig ha något att bistå med. Lägger in tipsen, eftersom jag märkte att det var svårt att hitta bra tips för hur man lättast tar bort väggbeklädnaden. Ja ... minst jobbiga är kanske ett bättre uttryck här ;-)
Fick först tipset från mågen, som är byggare, att skaffa en barkspade för den här typen av jobb. Kollade hos järnhandlaren och där gick barkspade + skaft på mellan 400 - 500 totalt. Väl dyrt för att använda en enda gång. Jula hade en för runt halva priset, men den affären finns inte på orten.
För borttagning av badrumsmattan sågade jag till en platt yta på skaftet och skruvade sedan fast en vanlig platt spackelspade av trä. Se nedan. Den har nu använts till mer än halva badrumsväggen och blivit lite böjd, men den hänger nog med resten av badrumsväggen innan det uppstår en utmattningsspricka ...
Ett annat tips är att vid borttagning skära några lodräta eller vågräta skåror och på så vis dela inte ta hela bredden på en gång. Vid borttagning av golvmatta i badrumär detta nästan ett krav. Har inte börjat med den biten än, men den måste med säkerhet strimlas om man ska få bort den ... Få se om spackelspden räcker till även för golvmattan eller om jag då behöver kraftigare grejer, som t ex barkspade. Jag kommer såklart att först testa med spackelspaden. Värme skulle sannolikt också kunna vara till hjälp här, men inte vill jag ta till den typen av risker.