5 479 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Här finns en bra laser till gersågen..
Sida 1 av 2
Ja visst.. jag var också skeptisk till om detta skulle fungera (som så många andra). Men efter att ha läst en väldigt positiv oberoende test av lasern var jag beredd att testa.
Här finns info:
http://www.laserkerf.com
Här finns oberoende test:
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/laserkerf.htm
Jag köpte batteriversionen för att slippa 110V-problemet. Hemma i brevlådan inklusive frakt för 90 dollars. Frakten tog ca en vecka.
Den var lätt att montera och sitter perfekt på Makitan utan att vara i vägen. Precisionen är faktiskt så bra som det står att den ska vara.
Rekommenderas helt enkelt.
/Micke
Här finns info:
http://www.laserkerf.com
Här finns oberoende test:
http://www.onlinetoolreviews.com/reviews/laserkerf.htm
Jag köpte batteriversionen för att slippa 110V-problemet. Hemma i brevlådan inklusive frakt för 90 dollars. Frakten tog ca en vecka.
Den var lätt att montera och sitter perfekt på Makitan utan att vara i vägen. Precisionen är faktiskt så bra som det står att den ska vara.
Rekommenderas helt enkelt.
/Micke
Japp! Men så är jag prylgalen oxå..
Allvarligt.. det beror förstås på hur man använder sågen. Om man ska gera lister är jag övertygad om att det är till stor hjälp att se var klingan kommer att skära så att man minimerar hoppandet upp och ner från stegen för att göra pyttesmå justeringar.
Hmm.. det är lätt att bli fartblind när man är prylgalen.. Jag uppskattar ditt ifrågasättande inlägg, men kommer ändå fram till att jag är nöjd med mitt inköp
En rättfärdigande klyscha kommer här:
Många gör av med 700 spänn på en krogkväll. Som familjefar och husägare blir det sällan eller mycket sällan krogkvällar. Då är det inte mer än rätt att jag får ett lasersikte istället
Allvarligt.. det beror förstås på hur man använder sågen. Om man ska gera lister är jag övertygad om att det är till stor hjälp att se var klingan kommer att skära så att man minimerar hoppandet upp och ner från stegen för att göra pyttesmå justeringar.
Hmm.. det är lätt att bli fartblind när man är prylgalen.. Jag uppskattar ditt ifrågasättande inlägg, men kommer ändå fram till att jag är nöjd med mitt inköp
En rättfärdigande klyscha kommer här:
Många gör av med 700 spänn på en krogkväll. Som familjefar och husägare blir det sällan eller mycket sällan krogkvällar. Då är det inte mer än rätt att jag får ett lasersikte istället
Misstänkte det. ;DBobTheBuilder skrev:
: Jag tror att jag har roligare på krogen än du vid ditt lasersikte. ;D
Här kommer man med ett helt seriöst prylgalning-inlägg å sen blir man ironiserad och raljerad med..
Jag trodde att alla hemmasnickrare som har tid att hänga på forum var prylgalningar
Jag trodde att alla hemmasnickrare som har tid att hänga på forum var prylgalningar
Oj.. jag tog det inte såå hårt hörrni.. jag är inte ens ledsen. Såg ni inte min smiley?
Nu kan jag passa på att berätta hur det gick när jag skulle kapa 95mm-bitar av en 195x45:a.
1. Jag gjorde ett litet märke på 95mm
2. Livade ena kanten på laserstrålen med det lilla märket
3. Sågade av en perfekt 95mm-bit
Bara så ni vet
Nu kan jag passa på att berätta hur det gick när jag skulle kapa 95mm-bitar av en 195x45:a.
Bara så ni vet
Med all respekt för alla pryltokar vill jag berätta hur jag gör när jag sågar 95bitar:BobTheBuilder skrev:Oj.. jag tog det inte såå hårt hörrni.. jag är inte ens ledsen. Såg ni inte min smiley?
Bara så ni vet
1. Jag gör ett litet märke på 95mm.
2. Sågade av en perfekt 95mm-bit.
Man ska inte tro man är nått bara för man har en pryl som vi andra inte har.....
Hmm bitar är pluralis och innebär flera, alltså gör jag så här...
1. Mäter in ett anhåll 95 ifrån klingan
2. Renskär änden och kapar en bit mellan klinga och anhåll
3. Kontrollmäter och konstaterar att måttet oftast stämmer *ler*
4. Kör upp 95 bitar på löpande band...
/Kent
1. Mäter in ett anhåll 95 ifrån klingan
2. Renskär änden och kapar en bit mellan klinga och anhåll
3. Kontrollmäter och konstaterar att måttet oftast stämmer *ler*
4. Kör upp 95 bitar på löpande band...
/Kent
Jag var visst otydlig med pluralisen.. Visst skulle det vara pluralis, men inte 95 st bitar. Snarare 4 st 95mm-bitar.
För mig är det en så'n liten ad-hoc-sågning där det inte lönar sig att göra anhåll.
Men själva poängen (som jag gillar mest) är att jag kan liva godtyclig sida av laserstrålen med min markering och jag ser exakt vilket material som försvinner av själva klingbredden - utan att först göra märke i träbiten.
Kom igen nu grabbar å tjejer. Kryp till korset och beställ varsin laser nu
För mig är det en så'n liten ad-hoc-sågning där det inte lönar sig att göra anhåll.
Men själva poängen (som jag gillar mest) är att jag kan liva godtyclig sida av laserstrålen med min markering och jag ser exakt vilket material som försvinner av själva klingbredden - utan att först göra märke i träbiten.
Kom igen nu grabbar å tjejer. Kryp till korset och beställ varsin laser nu
Det hade varit klockrent vill jag medge - fast jag har svårt att acceptera faktum. Det är ju bara en massa tramsiga hobbyprodukter som har lasersikten....
Det är bra meckigt att precisionssåga med min såg - men jag är tyvärr inte beredd att lägga en massa hundralappar på en röd lampa - 149,90 kan jag sträcka mej till...
Det är bra meckigt att precisionssåga med min såg - men jag är tyvärr inte beredd att lägga en massa hundralappar på en röd lampa - 149,90 kan jag sträcka mej till...